Komunikace v bilingvní rodině: komunikační situace s různým emočním zabarvením
Communication in a bilingual family: Communicative situations with diverse emotional colouring
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/186549/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186549Identifikátory
SIS: 257755
Kolekce
- Kvalifikační práce [23802]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šebesta, Karel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
5. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
bilingvismus|rodinná komunikace|emoce|mladší školní věk|češtinaKlíčová slova (anglicky)
Bilingualism|family communication|emotion|younger school age|CzechBakalářská práce Komunikace v bilingvní rodině: komunikační situace s různým emočním zabarvením se zabývá problematikou vlivu emocí na projev vícejazyčných dětí mladšího školního věku (konkrétně na projev v češtině). V teoretické části jsou na základě odborné literatury vymezeny základní pojmy relevantní pro tuto problematiku. Zejména se jedná o pojmy charakteristické pro bilingvismus, období mladšího školního věku, jazykový management a emoce. Praktická část má formu případové studie zaznamenávající komunikaci ve vícejazyčné rodině žijící v USA. Výzkumný materiál je tvořen videonahrávkami mluveného projevu dětí a polostrukturovaným rozhovorem s českým rodičem. Získaný materiál byl nejprve přepsán a následně analyzován. Informace z rozhovoru sloužily především k vytvoření charakteristiky rodiny. Klíčová slova bilingvismus, rodinná komunikace, emoce, mladší školní věk, čeština
Bachelor thesis Communication in a bilingual family: Communicative situations with diverse emotional colouring examines the influence of emotions on the speech of younger school- aged multilingual children (specifically in Czech). The theoretical part defines fundamental concepts relevant to this issue based on literature. These concepts mainly include those characteristic of bilingualism, the younger school age period, language management and emotions. The practical part takes the form of a case study, documenting communication within a multilingual family living in the USA. The research material consists of video recordings of children's spoken language and semi-structured interview with the Czech parent. The acquired material was first transcribed and subsequently analyzed. The information from the interview primarily served to create a characterization of the family. Keywords bilingualism, family communication, emotion, younger school age, Czech