Jakou cenu má soukromí - Etická reflexe shromažďování a využívání osobních dat uživatelů sociální sítí
The price of our privacy - Ethical reflection of gathering and monetization of personal data of social media users
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186478Identifikátory
SIS: 246796
Kolekce
- Kvalifikační práce [2248]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fošum, Jan
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Aplikovaná etika
Katedra / ústav / klinika
Katedra systematické teologie a filosofie (do 2023)
Datum obhajoby
15. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
sociální sítě, monetarizace, osobní data, Facebook, ziskKlíčová slova (anglicky)
social media, monetization, personal data, Facebook, profitSociální sítě představují nedílnou součást našich životů a jeden z hlavních způsobů komunikace jak jednotlivců, tak firem. Podle dat Českého statistického úřadu zveřejněných na konci roku 2021 využívá sociální sítě nadpoloviční většina obyvatel starších šestnácti let. Ruku v ruce s rostoucí popularitou sociálních sítí se do oblasti veřejného zájmu dostávají rizika spojená s jejich využíváním. Za jedno z hlavních rizik je považováno excesivní shromažďování osobních dat uživatelů. Dobrovolnost jejich poskytování ovšem neopravňuje zmíněné společnosti k libovolnému nakládání s těmito údaji. Uvést můžeme mj. problematická rozhodnutí vedení společnosti Meta, o kterých v minulém roce veřejnost informovala bývalá zaměstnankyně firmy Frances Haugen. Zveřejněné materiály dokazují informovanost vedení o negativních dopadech používání sociální sítě Facebook (šíření dezinformací, zhoršování psychického zdraví dospívajících), proti kterým se rozhodli nepřijmout žádná opatření, která by potenciálně znamenala snížení zisku. Cílem této diplomové práce je etická reflexe sběru osobních informací sociální sítě Facebook a jejich dalšího využití. Podrobněji se budu věnovat zejména etickým aspektům monetizace dat, tj. etické reflexi napětí mezi legitimním nárokem firmy na zisk a možným zneužíváním své platformy k...
Social media are inseparable part of our lives and one of main means of communication for individuals as well as companies. According to data of the Czech Statistical Office published at the end of 2021, overall majority of citizens above the age sixteen is using social media. Along with the increasing popularity of social media, the light is also shed on the accompanying risks. Excessive gathering of users' personal data poses one of main risks. The fact that they are provided voluntarily does not entitle companies to use them arbitrarily. As an example we can point out problematic decisions of Meta Platforms, Inc., which have been released by former employee Frances Haugen. Published materials prove that management of the company was aware of negative impacts of Facebook on its users (spread of disinformation, mental health deterioration of teenagers). However, they chose not to adopt any measures, which could cause reduction of profits. The goal of this thesis is to carry out ethical reflection of collection and usage of Facebook users' personal data. I will focus particularly on the ethical aspects of data monetization, i.e. an ethical tension between legitimate claim of the company to profit and possible misuse of the platform to influence the opinions of its users, which could have actual...