Populismus jako diskurzivní strategie: analýza komunikace vybraných populistických aktérů na české politické scéně
Populism as a discursive strategy: an analysis of the communication of selected populist actors in the Czech political arena
rigorózní práce (UZNÁNO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186856Identifikátory
SIS: 263466
Kolekce
- Kvalifikační práce [18337]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Just, Petr
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra žurnalistiky
Datum obhajoby
17. 10. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Uznáno
Klíčová slova (česky)
populismus, politika, politická komunikace, sociální sítě, kritická diskurzivní analýza, Andrej Babiš, Tomio Okamura, Vít Rakušan, Markéta Pekarová AdamováKlíčová slova (anglicky)
populism, politics, political communication, social media, critical discourse analysis, Andrej Babiš, Tomio Okamura, Vít Rakušan, Markéta Pekarová AdamováTato práce analyzuje koncept populismu jako diskurzivní strategie. Využívá proto pohled na populistický diskurz, jak o něm ve svých pracích hovoří Ernesto Laclau a další autoři. Autor analyzuje komunikační postupy čtyř vybraných českých politických aktérů na sociálních sítích (Facebooku a Twitteru) v období před volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v říjnu roku 2021. Pro analýzu si autor vybral zástupce běžně označovaných populistů, tedy bývalého premiéra Andreje Babiše, krajně pravicových populistů, tedy Tomia Okamuru, a pak také dva politiky, kteří zastupují mainstreamové strany - Markétu Pekarovou Adamovou z TOP 09 a Víta Rakušana z hnutí STAN. V teoretické části autor popisuje na základě odborné literatury do hloubky fenomén populismu, uceleným způsobem pak poukazuje na vztah populismu, sociálních sítí, médií a politické komunikace. V praktické části provedl autor takzvanou kritickou diskurzivní analýzu příspěvků zmíněných autorů a následně porovnal jejich praktiky, které zasadil do kontextu populistického narativu popsaného v teoretické části práce.
This paper analyses the concept of populism as a discursive strategy. Therefore, it uses the view of populist discourse as discussed by Ernesto Laclau and other authors in their works. The author analyses the communication practices of four selected Czech political actors on social networks (Facebook and Twitter) in the period before the elections to the Chamber of Deputies of the Parliament of the Czech Republic in October 2021. For the analysis, the author chose representatives who are commonly labelled as populists, i.e. former Prime Minister Andrej Babiš, far-right populists, i.e. Tomio Okamura, and then two politicians representing mainstream parties - Markéta Pekarová Adamová from TOP 09 and Vít Rakušan from STAN. In the theoretical part, the author describes in depth the phenomenon of populism on the basis of expert literature, and in a comprehensive way points out the relationship between populism, social networks, media and political communication. In the practical part, the author conducted a so-called critical discursive analysis of posts of the politicians on the above-mentioned social media and then compared their dominant communication practices. The author then places the data and results of the research in context of the populist narrative described in the theoretical part of the thesis.