Vnímání komercionalizace organizací občanské společnosti perspektivou vedoucích pracovníků v oblasti péče o seniory v ČR
Commercialization of civil society organizations from the perspective of managers in the field of elderly care in the Czech Republic
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186145Identifikátory
SIS: 241038
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Moree, Dana
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Studia občanské společnosti
Katedra / ústav / klinika
Program Studia občanské společnosti
Datum obhajoby
21. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
komercionalizace, hybridizace, organizace občanské společnosti, občanský sektor, sektorová specifika, mezisektorové vztahy, organizační teorie, organizační identita, institucionální podmínkyKlíčová slova (anglicky)
business-like, hybridization, civil society organizations, civil sector, sector specifics, intersectoral cooperation, organizational theories, organizational identity, institutional isomorphismDiplomová práce se věnuje tématu komercionalizace organizací občanské společnosti (OOS). Konkrétně se zaměřuje na oblast institucionálních podmínek, které vedou OOS ke komercionalizaci, a rovněž tak oblast vztahů mezi OOS a komerčním sektorem v kontextu komercionalizace. Cílem diplomové práce je porozumět perspektivě vedoucích pracovníků zastupující organizace působící v oblasti poskytující péči seniorům v ČR se zaměřením na zmíněné institucionální podmínky a vztahy. Výsledky realizovaného výzkumu získané prostřednictvím narativních a polostrukturovaných rozhovorů se 7 vybranými vedoucími pracovníky v oblasti péče o seniory v ČR ukazují, že aktéři institucionální podmínky vnímají jako neférové a nesmyslné; nejednotné a zastaralé. Zkoumání vztahové roviny mezi OOS a komerčním sektorem přineslo vytvoření typologie vztahů vyskytující se v komercionalizovaných OOS. Jakožto pilíře pro vytvoření vztahů mezi OOS a komerčním sektorem byly identifikované 3 základy postavené na potřebě, reputaci a krizi. Každý ze základů v sobě ukrývá jednotlivé povahy vztahů objevující se v komercionalizovaných OOS reflektované vedoucími pracovníky OOS. Klíčová slova: komercionalizace, hybridizace, organizace občanské společnosti, občanský sektor, sektorová specifika, mezisektorové vztahy, organizační teorie, organizační...
The diploma thesis focuses on the commercialization of civil society organizations (CSOs), specifically the institutional isomorphism that makes CSOs "business like" as well as the relationship between CSOs and the commercial sector in the context of commercialization. The purpose of this thesis is to gain an understanding of the manager's perspectives representing CSOs in the field of elderly care in the Czech Republic, with a particular emphasis on the institutional isomorphism and the relationships mentioned above. The findings of the study were obtained from narrative and semi-structured interviews with seven selected managers in the field of elderly care in the Czech Republic. The findings indicate that the participants regard the institutional isomorphism (coercive) as unfair and meaningless; patchy and outdated. The examination of the level of relationships between CSOs and the commercial sector resulted in the Relationships Typology. The typology presents three foundations based on need, reputation, and crisis that have been identified as the foundations for developing relationships between CSOs and the commercial sector. Each foundation conceals the unique nature of relationships visible in commercialized CSOs as reflected by selected managers. Key words: business-like, hybridization,...