dc.contributor.advisor | Šipošová, Barbora | |
dc.creator | Kunc, Benjamín | |
dc.date.accessioned | 2023-11-07T22:09:49Z | |
dc.date.available | 2023-11-07T22:09:49Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/185817 | |
dc.description.abstract | Communication is a collaborative process, and as such requires the communicators to create common ground - the assumption that they mutually understand each other on a sufficient level (Clark, 1996). The AI-powered virtual agents capable of using natural language to communicate with humans have recently attracted the attention of both the general public and experts, as the progress enables humans to give virtual agents more complex tasks in which a conversation itself is a crucial part of a task, such as in education, healthcare or mental health. While the virtual agents are getting better at understanding natural language, their ability to fulfill complex independent tasks (conducting semi-structured interviews, tutoring, coaching, etc.) is bounded by the limitations of their communication skills, and thus they perform the best at rather short, domain-specific conversations (Drouin et al., 2022). The goals of this thesis were to 1) create an experimental framework designed for a brief (5min) social voice chat between humans and virtual agents that would allow to experimentally manipulate different conversational strategies; 2) propose the first set of conversational strategies for mutual understanding and suggest appropriate self-report and behavioral metrics to measure the impact of the... | en_US |
dc.description.abstract | Komunikace je kolaborativní proces, a proto vyžaduje, aby si komunikující vytvořili tzv common ground - předpoklad, že si vzájemně rozumí na dostatečné úrovni (Clark, 1996). Virtuální agenti využívající umělou inteligencí, kteří používají přirozený jazyk ke komunikaci s lidmi v poslední době přitahují pozornost široké veřejnosti i odborníků. Jejich rozvoj umožňuje lidem zadávat virtuálním agentům složitější úkoly, založených na samotném procesu konverzace, a využívají se mimo jiné v oblastech vzdělávání, zdravotnictví nebo duševního zdraví. Schonpst porozumět přirozenému jazyku se sice u virtuálních agentů stále zlepšuje, jejich schopnost plnit komplexní samostatné úkoly (vedení polostrukturovaných rozhovorů, mentorování, koučování apod.) je však stále omezena nedostatečností jejich komunikačních schopností, a tak si nejlépe vedou spíše v krátkých, doménově specifických rozhovorech (Drouin et al., 2022). Cílem této diplomové práce bylo: 1) vytvořit experimentální rámec určený pro krátký (5minutový) sociální hlasový chat mezi lidmi a virtuálními agenty, který by umožnil experimentálně manipulovat s různými konverzačními strategiemi; 2) navrhnout první sadu konverzačních strategií pro vzájemné porozumění a navrhnout vhodné sebehodnotící a behaviorální metriky pro měření dopadu strategií na pocity... | cs_CZ |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.subject | conversation | en_US |
dc.subject | digital | en_US |
dc.subject | mutual understanding | en_US |
dc.subject | joint attention | en_US |
dc.subject | virtual agent | en_US |
dc.subject | konverzace | cs_CZ |
dc.subject | digitální | cs_CZ |
dc.subject | vzájemné porozumění | cs_CZ |
dc.subject | sdílená pozornost | cs_CZ |
dc.subject | virtuální agent | cs_CZ |
dc.title | Human-like conversations with Digital Personas: Conversational strategies that support mutual understanding | en_US |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2023 | |
dcterms.dateAccepted | 2023-09-18 | |
dc.description.department | Katedra psychologie a věd o životě | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Psychology and Life Sciences | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Humanities | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 255213 | |
dc.title.translated | Lidská konverzace s digitální osobou: Konverzační strategie podporující vzájemné porozumění | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Nováková Schöffelová, Miroslava | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teoreticko-výzkumná psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Theoretical and Research Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Theoretical and Research Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Teoreticko-výzkumná psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta humanitních studií::Katedra psychologie a věd o životě | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Humanities::Department of Psychology and Life Sciences | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Humanities | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FHS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Teoreticko-výzkumná psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Theoretical and Research Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Teoreticko-výzkumná psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theoretical and Research Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Komunikace je kolaborativní proces, a proto vyžaduje, aby si komunikující vytvořili tzv common ground - předpoklad, že si vzájemně rozumí na dostatečné úrovni (Clark, 1996). Virtuální agenti využívající umělou inteligencí, kteří používají přirozený jazyk ke komunikaci s lidmi v poslední době přitahují pozornost široké veřejnosti i odborníků. Jejich rozvoj umožňuje lidem zadávat virtuálním agentům složitější úkoly, založených na samotném procesu konverzace, a využívají se mimo jiné v oblastech vzdělávání, zdravotnictví nebo duševního zdraví. Schonpst porozumět přirozenému jazyku se sice u virtuálních agentů stále zlepšuje, jejich schopnost plnit komplexní samostatné úkoly (vedení polostrukturovaných rozhovorů, mentorování, koučování apod.) je však stále omezena nedostatečností jejich komunikačních schopností, a tak si nejlépe vedou spíše v krátkých, doménově specifických rozhovorech (Drouin et al., 2022). Cílem této diplomové práce bylo: 1) vytvořit experimentální rámec určený pro krátký (5minutový) sociální hlasový chat mezi lidmi a virtuálními agenty, který by umožnil experimentálně manipulovat s různými konverzačními strategiemi; 2) navrhnout první sadu konverzačních strategií pro vzájemné porozumění a navrhnout vhodné sebehodnotící a behaviorální metriky pro měření dopadu strategií na pocity... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Communication is a collaborative process, and as such requires the communicators to create common ground - the assumption that they mutually understand each other on a sufficient level (Clark, 1996). The AI-powered virtual agents capable of using natural language to communicate with humans have recently attracted the attention of both the general public and experts, as the progress enables humans to give virtual agents more complex tasks in which a conversation itself is a crucial part of a task, such as in education, healthcare or mental health. While the virtual agents are getting better at understanding natural language, their ability to fulfill complex independent tasks (conducting semi-structured interviews, tutoring, coaching, etc.) is bounded by the limitations of their communication skills, and thus they perform the best at rather short, domain-specific conversations (Drouin et al., 2022). The goals of this thesis were to 1) create an experimental framework designed for a brief (5min) social voice chat between humans and virtual agents that would allow to experimentally manipulate different conversational strategies; 2) propose the first set of conversational strategies for mutual understanding and suggest appropriate self-report and behavioral metrics to measure the impact of the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra psychologie a věd o životě | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |