dc.contributor.advisor | Klabíková Rábová, Tereza | |
dc.creator | Juřenová, Nikola | |
dc.date.accessioned | 2023-11-07T19:37:15Z | |
dc.date.available | 2023-11-07T19:37:15Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/186088 | |
dc.description.abstract | The presented master thesis explores the interpretation of film narrative in the works of the Mexican film director Alejandro González Iñárritu. Through a narrative analysis of seven feature films, including Amores Perros, Babel, and Bardo - False Chronicle of Handful of Truths, I will explore the director's distinctive approach to the construction of film narrative. The analysis includes aspects of narrative logic and temporal manipulation to identify recurring patterns and narrative devices used in Iñárritu's works. The theoretical part briefly introduces the director and anchors his position in the context of modern Mexican cinema. The methodological part of the work is based on the film theories of David Bordwell and Seymour Chatman. These are later supplemented by the theories of Charles Ramírez Berg and other authors, focusing on complicated narratives. The analytical part of the thesis examines the use of narrative technique, thematic motives, and socio-political contexts present in his films. Since the non-linear form of the story is not the only specific element of his work, I will also focus on a chronological examination of his filmography and artistic development in the time period 1983-2023. The findings of this analysis contribute to a deeper understanding of Iñárritu's directorial... | en_US |
dc.description.abstract | Předkládaná diplomová práce se zabývá interpretací filmového narativu v dílech mexického filmového režiséra Alejandra Gonzáleze Iñárritua. Prostřednictvím narativní analýzy sedmi celovečerních filmů, včetně Amores Perros, Babel a Bardo - falešná kronika několika pravd, budu zkoumat režisérův osobitý přístup ke konstrukci filmového vyprávění. Analýza zahrnuje aspekty narativní logiky a časové manipulace, aby identifikovala opakující se vzorce a narativní prostředky používané v Iñárrituových dílech. Teoretická část stručně představí režiséra a ukotví jeho postavení v kontextu moderní mexické kinematografie. Metodologická část práce vychází z filmových teorií Davida Bordwella a Seymoura Chatmana. Ty jsou posléze doplněny o teorie Charlese Ramíreze Berga a dalších autorů, zaměřující se na komplikované narativy. Analytická část práce zkoumá využití narativní techniky, tematické motivy a sociálně-politické kontexty přítomné v jeho filmech. Vzhledem k tomu, že nelineární forma příběhu nepředstavuje jediný specifický prvek jeho tvorby, zaměřím se také na chronologické zkoumání jeho filmografie a umělecký vývoj v časovém období let 1983 až 2023. Zjištění této analýzy přispívají k hlubšímu pochopení Iñárrituova režijního stylu a osvětlují charakteristické rysy jeho filmové tvorby. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.subject | Alejandro González Iñárritu | en_US |
dc.subject | narrative analysis | en_US |
dc.subject | non-linear narrative | en_US |
dc.subject | Mexican cinema | en_US |
dc.subject | film style | en_US |
dc.subject | Alejandro González Iñárritu | cs_CZ |
dc.subject | narativní analýza | cs_CZ |
dc.subject | nelineární narativ | cs_CZ |
dc.subject | mexická kinematografie | cs_CZ |
dc.subject | filmový styl | cs_CZ |
dc.title | Interpretace filmového narativu v dílech Alejandra Gonzáleze Iňárritua | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2023 | |
dcterms.dateAccepted | 2023-09-20 | |
dc.description.department | Katedra mediálních studií | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Media Studies | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 257946 | |
dc.title.translated | The interpretation of film narrative in the works of Alejandro González Iňárritu | en_US |
dc.contributor.referee | Štoll, Martin | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Mediální studia | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Media Studies | en_US |
thesis.degree.program | Media Studies | en_US |
thesis.degree.program | Mediální studia | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Katedra mediálních studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Department of Media Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Mediální studia | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Media Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Mediální studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Media Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Předkládaná diplomová práce se zabývá interpretací filmového narativu v dílech mexického filmového režiséra Alejandra Gonzáleze Iñárritua. Prostřednictvím narativní analýzy sedmi celovečerních filmů, včetně Amores Perros, Babel a Bardo - falešná kronika několika pravd, budu zkoumat režisérův osobitý přístup ke konstrukci filmového vyprávění. Analýza zahrnuje aspekty narativní logiky a časové manipulace, aby identifikovala opakující se vzorce a narativní prostředky používané v Iñárrituových dílech. Teoretická část stručně představí režiséra a ukotví jeho postavení v kontextu moderní mexické kinematografie. Metodologická část práce vychází z filmových teorií Davida Bordwella a Seymoura Chatmana. Ty jsou posléze doplněny o teorie Charlese Ramíreze Berga a dalších autorů, zaměřující se na komplikované narativy. Analytická část práce zkoumá využití narativní techniky, tematické motivy a sociálně-politické kontexty přítomné v jeho filmech. Vzhledem k tomu, že nelineární forma příběhu nepředstavuje jediný specifický prvek jeho tvorby, zaměřím se také na chronologické zkoumání jeho filmografie a umělecký vývoj v časovém období let 1983 až 2023. Zjištění této analýzy přispívají k hlubšímu pochopení Iñárrituova režijního stylu a osvětlují charakteristické rysy jeho filmové tvorby. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The presented master thesis explores the interpretation of film narrative in the works of the Mexican film director Alejandro González Iñárritu. Through a narrative analysis of seven feature films, including Amores Perros, Babel, and Bardo - False Chronicle of Handful of Truths, I will explore the director's distinctive approach to the construction of film narrative. The analysis includes aspects of narrative logic and temporal manipulation to identify recurring patterns and narrative devices used in Iñárritu's works. The theoretical part briefly introduces the director and anchors his position in the context of modern Mexican cinema. The methodological part of the work is based on the film theories of David Bordwell and Seymour Chatman. These are later supplemented by the theories of Charles Ramírez Berg and other authors, focusing on complicated narratives. The analytical part of the thesis examines the use of narrative technique, thematic motives, and socio-political contexts present in his films. Since the non-linear form of the story is not the only specific element of his work, I will also focus on a chronological examination of his filmography and artistic development in the time period 1983-2023. The findings of this analysis contribute to a deeper understanding of Iñárritu's directorial... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | C | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |