Zobrazit minimální záznam

Mountains and minerals in Islam
dc.contributor.authorKoláček, Jakub
dc.date.accessioned2023-11-29T10:24:29Z
dc.date.available2023-11-29T10:24:29Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/187039
dc.language.isocs_CZcs
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs
dc.subjectIslámcs
dc.subjectKoráncs
dc.subjectekokritikacs
dc.subjectenvironmentální historiecs
dc.subjectnáboženská etikacs
dc.subjectkosmologiecs
dc.subjectkamenycs
dc.subjectKa‘bacs
dc.subjectIslamcs
dc.subjectQur’ancs
dc.subjectecocriticismcs
dc.subjectenvironmental historycs
dc.subjectreligious ethicscs
dc.subjectcosmologycs
dc.subjectstonescs
dc.subjectKa‘bacs
dc.titleHory a nerosty v islámucs
dc.typeVědecký článekcs
dcterms.accessRightsopenAccess
dcterms.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/
dc.title.translatedMountains and minerals in Islamcs
uk.abstract.csEsej si klade otázku o kulturní reprezentaci hor a nerostů v islámské tradici. Na základě nejzákladnějšího zdroje koránského textu konstatuje, že kameny, hory a další prvky podzemního světa získávají v islámském kosmologickém pohledu pozitivní hodnotu, jsou součástí dobře uspořádaných a prospěšných přírodních jevů a dokonce hrají roli etického společníka člověka. Současně se ukazuje, že vrcholky hor a kamenná struktura Ka'ba hrají ústřední uspořádávající roli ve struktuře náboženského časoprostoru. Pozitivní a významné zastoupení kamenů a hor, které stojí částečně v protikladu k evropské kultuře, je předběžně přisuzováno jak specifickým přírodním podmínkám arabského prostředí Mohamedova proroctví, tak náboženskému odkazu předislámské éry.cs
uk.abstract.enThe essay poses a question about the cultural representation of mountains and minerals in the Islamic tradition. Drawing on the most basic resource of the Qur’anic text, it observes that stones, mountains and other elements of the subterranean world acquire a positive value in the Islamic cosmological outlook, being a part of the well-ordered and beneficial natural phenomena and even playing a role of ethical companionship to man. In parallel, mountaintops and the stone structure of the Ka‘ba are shown to play a central ordering role in the structure of the religious time-space. The positive and significant representation of stones and mountains, which stands partly in contrast to the European culture, is tentatively ascribed both to the specific natural conditions of the Arabian milieu of Muhammad’ s prophethood and the religious legacies of the pre-Islamic era.cs
dc.publisher.publicationPlacePrahacs
uk.internal-typeuk_publication
dc.description.startPage26cs
dc.description.endPage38cs
dcterms.isPartOf.nameSvět literaturycs
dcterms.isPartOf.journalYear2023
dcterms.isPartOf.journalVolume2023
dcterms.isPartOf.journalIssue68
dcterms.isPartOf.issn2336–6729
dc.relation.isPartOfUrlhttps://svetliteratury.ff.cuni.cz


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV