Ekologie rozvoje mentálních dovedností u kanadských sportovců: osoba-proces- kontext - čas
The ecology of mental skills development in Canadian athletes: person-process-context-time
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/186604/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186604Identifikátory
SIS: 249944
Kolekce
- Kvalifikační práce [23802]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Macháček, Martin
Oponent práce
Jonáš, Juraj
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
8. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Pozitivní rozvoj mládeže|Nácvik mentálních dovedností|Motivace|Ekologická teorieKlíčová slova (anglicky)
Positive Youth Development|Mental Skills Training|Motivation|Ecological TheoryTato bakalářská práce se zabývá rozvojem mentálních dovedností u kanadských sportovců. Toho dosahuje pomocí propojení Ekologické teorie se základními tématy sportovní psychologie. V literárně přehledové části jsou k modelu osoba-proces-kontext-čas vytvořeny kapitoly o motivaci, konkrétních mentálních strategiích, percepci talentu, vývoji a výchově sportovců a o kanadském kontextu. Práce nabízí různá propojení teorií a akcentuje určité faktory, které nejvíce ovlivňují osobnost a rozvoj sportovce. Na konci teoretické části je nabídnut přehled několika kanadských projektů, které ovlivňují tamní sportovní kontext. Obsahem praktické části je kvalitativní výzkum, který se věnuje vývoji mentálních dovedností u kanadských univerzitních sportovců. Data byla získávána skrze polostrukturovaný rozhovor a následně vyhodnocena pomocí tematické analýzy. Výsledky výzkumu nabízí přehled okruhů témat, které se týkají motivace, procesu nácviku mentálních dovedností a s ním spojené role sportovní psychologie, následně také vlastností a nastavení mysli sportovců a nakonec prostředí sportovce.
This bachelor's thesis examines the development of mental skills in Canadian athletes. It does this by linking Urie Bronfenbrenner's Ecological Theory to the underlying themes of sport psychology. In the literature review section, chapters on motivation, specific mental strategies, talent perception, athlete development and education, and the Canadian context are developed in addition to the person-process-context-time model. The thesis offers various connections between the theories and emphasizes certain factors that most influence an athlete's personality and development. At the end of the theoretical section, an overview of several Canadian projects that influence the Canadian sport context is offered. The content of the practical section is qualitative research that examines the development of mental skills in Canadian university athletes. Data were collected through semi-structured interviews and then evaluated through thematic analysis. The results of the research offer an overview of the themes related to motivation, the process of mental skills training and the associated role of sport psychology, followed by the characteristics and mind-set of the athletes, and finally the athlete's environment.