dc.contributor.advisor | Kaščák, Ondrej | |
dc.creator | Zavoralová, Petra | |
dc.date.accessioned | 2023-11-07T21:53:55Z | |
dc.date.available | 2023-11-07T21:53:55Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/186506 | |
dc.description.abstract | The bachelor's thesis deals with the topics of community schools as an alternative for children who are enrolled in home education. The theoretical part deals with the approximation of the term community schools abroad and also in the Czech Republic, where this name is not anchored in the legislation.It points to the ambiguous use of the term,but also to the signs and principles that unite communityschools in the Czech Republic.It approaches the issue of home education and the growing interest in the use of the so-called community school. The aim of the practical part of the bachelor's thesis was to point out the differences and similarities of two communityschools where children are educated at home, in the form of attachedcase studies. These schools were subsequentlycomparedin terms of communityschool qualityindicators.It is a fact that these community schools provide satisfactory comparison rates for most quality indicators.Above all, the areas of leadershipand cooperation with parents. However, there are also areas on which they are not focused. This is primarily an area of lifelong learning. | en_US |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá tématem komunitních škol, které jsou alternativní možností vzdělávání pro děti přihlášené k domácímu vzdělávání. Teoretická část se zabývá přiblížením termínu komunitních škol v zahraničí a také v ČR, kde není v legislativě tento název nijak ukotven. Poukazuje na nejednoznačné užívání pojmu, ale také znaky a principy, které komunitní školy v ČR spojují. Přibližuje problematiku domácího vzdělávání a rostoucí zájem o využívání tzv. komunitní školy. Cílem praktické části bakalářské práce bylo poukázat na rozdíly a podobnosti dvou komunitních škol, do kterých dochází děti vzdělávané na domácím vzdělávání, a to formou přiložených případových studií. Tyto školy byly následně porovnány z hlediska indikátorů kvality komunitních škol. Výsledkem porovnání je skutečnost, že tyto komunitní školy splňují do uspokojivé míry většinu indikátorů kvality. Především pak oblasti leadershipu a spolupráce s rodiči. Avšak jsou i oblasti, na které nejsou zaměřené. Jedná se především o oblast celoživotního vzdělávání. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | community|school|children|homeschooling|aternative | en_US |
dc.subject | komunita|škola|děti|domácí vzdělávání|alternativa | cs_CZ |
dc.title | komunitní škola jako jedna z alternativ při domácím vzdělávání | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2023 | |
dcterms.dateAccepted | 2023-09-11 | |
dc.description.department | Katedra pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Education | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 256261 | |
dc.title.translated | Community school as one of the alternatives of home education | en_US |
dc.contributor.referee | Komárková, Tereza | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Education | en_US |
thesis.degree.program | Education | en_US |
thesis.degree.program | Pedagogika | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra pedagogiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce se zabývá tématem komunitních škol, které jsou alternativní možností vzdělávání pro děti přihlášené k domácímu vzdělávání. Teoretická část se zabývá přiblížením termínu komunitních škol v zahraničí a také v ČR, kde není v legislativě tento název nijak ukotven. Poukazuje na nejednoznačné užívání pojmu, ale také znaky a principy, které komunitní školy v ČR spojují. Přibližuje problematiku domácího vzdělávání a rostoucí zájem o využívání tzv. komunitní školy. Cílem praktické části bakalářské práce bylo poukázat na rozdíly a podobnosti dvou komunitních škol, do kterých dochází děti vzdělávané na domácím vzdělávání, a to formou přiložených případových studií. Tyto školy byly následně porovnány z hlediska indikátorů kvality komunitních škol. Výsledkem porovnání je skutečnost, že tyto komunitní školy splňují do uspokojivé míry většinu indikátorů kvality. Především pak oblasti leadershipu a spolupráce s rodiči. Avšak jsou i oblasti, na které nejsou zaměřené. Jedná se především o oblast celoživotního vzdělávání. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The bachelor's thesis deals with the topics of community schools as an alternative for children who are enrolled in home education. The theoretical part deals with the approximation of the term community schools abroad and also in the Czech Republic, where this name is not anchored in the legislation.It points to the ambiguous use of the term,but also to the signs and principles that unite communityschools in the Czech Republic.It approaches the issue of home education and the growing interest in the use of the so-called community school. The aim of the practical part of the bachelor's thesis was to point out the differences and similarities of two communityschools where children are educated at home, in the form of attachedcase studies. These schools were subsequentlycomparedin terms of communityschool qualityindicators.It is a fact that these community schools provide satisfactory comparison rates for most quality indicators.Above all, the areas of leadershipand cooperation with parents. However, there are also areas on which they are not focused. This is primarily an area of lifelong learning. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |