Chrám svatého Víta v Praze ve skicách Antonína Slavíčka
The Cathedral of Saint Vitus in Prague in the Sketches of Antonín Slavíček
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186474Identifikátory
SIS: 245225
Kolekce
- Kvalifikační práce [2254]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pech, Milan
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
13. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Antonín Slavíček, skica, chrám sv. Víta v Praze, Mařákova škola, kresba, Kameničky, impresionismus, plenérová malbaKlíčová slova (anglicky)
Antonín Slavíček, a sketch, the Cathedral of St. Vitus in Prague, The Mařak's school, drawing, Kameničky, impresionism, plein air paintingBakalářská práce se věnuje roli skici v díle Antonína Slavíčka. Jako příklad jeho práce se skicou byl vybrán námět gotické stavby Katedrály sv. Víta v Praze, které se na sklonku svého života intenzivně věnoval. K obrazu existuje 11 přípravných skic a studií. V první části (kapitola 1-3) práce budou rozebrány vlivy, jež formulovaly malbu tohoto umělce, ale hlavně zde bude popsána samotná skica a její podstata ve výtvarném umění, a to zejména v moderním. Druhá část (kapitola 4-5) se bude zabývat porovnáním pro Slavíčka netypickým motivem architektury a jeho naopak proslulým tématem krajiny, analýzou jednotlivých skic a stěžejní otázce - do jaké míry malíř vycházel ze svých skic ve finálním díle? Jakou roli v jeho díla měla skica? Žádná z monografií věnovaných Antonínu Slavíčkovi dané téma zcela nerozebírá. Klíčová slova Antonín Slavíček, skica, chrám sv. Víta, Mařákova škola, krajinomalba, Kameníčky, impresionismus, plenérová malba
The bachelor thesis focuses on the role of sketches in the work of Antonín Slavíček. As an exemple of his work is a sketch of gothic building of the Cathedral of St. Vitus in Prague, to which he devoted intensively at the end of his life. There are total of 11 preparatory sketches and studies for the painting. In the first part (chapter 1-3) of the work, the influences that formulated the painting of this artist will be analyzed, but mainly the sketch itself will be analyzed and also its essence will be described here in the fine arts, especially in the modern arts. The second part (chapter 4-5) will deal with the comparison for Slavíček of an atypical motif of architecture and his famous landscape theme, the analysis of individual sketches and the key question - to what extent did the painter base his sketches in the final work? What role did the sketch play in his work? None of the monographs devoted to Antonín Slavíček completely discuss this topic. Keywords Antonín Slavíček, skica, chrám sv. Víta, Mařákova škola, krajinomalba, Kameníčky, impresionismus, plenérová malba