Dějiny baletu Národního divadla v létech 1930-1951
History of the National Theatre Ballet in the years 1930-1951
rigorous thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186142Identifiers
Study Information System: 259131
Collections
- Kvalifikační práce [2248]
Author
Consultant
Čechura, Jaroslav
Referee
Bendová, Eva
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of European Culture
Department (external)
Information is unavailable
Date of defense
21. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Balet Národního divadla, baletní repertoár, šéfové baletu, totalitní režimy, 2. světová válka, komunistický převrat, politická situace, 20. stoletíKeywords (English)
National Theatre Ballet, ballet repertoire, ballet directors, totalitarian regimes, World War II, communist coup, political situation, 20th centuryRigorózní práce se zabývá vlivem politických události 20. století na balet Národního divadla. Zkoumané období je vytyčeno lety 1930-1951. Práce sleduje předválečnou situaci dvou baletních vedoucích Jelizavety Nikolské a Josefa Joe Jenčíka, vzestup a pád německého nacionalismu, s tancem spjatou kariéru Emanuela Famíry, poválečné Československo, nástup komunismu, temná padesátá léta a působení Saši Machova. Výzkum baletních specifik je lemován dobovými okolnostmi. Charakter doby je dále znázorňován na osudech vedoucích souboru (či jeho sólistech), na vybraném repertoáru a recenzích, která jednotlivá díla hodnotila. Nejedná se tedy o chronologický výčet aktivit souboru baletu Národního divadla, ale o analýzu vlivu dobové politické situace a snahu o zasazení této často opomíjené složky Národního divadla do historického kontextu.
The rigorous thesis deals with the influence of the 20th century political events on the National Theatre Ballet. The researched period is set out by the years 1930-1951. The work follows the pre-war situation of the two ballet leaders Jelizaveta Nikolská and Josef Joe Jenčík, the rise and fall of German nationalism, the dance-related career of Emanuel Famíra, post-war Czechoslovakia, the rise of communism, the dark fifties and the work of Saša Machov. The research of ballet specifics is dealt with in the circumstances of the time. The character of the time is further illustrated by the destinies of the group's leaders (or its soloists), the selected repertoire and the reviews that evaluated the individual works. It is therefore not a chronological listing of the activities of the National Theatre's ballet troupe, but an analysis of the influence of the contemporary political situation and an attempt to place this often neglected component of the National Theatre in a historical context.