Vyrovnávání šancí žactva v českém vzdělávání prostřednictvím sociálních pedagogů, sociálních pracovníků a dalších liniových pracovníků
Equalising opportunities for pupils in the Czech educational system through the work of social pedagogues, social workers and other street-level bureaucrats.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186440Identifikátory
SIS: 250864
Kolekce
- Kvalifikační práce [18159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kohoutek, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Veřejná a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra veřejné a sociální politiky
Datum obhajoby
11. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
rovné šance ve vzdělávání, koncept byrokracie první linie, linioví pracovníci, sociální pedagogika, sociální práce, podpora sociálně znevýhodněného žactva, podpora liniových pracovníkůKlíčová slova (anglicky)
equal opportunities in education, street-level bureaucracy, street-level bureaucrats, social pedagogy, social work, support for socially disadvantaged pupils, support for street-level bureaucratsTato práce pojednává o možnostech podpory sociálně znevýhodněných žáků českých základních škol ze strany liniových pracovníků za účelem vyrovnávání šancí žáků ve vzdělávání. Pomocí dotazníkového šetření práce hledala odpovědi na otázky, jak vypadá podpora znevýhodněného žactva v českých školách, jaké organizační zařazení liniových pracovníků v rámci systému může být pro takovou podporu efektivní a jaká podpora je vhodná pro samotné liniové pracovníky, aby svou úlohu mohli vykonávat kvalitně. Dílčími výsledky práce pak jsou tvrzení, že sociální pedagogové a sociální pracovníci ve školách stejně jako pracovníci sociálních a dalších služeb mimo školy vnímají podporu znevýhodněných žáků jako součást své práce a snaží se o ni. Model podpory uvnitř i vně škol a efektivní spolupráce těchto aktérů se proto jeví jako ideální. Naplňování společného cíle liniovým pracovníkům komplikují často nevhodné pracovní podmínky, které je vhodné pro zvyšování kvality práce liniových pracovníků systémově zlepšovat.
This thesis discusses the possibilities of support for socially disadvantaged pupils in Czech primary schools by street-level bureaucrats in order to equalise their educational opportunities. Using a questionnaire survey, the thesis searches answers to the questions of what the support of disadvantaged pupils in Czech schools looks like, what organisational placement of street-level bureaucrats within the system can be effective for such support, and what support is appropriate for street-level bureaucrats themselves to perform their role well. The sub-results of the thesis are then claims that social pedagogues and social workers in schools, as well as social and other service workers outside schools, perceive support for disadvantaged pupils as part of their work and strive for it. A model of support inside and outside schools and effective collaboration between these actors therefore appears ideal. The fulfilment of the common goal of street-level bureauctrats is often hampered by inadequate working conditions, which should be systematically improved in order to improve the quality of line workers' work.