Zobrazit minimální záznam

Lidská konverzace s digitální osobou: Konverzační strategie podporující vzájemné porozumění
dc.contributor.advisorŠipošová, Barbora
dc.creatorKunc, Benjamín
dc.date.accessioned2023-11-07T22:09:49Z
dc.date.available2023-11-07T22:09:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/185817
dc.description.abstractCommunication is a collaborative process, and as such requires the communicators to create common ground - the assumption that they mutually understand each other on a sufficient level (Clark, 1996). The AI-powered virtual agents capable of using natural language to communicate with humans have recently attracted the attention of both the general public and experts, as the progress enables humans to give virtual agents more complex tasks in which a conversation itself is a crucial part of a task, such as in education, healthcare or mental health. While the virtual agents are getting better at understanding natural language, their ability to fulfill complex independent tasks (conducting semi-structured interviews, tutoring, coaching, etc.) is bounded by the limitations of their communication skills, and thus they perform the best at rather short, domain-specific conversations (Drouin et al., 2022). The goals of this thesis were to 1) create an experimental framework designed for a brief (5min) social voice chat between humans and virtual agents that would allow to experimentally manipulate different conversational strategies; 2) propose the first set of conversational strategies for mutual understanding and suggest appropriate self-report and behavioral metrics to measure the impact of the...en_US
dc.description.abstractKomunikace je kolaborativní proces, a proto vyžaduje, aby si komunikující vytvořili tzv common ground - předpoklad, že si vzájemně rozumí na dostatečné úrovni (Clark, 1996). Virtuální agenti využívající umělou inteligencí, kteří používají přirozený jazyk ke komunikaci s lidmi v poslední době přitahují pozornost široké veřejnosti i odborníků. Jejich rozvoj umožňuje lidem zadávat virtuálním agentům složitější úkoly, založených na samotném procesu konverzace, a využívají se mimo jiné v oblastech vzdělávání, zdravotnictví nebo duševního zdraví. Schonpst porozumět přirozenému jazyku se sice u virtuálních agentů stále zlepšuje, jejich schopnost plnit komplexní samostatné úkoly (vedení polostrukturovaných rozhovorů, mentorování, koučování apod.) je však stále omezena nedostatečností jejich komunikačních schopností, a tak si nejlépe vedou spíše v krátkých, doménově specifických rozhovorech (Drouin et al., 2022). Cílem této diplomové práce bylo: 1) vytvořit experimentální rámec určený pro krátký (5minutový) sociální hlasový chat mezi lidmi a virtuálními agenty, který by umožnil experimentálně manipulovat s různými konverzačními strategiemi; 2) navrhnout první sadu konverzačních strategií pro vzájemné porozumění a navrhnout vhodné sebehodnotící a behaviorální metriky pro měření dopadu strategií na pocity...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectconversationen_US
dc.subjectdigitalen_US
dc.subjectmutual understandingen_US
dc.subjectjoint attentionen_US
dc.subjectvirtual agenten_US
dc.subjectkonverzacecs_CZ
dc.subjectdigitálnícs_CZ
dc.subjectvzájemné porozuměnícs_CZ
dc.subjectsdílená pozornostcs_CZ
dc.subjectvirtuální agentcs_CZ
dc.titleHuman-like conversations with Digital Personas: Conversational strategies that support mutual understandingen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-18
dc.description.departmentKatedra psychologie a věd o životěcs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Psychology and Life Sciencesen_US
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId255213
dc.title.translatedLidská konverzace s digitální osobou: Konverzační strategie podporující vzájemné porozuměnícs_CZ
dc.contributor.refereeNováková Schöffelová, Miroslava
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeoreticko-výzkumná psychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineTheoretical and Research Psychologyen_US
thesis.degree.programTheoretical and Research Psychologyen_US
thesis.degree.programTeoreticko-výzkumná psychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Katedra psychologie a věd o životěcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of Psychology and Life Sciencesen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csTeoreticko-výzkumná psychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enTheoretical and Research Psychologyen_US
uk.degree-program.csTeoreticko-výzkumná psychologiecs_CZ
uk.degree-program.enTheoretical and Research Psychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csKomunikace je kolaborativní proces, a proto vyžaduje, aby si komunikující vytvořili tzv common ground - předpoklad, že si vzájemně rozumí na dostatečné úrovni (Clark, 1996). Virtuální agenti využívající umělou inteligencí, kteří používají přirozený jazyk ke komunikaci s lidmi v poslední době přitahují pozornost široké veřejnosti i odborníků. Jejich rozvoj umožňuje lidem zadávat virtuálním agentům složitější úkoly, založených na samotném procesu konverzace, a využívají se mimo jiné v oblastech vzdělávání, zdravotnictví nebo duševního zdraví. Schonpst porozumět přirozenému jazyku se sice u virtuálních agentů stále zlepšuje, jejich schopnost plnit komplexní samostatné úkoly (vedení polostrukturovaných rozhovorů, mentorování, koučování apod.) je však stále omezena nedostatečností jejich komunikačních schopností, a tak si nejlépe vedou spíše v krátkých, doménově specifických rozhovorech (Drouin et al., 2022). Cílem této diplomové práce bylo: 1) vytvořit experimentální rámec určený pro krátký (5minutový) sociální hlasový chat mezi lidmi a virtuálními agenty, který by umožnil experimentálně manipulovat s různými konverzačními strategiemi; 2) navrhnout první sadu konverzačních strategií pro vzájemné porozumění a navrhnout vhodné sebehodnotící a behaviorální metriky pro měření dopadu strategií na pocity...cs_CZ
uk.abstract.enCommunication is a collaborative process, and as such requires the communicators to create common ground - the assumption that they mutually understand each other on a sufficient level (Clark, 1996). The AI-powered virtual agents capable of using natural language to communicate with humans have recently attracted the attention of both the general public and experts, as the progress enables humans to give virtual agents more complex tasks in which a conversation itself is a crucial part of a task, such as in education, healthcare or mental health. While the virtual agents are getting better at understanding natural language, their ability to fulfill complex independent tasks (conducting semi-structured interviews, tutoring, coaching, etc.) is bounded by the limitations of their communication skills, and thus they perform the best at rather short, domain-specific conversations (Drouin et al., 2022). The goals of this thesis were to 1) create an experimental framework designed for a brief (5min) social voice chat between humans and virtual agents that would allow to experimentally manipulate different conversational strategies; 2) propose the first set of conversational strategies for mutual understanding and suggest appropriate self-report and behavioral metrics to measure the impact of the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra psychologie a věd o životěcs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV