Zobrazit minimální záznam

Reform of past participle agreement in French in the context of czech high schools
dc.contributor.advisorKučerová, Magdalena
dc.creatorFloriánová, Saša
dc.date.accessioned2023-11-07T22:59:01Z
dc.date.available2023-11-07T22:59:01Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/186548
dc.description.abstractThe bachelor's thesis "Reform of past participle agreement in French in the context of czech high schools" analyzes a specific grammatical rule in French in the context of its reform. The first part of the thesis provides a theoretical analysis of the past participle agreement with the direct object (in the case of conjugation with avoir), tracing its historical origins. This research also explores the ongoing debate within francophone society surrounding the proposition of some linguists to modify or eliminate this rule. Furthermore, the study investigates the implications of this reform in the context of teaching French as a foreign language in the Czech environment. The practical aspect of the thesis centers on teachers of French in high schools across the Czech Republic. Through the application of the semi-structured interview method, the thesis aims to comprehend how this specific grammatical rule is currently taught in practice and how it is perceived by these teachers. Additionally, the research aims to discover the teachers' attitudes towards broader reforms in French spelling, particularly regarding the potential necessity of reforming the aforementioned rule. The underlying assumption in this investigation is that these attitudes are likely shaped by real-life teaching experiences and...en_US
dc.description.abstractBakalářská práce "Reforma shody příčestí minulého ve francouzštině v kontextu českých středních škol" analyzuje dané pravidlo v kontextu reformy jeho užívání. První část práce teoreticky popisuje za pomoci základních normativních gramatik shodu příčestí minulého s předmětem přímým u sloves časovaných s pomocným slovesem avoir a také vznik tohoto pravidla. Zabývá se otázkou reformy pravidla a popisuje debatu vyvolanou ve frankofonní společnosti tendencí některých lingvistů pravidlo měnit či vypustit. Vztah k reformě zkoumá práce v kontextu výuky francouzštiny jako cizího jazyka v českém prostředí. Praktická část se totiž zaměřuje na učitele francouzštiny jako cizího jazyka na středních školách v ČR. Za pomoci metody polostrukturovaného rozhovoru práce zjišťuje, jak se vyučuje pravidlo v praxi a jak ho vnímají učitelé francouzštiny, a dále zjišťuje postoj učitelů k reformám francouzského pravopisu, konkrétně k potřebě reformy zmíněného pravidla. Pracuje s předpokladem, že tento postoj je založený na praxi z výuky a reflektuje potřeby žáků. Klíčová slova: reforma francouzského pravopisu, příčestí minulé, shoda, francouzská gramatika, lingvistika, výuka francouzštiny jako cizího jazyka, školstvícs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectreform of French ortoghraphe|past participle|agreement|French grammar|linguistics|teaching of French as a foreign language|educationen_US
dc.subjectreforma francouzského pravopisu|příčestí minulé|shoda|francouzská gramatika|lingvistika|výuka francouzštiny jako cizího jazyka|školstvícs_CZ
dc.titleReforma shody příčestí minulého ve francouzštině v kontextu českých středních školcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-06
dc.description.departmentÚstav románských studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Romance Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId255304
dc.title.translatedReform of past participle agreement in French in the context of czech high schoolsen_US
dc.contributor.refereeJanišová, Míla
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFrancouzská filologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineFrench Studiesen_US
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav románských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Romance Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFrancouzská filologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enFrench Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce "Reforma shody příčestí minulého ve francouzštině v kontextu českých středních škol" analyzuje dané pravidlo v kontextu reformy jeho užívání. První část práce teoreticky popisuje za pomoci základních normativních gramatik shodu příčestí minulého s předmětem přímým u sloves časovaných s pomocným slovesem avoir a také vznik tohoto pravidla. Zabývá se otázkou reformy pravidla a popisuje debatu vyvolanou ve frankofonní společnosti tendencí některých lingvistů pravidlo měnit či vypustit. Vztah k reformě zkoumá práce v kontextu výuky francouzštiny jako cizího jazyka v českém prostředí. Praktická část se totiž zaměřuje na učitele francouzštiny jako cizího jazyka na středních školách v ČR. Za pomoci metody polostrukturovaného rozhovoru práce zjišťuje, jak se vyučuje pravidlo v praxi a jak ho vnímají učitelé francouzštiny, a dále zjišťuje postoj učitelů k reformám francouzského pravopisu, konkrétně k potřebě reformy zmíněného pravidla. Pracuje s předpokladem, že tento postoj je založený na praxi z výuky a reflektuje potřeby žáků. Klíčová slova: reforma francouzského pravopisu, příčestí minulé, shoda, francouzská gramatika, lingvistika, výuka francouzštiny jako cizího jazyka, školstvícs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor's thesis "Reform of past participle agreement in French in the context of czech high schools" analyzes a specific grammatical rule in French in the context of its reform. The first part of the thesis provides a theoretical analysis of the past participle agreement with the direct object (in the case of conjugation with avoir), tracing its historical origins. This research also explores the ongoing debate within francophone society surrounding the proposition of some linguists to modify or eliminate this rule. Furthermore, the study investigates the implications of this reform in the context of teaching French as a foreign language in the Czech environment. The practical aspect of the thesis centers on teachers of French in high schools across the Czech Republic. Through the application of the semi-structured interview method, the thesis aims to comprehend how this specific grammatical rule is currently taught in practice and how it is perceived by these teachers. Additionally, the research aims to discover the teachers' attitudes towards broader reforms in French spelling, particularly regarding the potential necessity of reforming the aforementioned rule. The underlying assumption in this investigation is that these attitudes are likely shaped by real-life teaching experiences and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav románských studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV