dc.contributor.advisor | Čepička, Ladislav | |
dc.creator | Vlasáková, Nikol | |
dc.date.accessioned | 2023-11-07T19:53:21Z | |
dc.date.available | 2023-11-07T19:53:21Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/185992 | |
dc.description.abstract | Problem: A specific developmental disorder of motor function affects up to one in 12 people. Neither the prevalence of DCD nor its diagnosis is completely uniform. According to some authors, even given the difficulty of existing tests and test batteries, a "gold standard" for diagnosing DCD is still being sought that would most effectively diagnose its prevalence. In Canada, a standardized screening method, the Developmental Coordination Disorder Questionnaire (DCDQ), has been developed as an auxiliary diagnostic tool to help detect DCD in children. It is an exploratory method that uses a questionnaire technique designed primarily for parents and teachers of children to diagnose the prevalence of this disorder. We believe that by using the DCDQ questionnaire, which according to Schoemaker is a "coarse screen" in identifying children with DCD, we will single out children with DCD and suspected DCD. Studies emphasize the importance of early identification of children with developmental coordination disorder (DCD), not only as a prevention of secondary academic, emotional, and social manifestations of the disorder. The questionnaire allows screening of children with motor difficulties. The DCDQ has not been validated in the Czech Republic and this is the aim of this study so that it can be used for the... | en_US |
dc.description.abstract | Problém: Specifická vývojová porucha motorické funkce postihuje až každého dvanáctého člověka. Prevalence poruchy DCD ani její diagnostika není zcela jednotná. Podle některých autorů se i vzhledem k náročnosti stávajících testů a testových baterií stále hledá tzv. "zlatý standard" při diagnostice DCD, který by co nejefektivněji diagnostikoval jeho výskyt. V Kanadě vznikla standardizovaná screeningová metoda DCDQ (Developmental Coordination Disorder Questionnaire), která slouží jako pomocný diagnostický nástroj, jenž pomáhá při odhalení DCD u dětí. Jedná se o explorativní metodu, která technikou dotazníku určeného primárně rodičům a učitelům dětí, pomáhá určit výskyt této poruchy. Studie zdůrazňují důležitost včasné identifikace dětí s vývojovou koordinační poruchou (DCD), nejen jako prevence sekundárních akademických, emocionálních a sociálních projevů této poruchy. Dotazník umožňuje screeningově selektovat děti s motorickými obtížemi a v českém prostředí není takový validovaný nástroj. Neznáme kvalitu nástroje DCDQ pro české prostředí a zda by indikátory a následně i struktura nástroje fungovaly stejně jako v zahraničí, což je cílem této studie. Pro práci byl vybrán věkový interval 6-10 let, který zahrnuje kritické období dítěte při vstupu do školy a mladšího školního věku. Cíl: Cílem práce byl... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu | cs_CZ |
dc.subject | developmental coordination disorder | en_US |
dc.subject | developmental motor impairment | en_US |
dc.subject | dyspraxia | en_US |
dc.subject | questionnaire | en_US |
dc.subject | DCD | en_US |
dc.subject | non-motor child | en_US |
dc.subject | validity | en_US |
dc.subject | trans-cultural translation | en_US |
dc.subject | cross-cultural translation of questionnaire | en_US |
dc.subject | DCDQ | en_US |
dc.subject | vývojová porucha koordinace | cs_CZ |
dc.subject | vývojová porucha motorické funkce | cs_CZ |
dc.subject | dyspraxie | cs_CZ |
dc.subject | dotazník | cs_CZ |
dc.subject | DCD | cs_CZ |
dc.subject | nemotorné dítě | cs_CZ |
dc.subject | validita | cs_CZ |
dc.subject | trans-kulturní překlad | cs_CZ |
dc.subject | mezikulturní převod dotazníku | cs_CZ |
dc.subject | DCDQ | cs_CZ |
dc.subject | developmental coordination disorder | cs_CZ |
dc.title | Validace dotazníkové metody Developmental Coordination Disorder Questionnaire pro děti ve věku 6 - 10 let v České Republice | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2023 | |
dcterms.dateAccepted | 2023-05-26 | |
dc.description.department | Katedra společenskovědního základu v kinantropologii | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Social Sciences Foundation in Kinanthropology | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Physical Education and Sport | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta tělesné výchovy a sportu | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 166208 | |
dc.title.translated | Validation of the Developmental Coordination Disorder Questionnaire for children aged 6 -10 years in the Czech Republic | en_US |
dc.contributor.referee | Dvořáková, Hana | |
dc.contributor.referee | Mess, Filip | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Kinantropologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Kinanthropology | en_US |
thesis.degree.program | Kinanthropology | en_US |
thesis.degree.program | Kinantropologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta tělesné výchovy a sportu::Katedra společenskovědního základu v kinantropologii | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Physical Education and Sport::Department of Social Sciences Foundation in Kinanthropology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta tělesné výchovy a sportu | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Physical Education and Sport | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FTVS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Kinantropologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Kinanthropology | en_US |
uk.degree-program.cs | Kinantropologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Kinanthropology | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Problém: Specifická vývojová porucha motorické funkce postihuje až každého dvanáctého člověka. Prevalence poruchy DCD ani její diagnostika není zcela jednotná. Podle některých autorů se i vzhledem k náročnosti stávajících testů a testových baterií stále hledá tzv. "zlatý standard" při diagnostice DCD, který by co nejefektivněji diagnostikoval jeho výskyt. V Kanadě vznikla standardizovaná screeningová metoda DCDQ (Developmental Coordination Disorder Questionnaire), která slouží jako pomocný diagnostický nástroj, jenž pomáhá při odhalení DCD u dětí. Jedná se o explorativní metodu, která technikou dotazníku určeného primárně rodičům a učitelům dětí, pomáhá určit výskyt této poruchy. Studie zdůrazňují důležitost včasné identifikace dětí s vývojovou koordinační poruchou (DCD), nejen jako prevence sekundárních akademických, emocionálních a sociálních projevů této poruchy. Dotazník umožňuje screeningově selektovat děti s motorickými obtížemi a v českém prostředí není takový validovaný nástroj. Neznáme kvalitu nástroje DCDQ pro české prostředí a zda by indikátory a následně i struktura nástroje fungovaly stejně jako v zahraničí, což je cílem této studie. Pro práci byl vybrán věkový interval 6-10 let, který zahrnuje kritické období dítěte při vstupu do školy a mladšího školního věku. Cíl: Cílem práce byl... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Problem: A specific developmental disorder of motor function affects up to one in 12 people. Neither the prevalence of DCD nor its diagnosis is completely uniform. According to some authors, even given the difficulty of existing tests and test batteries, a "gold standard" for diagnosing DCD is still being sought that would most effectively diagnose its prevalence. In Canada, a standardized screening method, the Developmental Coordination Disorder Questionnaire (DCDQ), has been developed as an auxiliary diagnostic tool to help detect DCD in children. It is an exploratory method that uses a questionnaire technique designed primarily for parents and teachers of children to diagnose the prevalence of this disorder. We believe that by using the DCDQ questionnaire, which according to Schoemaker is a "coarse screen" in identifying children with DCD, we will single out children with DCD and suspected DCD. Studies emphasize the importance of early identification of children with developmental coordination disorder (DCD), not only as a prevention of secondary academic, emotional, and social manifestations of the disorder. The questionnaire allows screening of children with motor difficulties. The DCDQ has not been validated in the Czech Republic and this is the aim of this study so that it can be used for the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Katedra společenskovědního základu v kinantropologii | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |