Typologie českojazyčného spamu
Typology of spam email written in Czech language
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186210Identifikátory
SIS: 251492
Kolekce
- Kvalifikační práce [18291]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Podzimek, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
21. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
spam, typologie, phishing, persvaze, manipulace, kybernetická bezpečnost, email, sémiotická analýzaKlíčová slova (anglicky)
spam, typology, phishing, persuasion, manipulation, cybersecurity, email, semiotic analysisTato práce představuje nový systém typologie pro českojazyčný spam. Kategorizace v něm probíhá na základě podpovrchových mechanismů odhalených metodou sémiotické analýzy, s primárním důrazem na klasifikaci užité persvazivní metody. Navržený systém lze v kontextu reflektované oborové literatury zařadit mezi víceúrovňové systémy kategorizace. V první úrovni rozlišuje mezi prodejním a inscenačním spamem. V druhé úrovni mezi situačně- inscenačním a identitně-inscenačním spamem. Ve třetí úrovni probíhá diferenciace mezi finanční, zdravotní, erotickou a spotřebitelskou pobídkovou oblastí. Mimo to identifikuje ideologický spam jako samostatnou kategorii. Systém je v rámci výzkumu prověřený aplikací na vzorku českojazyčného spamu ze začátku roku 2023, a sice metodou kvantitativní obsahové analýzy. Tento krok také umožnil představit relevantní sledované charakteristiky ve statistickém kontextu a elementárně zmapovat charakter nevyžádané pošty, která se v emailových schránkách česky mluvících adresátů objevovala začátkem roku 2023. Dalšími východisky výzkumu jsou: rešerše v akademické sféře představených typologických systémů a rešerše dosavadní aplikace sémiotické analýzy na spam. Teoreticky práce těží z konceptů sociální inscenace, řečového jednání, konotativní roviny, mytologie a nejistoty významů v...
The presented thesis proposes a new typology system for Czech-language email spam. Its categorization is based primarily on the persuasive method used. Particular factors relevant for the classification are derived from subsurface observations via the method of semiotic analysis. The multi-layered typology differentiates between spam sales and imitation spam, between identity-imitating and situation-imitating spam. Another layer of categorization identifies the area of incentive for the desired action. The areas are finance, health, sexuality, and consumption. Ideological spam is recognized as a separate category. The typology derives validity from its application to a sample of Czech spam emails originating between January and April 2023. The method used is quantitative content analysis, which allowed the observed characteristics to be presented in a statistical context. Furthermore, it made it possible to elementarily map the nature of spam appearing in the email inboxes of Czech-speaking recipients at the beginning of 2023. The research is based upon a survey of existing typological systems and cases of the application of semiotic analysis to email spam. Theoretical research pillars are the concepts of the social role, speech acts, mythology, and uncertainty of meanings in communication. The...