dc.contributor.advisor | Bendová, Eva | |
dc.creator | Tomášková, Klára | |
dc.date.accessioned | 2023-11-08T00:43:57Z | |
dc.date.available | 2023-11-08T00:43:57Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/186492 | |
dc.description.abstract | In this bachelor's thesis, I will present theme of a kiss in different perspective other than classic kiss of love, between a man and a woman. I will deal with the kiss as a sign of death. I focus on Czech modern art in the years 1895 - 1918. Kiss, in this unusual meaning, we can find, for example in the form of the so called angel's kiss, signifying the departure of the soul to the other world. We observe this scene in the painting Světice by Josef Mandl from 1905, besides the painting itself, we will explain the symbol of the deadly angel's kiss as such. The second chapter of the work refers to the key topic related to the kiss of death, the subject of Judas kiss. In Christianity, specifically in the New Testament, Judas Iscariot marks Christ with his kiss, thereby condemning him to death. This theme can symbolize not only death but especially betrayal. In Czech modern art, it can be analyzed in the painting of the same name by Jan Konůpek from 1912. I dedicate the last chapter of the work to a frequent symbolic theme, the kiss of death in the form of a kiss by skeleton. This theme, also popular in Edvard Munch's work, resonates in Czech art in the work of Bohumil Kubišta, The Kiss of Death, from 1912. The method of my work will be the description and analysis of the mentioned works and their... | en_US |
dc.description.abstract | V této bakalářské práci, představím motiv polibku, v jiné perspektivě než jako klasický polibek lásky, mezi mužem a ženou. Budu se zabývat polibkem jako znamením smrti. Soustředím se na české moderní umění v letech 1895-1918. Polibek, v tomto nevšedním smyslu nacházíme například v podobě tzv. andělského políbení, označující odchod duše na onen svět. Tento výjev sledujeme na obrazu Světice od Josefa Mandla z roku 1905, kromě samotného obrazu si vysvětlíme symbol smrtícího andělského polibku jako takového. Druhá kapitola práce se zaměří na klíčové téma související s polibkem smrti a sice na téma Jidášova polibku. V křesťanství, konkrétně v Novém zákoně, Jidáš Iškariotský svým políbením označí Krista, a tím ho odsoudí na smrt. Tento motiv může symbolizovat nejen smrt ale především zradu. V českém moderním umění jej lze analyzovat na stejnojmenném obraze Jana Konůpka z roku 1912. Poslední kapitolu práce věnuji častému symbolistnímu motivu a to polibku smrti v podobě políbení smrtkou. Tento motiv, oblíbený i u Edvarda Muncha, v českém umění rezonuje v díle Bohumila Kubišty, Polibek smrti, z roku 1912. Metodou práce bude popis a analýza uvedených děl a jejich komparace s dobovými uměleckými vlivy a výtvarnými historickými paralelami. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | kiss | en_US |
dc.subject | death | en_US |
dc.subject | Czech modern art | en_US |
dc.subject | christianity | en_US |
dc.subject | skeleton | en_US |
dc.subject | polibek | cs_CZ |
dc.subject | smrt | cs_CZ |
dc.subject | české moderní umění | cs_CZ |
dc.subject | křesťanství | cs_CZ |
dc.subject | kostra | cs_CZ |
dc.title | Polibek smrti v českém výtvarném umění 1895-1918 | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2023 | |
dcterms.dateAccepted | 2023-09-13 | |
dc.description.department | Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of Christian Art History | en_US |
dc.description.faculty | Catholic Theological Faculty | en_US |
dc.description.faculty | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 257475 | |
dc.title.translated | Kiss of the Death in Czech fine Art 1895-1918 | en_US |
dc.contributor.referee | Pech, Milan | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History of Christian Arts | en_US |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Katolická teologická fakulta::Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Catholic Theological Faculty::Institute of Christian Art History | en_US |
uk.faculty-name.cs | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Catholic Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | KTF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History of Christian Arts | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | V této bakalářské práci, představím motiv polibku, v jiné perspektivě než jako klasický polibek lásky, mezi mužem a ženou. Budu se zabývat polibkem jako znamením smrti. Soustředím se na české moderní umění v letech 1895-1918. Polibek, v tomto nevšedním smyslu nacházíme například v podobě tzv. andělského políbení, označující odchod duše na onen svět. Tento výjev sledujeme na obrazu Světice od Josefa Mandla z roku 1905, kromě samotného obrazu si vysvětlíme symbol smrtícího andělského polibku jako takového. Druhá kapitola práce se zaměří na klíčové téma související s polibkem smrti a sice na téma Jidášova polibku. V křesťanství, konkrétně v Novém zákoně, Jidáš Iškariotský svým políbením označí Krista, a tím ho odsoudí na smrt. Tento motiv může symbolizovat nejen smrt ale především zradu. V českém moderním umění jej lze analyzovat na stejnojmenném obraze Jana Konůpka z roku 1912. Poslední kapitolu práce věnuji častému symbolistnímu motivu a to polibku smrti v podobě políbení smrtkou. Tento motiv, oblíbený i u Edvarda Muncha, v českém umění rezonuje v díle Bohumila Kubišty, Polibek smrti, z roku 1912. Metodou práce bude popis a analýza uvedených děl a jejich komparace s dobovými uměleckými vlivy a výtvarnými historickými paralelami. | cs_CZ |
uk.abstract.en | In this bachelor's thesis, I will present theme of a kiss in different perspective other than classic kiss of love, between a man and a woman. I will deal with the kiss as a sign of death. I focus on Czech modern art in the years 1895 - 1918. Kiss, in this unusual meaning, we can find, for example in the form of the so called angel's kiss, signifying the departure of the soul to the other world. We observe this scene in the painting Světice by Josef Mandl from 1905, besides the painting itself, we will explain the symbol of the deadly angel's kiss as such. The second chapter of the work refers to the key topic related to the kiss of death, the subject of Judas kiss. In Christianity, specifically in the New Testament, Judas Iscariot marks Christ with his kiss, thereby condemning him to death. This theme can symbolize not only death but especially betrayal. In Czech modern art, it can be analyzed in the painting of the same name by Jan Konůpek from 1912. I dedicate the last chapter of the work to a frequent symbolic theme, the kiss of death in the form of a kiss by skeleton. This theme, also popular in Edvard Munch's work, resonates in Czech art in the work of Bohumil Kubišta, The Kiss of Death, from 1912. The method of my work will be the description and analysis of the mentioned works and their... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |