Zobrazit minimální záznam

Problems of word-order processing in Czech textbooks for Chinese-speaking speakers
dc.contributor.advisorHrdlička, Milan
dc.creatorChang, Xiyue
dc.date.accessioned2023-11-07T21:57:16Z
dc.date.available2023-11-07T21:57:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/186514
dc.description.abstractThe bachelor's thesis focuses on the issue of word order in Czech for Chinese-speaking bohemians, analyzes the mistakes of Chinese bohemians in Czech word order, analyzes the treatment of Czech word order in selected Czech textbooks for foreigners. Thesis is trying to formulate language-didactic recommendations that would lead to an improvement of the current situation. The starting point of the work is, on the one hand, the knowledge that due to the typological and genealogical differences between flexible language Czech and polysynthetic language Chinese, the proper acquisition of the word order of Czech is a considerable problem for Chinese bohemians, and on the other hand, the opinion that there are certain reserves in his linguo-didactic treatment of word order and practice. In the theoretical part, we deal with the basic rules of word order in Czech and look for corresponding rules of word order in Chinese and then compare them. In the practical part, we describe the interpretation of Czech word order in selected Czech language textbooks for Chinese students, analyze and classify mistakes made by Chinese students of Czech, and perform a statistical review. At the end of the thesis, we try to formulate recommendations for teaching practice. Key words Czech as a Foreign Language, word-order,...en_US
dc.description.abstractBakalářská práce se zaměřuje na problematiku slovosledu v češtině pro čínsky hovořící bohemistky, rozebírá chyby čínských bohemistů v českém slovosledu, analyzuje zpracování českého slovosledu ve vybraných učebnicích češtiny pro cizince. Snaží se formulovat lingvodidaktická doporučení, která by vedla ke zlepšení stavající situace. Východiskem práce je jednak poznatek, že je vzhledem k typologické i genealogické odlišnosti flexivní češtiny a polysyntetické čínštiny náležitá akvizice slovosledu češtiny pro čínské bohemisty značný problém, jednak názor, že jsou v jeho lingvodidaktickém zpracování slovosledu a procvičení určité rezervy. V teoretické části se zabýváme základními pravidly slovosledu v češtině a hledáme odpovídající pravidla slovosledu v čínštině a následně je porovnáváme. V praktické části popisujeme výklad českého slovosledu ve vybraných učebnicích češtiny pro čínské studenty, analyzujeme a klasifikujeme chyby, kterých se dopouštějí čínští studenti češtiny, provádíme statistický přehled. V závěru práce se snažíme formulovat doporučení pro vyučovaví praxi. Klíčová slova čeština jako cizí jazyk, slovosled, čínština, lingvodidaktika, učebnice češtiny pro cizincecs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectCzech as a Foreign Language|word-order|Chinese|linguodidactics|textbook of Czech for foreignersen_US
dc.subjectčeština jako cizí jazyk|slovosled|čínština|lingvodidaktika|učebnice češtiny pro cizincecs_CZ
dc.titleProblematika zpracování slovosledu v učebnicích češtiny pro čínsky hovořící mluvčícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-07
dc.description.departmentÚstav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšícíchcs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Czech and Deaf Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId235564
dc.title.translatedProblems of word-order processing in Czech textbooks for Chinese-speaking speakersen_US
dc.contributor.refereeStarý Kořánová, Ilona
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineBohemistika pro cizincecs_CZ
thesis.degree.disciplineBohemistics for Foreignersen_US
thesis.degree.programBohemistics for Foreignersen_US
thesis.degree.programBohemistika pro cizincecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšícíchcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech and Deaf Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csBohemistika pro cizincecs_CZ
uk.degree-discipline.enBohemistics for Foreignersen_US
uk.degree-program.csBohemistika pro cizincecs_CZ
uk.degree-program.enBohemistics for Foreignersen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csBakalářská práce se zaměřuje na problematiku slovosledu v češtině pro čínsky hovořící bohemistky, rozebírá chyby čínských bohemistů v českém slovosledu, analyzuje zpracování českého slovosledu ve vybraných učebnicích češtiny pro cizince. Snaží se formulovat lingvodidaktická doporučení, která by vedla ke zlepšení stavající situace. Východiskem práce je jednak poznatek, že je vzhledem k typologické i genealogické odlišnosti flexivní češtiny a polysyntetické čínštiny náležitá akvizice slovosledu češtiny pro čínské bohemisty značný problém, jednak názor, že jsou v jeho lingvodidaktickém zpracování slovosledu a procvičení určité rezervy. V teoretické části se zabýváme základními pravidly slovosledu v češtině a hledáme odpovídající pravidla slovosledu v čínštině a následně je porovnáváme. V praktické části popisujeme výklad českého slovosledu ve vybraných učebnicích češtiny pro čínské studenty, analyzujeme a klasifikujeme chyby, kterých se dopouštějí čínští studenti češtiny, provádíme statistický přehled. V závěru práce se snažíme formulovat doporučení pro vyučovaví praxi. Klíčová slova čeština jako cizí jazyk, slovosled, čínština, lingvodidaktika, učebnice češtiny pro cizincecs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor's thesis focuses on the issue of word order in Czech for Chinese-speaking bohemians, analyzes the mistakes of Chinese bohemians in Czech word order, analyzes the treatment of Czech word order in selected Czech textbooks for foreigners. Thesis is trying to formulate language-didactic recommendations that would lead to an improvement of the current situation. The starting point of the work is, on the one hand, the knowledge that due to the typological and genealogical differences between flexible language Czech and polysynthetic language Chinese, the proper acquisition of the word order of Czech is a considerable problem for Chinese bohemians, and on the other hand, the opinion that there are certain reserves in his linguo-didactic treatment of word order and practice. In the theoretical part, we deal with the basic rules of word order in Czech and look for corresponding rules of word order in Chinese and then compare them. In the practical part, we describe the interpretation of Czech word order in selected Czech language textbooks for Chinese students, analyze and classify mistakes made by Chinese students of Czech, and perform a statistical review. At the end of the thesis, we try to formulate recommendations for teaching practice. Key words Czech as a Foreign Language, word-order,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšícíchcs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV