Dar víry a abrahámovský příběh (Gn 22,1-19)
The gift of faith and the Abrahamic story (Gn 22:1-19)
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187019Identifikátory
SIS: 257873
Kolekce
- Kvalifikační práce [1516]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jandejsek, Petr
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Křesťanská krizová a pastorační práce - diakonika
Katedra / ústav / klinika
Katedra praktické teologie
Datum obhajoby
13. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
dar, dar víry, obětování, spoutání Izáka, vzájemnost - reciprocita amutualita, účast, dobročinnost, humanitární dárcovstvíKlíčová slova (anglicky)
gift, gift of faith, sacrifice of, binding of Isaac, reciprocity,mutuality, participation, filanthropy, humanitarian donorshipPráce Dar víry a abrahamovský příběh (Gn 22,1-19) využívá autoetnografické kvalitativní metodologie k naplnění několika cílů: porozumět daru v kontextu víry, porozumět pojmu "dar víry", propojit různá pojetí daru v abrahamovském příběhu obětování/spoutání Izáka, umět vysvětlit člověku nevěřícímu, že víra je dar. Praktické příklady darování z kontextů dobročinnosti, humanitární a rozvojové pomoci byly propojovány s teologickými inspiracemi z abrahamovského příběhu. Práce přináší inspirativní zjištění pro teorii a praxi diakoniky: Lidé jsou zcela vnořeni do řetězců a sítí vzájemného (mutuálního) obdarovávání, dárce a obdarovaný jsou jen situačně se proměňující role, primární dárce je Bůh. Dar je spojen s obětí, zavazuje, vzniká dluh. Na dar je třeba odpovědět například vděčností, reciprocitou anebo v rámci participace (účasti) spoluúčastí, mutualitou. Obdarovaný dostává dar do vlastnictví, které má u darů Ducha spíše podobu správcovství. Dar se problematizuje, když se vyjadřuje oběživem (penězi). Někdy je třeba darovat "přesto!", že obdarovaný například dar nepřijme. A někdy je třeba dárci odpovědět důvěrou, přestože se jeho požadavek zdá nesmyslný podobně jako v abrahamovském příběhu. Vztah víry, věrnosti, důvěry propojuje v mezních situacích lidi s Bohem a lidi s lidmi přesto, že se s nimi chvěje...
The work The Gift of Faith and the Abrahamic Story (Gn 22:1-19) uses autoethnographic qualitative methodology to fulfill several goals: to understand the gift in the context of faith, to understand the concept of "gift of faith", to connect different concepts of the gift in the Abrahamic story of the sacrifice/binding of Isaac, to be able to explain to an unbeliever that faith is a gift. Practical examples of giving from the contexts of charity, humanitarian and development aid were linked with theological inspirations from the Abrahamic story. The work brings inspiring findings for the theory and practice of diaconics: People are completely embedded in chains and networks of mutual (mutual) giving, donor and recipient are only situationally changing roles, the primary donor is God. A gift is associated with a sacrifice, it binds, it creates a debt. A gift must be responded to, for example, with gratitude, reciprocity or, in the context of participation, with participation, mutuality. The recipient receives the gift as ownership, which in the case of the gifts of the Spirit is more like stewardship. A gift is problematic when it is expressed in circulation (money). Sometimes it is necessary to give a gift "despite!", that the recipient will not accept the gift, for example. And sometimes the giver...