Zobrazit minimální záznam

Archetypal narrativisation and it's use in disinformations
dc.contributor.advisorNečas, Vlastimil
dc.creatorLebduška, Daniel
dc.date.accessioned2023-11-08T00:01:55Z
dc.date.available2023-11-08T00:01:55Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/186032
dc.description.abstractThe aim of the diploma thesis Archetypal narrativisation and it's use in disinformations is to verify the connection between archetypal narrativization and misinformation, to describe which archetypal narratives are most often used by misinformation, to systematize them and then to describe which emotions are targeted by archetypal narrativization in misinformation. This study therefore explores the use of archetypal narrativization as a persuasion technique in disinformation campaigns. Drawing on the concept of archetypes from Jungian psychology and narrativization theory, this research examines how archetypal elements are strategically used to shape and disseminate misinformation. Through a comprehensive literature review and analysis of specific misinformation messages, the study examines the underlying motivations and effects of the use of archetypes in misinformation narratives. By exploiting deeply embedded psychological patterns and collective cultural symbolism, these campaigns seek to manipulate emotions, promote cognitive biases, and exploit social contradictions. The use of archetypes such as hero, villain, and victim allows purveyors of disinformation messages to create compelling narratives that resonate with target audiences and elicit specific responses. The thesis proposing further...en_US
dc.description.abstractCílem práce Archetypální narativizace a její použití v dezinformacích je ověřit spojitost mezi archetypální narativizací a dezinformacemi, popsat jaké archetypální narativy dezinformace nejčastěji využívají, systematizovat je a následně popsat na jaké emoce archetypální narativizace v dezinformacích cílí. Tato diplomová práce zkoumá využití archetypální narativizace jako přesvědčovací techniky v dezinformačních řetězových emailech. Na základě konceptu archetypů z jungovské psychologie a teorie narativizace tento výzkum zkoumá, jak jsou archetypální prvky strategicky využívány k utváření a šíření zavádějících informací. Prostřednictvím komplexního přehledu literatury a analýzy konkrétních dezinformačních zpráv tato práce zkoumá základní motivace a účinky využívání archetypů v dezinformačních narativech. Využitím hluboce zakořeněných psychologických vzorců a kolektivní kulturní symboliky se tyto kampaně snaží manipulovat s emocemi, podporovat kognitivní předsudky a využívat společenské rozpory. Používání archetypů, jako je Hrdina, Mudrc a Rebel, umožňuje vysilatelům dezinformačním sdělení vytvářet přesvědčivá vyprávění, která rezonují s cílovým publikem a vyvolávají specifické emotivní reakce. V závěru práce je navrhován další interdisciplinární výzkum a vývoj účinných protiopatření proti zneužívání...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectArchetypesen_US
dc.subjectarchetypal narrativisationen_US
dc.subjectdisinformationen_US
dc.subjectmisinformationen_US
dc.subjectpsychologyen_US
dc.subjectnarrative theoryen_US
dc.subjectmedia literacyen_US
dc.subjectcritical thinkingen_US
dc.subjectpresidential electionen_US
dc.subjectchain emailen_US
dc.subjectArchetypycs_CZ
dc.subjectarchetypální narativizacecs_CZ
dc.subjectdezinformacecs_CZ
dc.subjectpsychologiecs_CZ
dc.subjectnarativizicecs_CZ
dc.subjectmediální gramotnostcs_CZ
dc.subjectkritické myšlenícs_CZ
dc.subjectprezidenstké volbycs_CZ
dc.subjectřetězový emailcs_CZ
dc.titleArchetypální narativizace a její použití v dezinformacíchcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-20
dc.description.departmentKatedra mediálních studiícs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Media Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId257939
dc.title.translatedArchetypal narrativisation and it's use in disinformationsen_US
dc.contributor.refereeSoukup, Martin
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMediální studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineMedia Studiesen_US
thesis.degree.programMedia Studiesen_US
thesis.degree.programMediální studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mediálních studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Media Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMediální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enMedia Studiesen_US
uk.degree-program.csMediální studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem práce Archetypální narativizace a její použití v dezinformacích je ověřit spojitost mezi archetypální narativizací a dezinformacemi, popsat jaké archetypální narativy dezinformace nejčastěji využívají, systematizovat je a následně popsat na jaké emoce archetypální narativizace v dezinformacích cílí. Tato diplomová práce zkoumá využití archetypální narativizace jako přesvědčovací techniky v dezinformačních řetězových emailech. Na základě konceptu archetypů z jungovské psychologie a teorie narativizace tento výzkum zkoumá, jak jsou archetypální prvky strategicky využívány k utváření a šíření zavádějících informací. Prostřednictvím komplexního přehledu literatury a analýzy konkrétních dezinformačních zpráv tato práce zkoumá základní motivace a účinky využívání archetypů v dezinformačních narativech. Využitím hluboce zakořeněných psychologických vzorců a kolektivní kulturní symboliky se tyto kampaně snaží manipulovat s emocemi, podporovat kognitivní předsudky a využívat společenské rozpory. Používání archetypů, jako je Hrdina, Mudrc a Rebel, umožňuje vysilatelům dezinformačním sdělení vytvářet přesvědčivá vyprávění, která rezonují s cílovým publikem a vyvolávají specifické emotivní reakce. V závěru práce je navrhován další interdisciplinární výzkum a vývoj účinných protiopatření proti zneužívání...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of the diploma thesis Archetypal narrativisation and it's use in disinformations is to verify the connection between archetypal narrativization and misinformation, to describe which archetypal narratives are most often used by misinformation, to systematize them and then to describe which emotions are targeted by archetypal narrativization in misinformation. This study therefore explores the use of archetypal narrativization as a persuasion technique in disinformation campaigns. Drawing on the concept of archetypes from Jungian psychology and narrativization theory, this research examines how archetypal elements are strategically used to shape and disseminate misinformation. Through a comprehensive literature review and analysis of specific misinformation messages, the study examines the underlying motivations and effects of the use of archetypes in misinformation narratives. By exploiting deeply embedded psychological patterns and collective cultural symbolism, these campaigns seek to manipulate emotions, promote cognitive biases, and exploit social contradictions. The use of archetypes such as hero, villain, and victim allows purveyors of disinformation messages to create compelling narratives that resonate with target audiences and elicit specific responses. The thesis proposing further...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studiícs_CZ
thesis.grade.codeB
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV