Přínos Tréninku jazykových schopností dle Elkonina pro jazykové schopnosti dětí
Benefit of language skills training according to Elkonin for children's language skills
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/185807/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185807Identifikátory
SIS: 255215
Kolekce
- Kvalifikační práce [6715]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Málková, Gabriela
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Teoreticko-výzkumná psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie a věd o životě
Datum obhajoby
18. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
fonematické uvědomování, předškolní děti, intervence, trénink jazykových schopností, ElkoninKlíčová slova (anglicky)
phonemic awareness, preschool children, intervention, language skills training, ElkoninFonematické povědomí je považováno za jeden z důležitých prediktorů budoucí úspěšnosti čtení a psaní, kterým se budeme v diplomové práci zabývat. V teoretické části vymezujeme základní pojmy, věnujeme se predikorům čtení a psaní a fonologickému deficitu ve vývoji dítěte. Výzkumná část je pojata jako kvaziexperiment, ve kterém sledujeme dopad Tréninku jazykových schopností podle D. B. Elkonina na jazykové schopnosti dětí předškolního věku. Naším cílem diplomové práce je zhodnotit účinek české adaptace intervenčního programu u dětí a zachytit změny v důsledku implementace tohoto intervenčního programu. Výzkumný vzorek tvoří experimentální skupina a skupina kontrolní. Před a po absolvování intervence byla u dětí testována a měřena úroveň fonematického povědomí (konkrétně test izolace první, poslední hlásky, syntézy hlásky). Děti z experimentální skupiny byly meřeny i testem na opakování vět. Výsledky výzkumného šetření prokázaly pozitivní vliv předmětné intervence v oblasti jazykového vývoje dětí. Děti, které byly před tréninkem v oblasti svého jazykového vývoje slabé, po tréninku vykazovaly signifikantně lepší výsledky v testu opakování vět, své deficity fonematického povědomí po tréninku vyrovnaly a výkony se vyrovnaly normě. V úlohách hodnocích izolaci poslední hlásky a syntézy hlásky vykazovaly...
Phonemic awareness which will be discussed in the diploma thesis is considered to be one of the important predictors of future success in reading and writing. In the theoretical part, we define basic concepts, focus on predictors of reading and writing and the phonological deficit in child development. The research part is conceived as a quasi-experiment in which we monitor the impact of Trénink jazykových schopností dle D. B. Elkonin on the language skills of preschool children. Our goal of the thesis is to evaluate the effect of the Czech adaptation of the intervention program for children and to capture the changes as a result of the implementation of this intervention program. The research sample consists of an experimental group and a control group. Before and after completing the intervention, the children were tested and measured for their level of phonemic awareness (specifically, a test of isolation of the first and last sounds, synthesis of sounds). Children from the experimental group were also measured with a sentence repetition test. The results of the research investigation showed a positive effect of the subject intervention in the area of children's language development. Children who were weak in the area of their language development before the training showed significantly better...