Reflexe historických skutečností ve fantastice na příkladu ságy Star Wars
Reflection of historical facts in a fantastic example of the Star Wars saga
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186479Identifikátory
SIS: 232402
Kolekce
- Kvalifikační práce [2248]
Vedoucí práce
Oponent práce
Kudlová, Klára
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny evropské kultury
Katedra / ústav / klinika (externí)
Informace není k dispozici
Datum obhajoby
13. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Star Wars, historická skutečnost, sci-fi, fantastika, space opera, sci-fi film, příběh, neomýtus, George Lucas, studená válka, politikaKlíčová slova (anglicky)
Star Wars, historical reality, science fiction, speculative fiction, space opera, SF movie, story, neomyth, George Lucas, Cold War, politicsčesky Diplomová práce se zabývá problematikou zobrazování dávno minulých i zcela aktuálních historických událostí ve filmové sáze Star Wars. Vzhledem k tomu, jak rozsáhlý je v současnosti celý "vesmír" Star Wars, musí se tato práce omezit pouze na filmy, které jsou označovány jako "Epizody" (s číslováním I až IX) a na dva relativně nové celovečerní spin- offy, zatímco vše ostatní bude zmíněno jen velmi okrajově. Tato práce podrobně mapuje, jak každá ze tří trilogií této ságy, a také oba spin-offy, ukazují hlavní problémy doby, ve které vznikaly, a na které další historické skutečnosti chtějí či mohou odkazovat. Cílem práce je tak ukázat, že žánr všeobecně považovaný za "únikový" a "zcela odtržený od reality" naopak svými specifickými uměleckými prostředky historickou skutečnost velmi ostře reflektuje. Klíčová slova Star Wars, historická skutečnost, science fiction, fantastika, space opera, sci-fi film, příběh, neomýtus, George Lucas, studená válka, politika
The thesis deals with the issue of depicting long-past and entirely topical historical events in the Star Wars film saga. Given the current size of the Star Wars universe, this work must be limited to films known as "Episodes" (numbered I through IX) and two relatively new feature spin-offs, while everything else will be mentioned only marginally. This work maps in detail how each of the three trilogies of this saga, as well as both spin-offs, show the main problems of the time in which they arose and to which other historical facts they want or can refer. The aim of the work is thus to show that the genre widely regarded as "escape" and "completely detached from reality" reflects historical reality very strongly by its specific artistic means. Keywords Star Wars, historical reality, science fiction, speculative fiction, space opera, SF movie, story, neomyth, George Lucas, Cold War, politics