dc.contributor.author | Koláček, Jakub | |
dc.date.accessioned | 2023-11-29T10:24:29Z | |
dc.date.available | 2023-11-29T10:24:29Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/187039 | |
dc.language.iso | cs_CZ | cs |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs |
dc.subject | Islám | cs |
dc.subject | Korán | cs |
dc.subject | ekokritika | cs |
dc.subject | environmentální historie | cs |
dc.subject | náboženská etika | cs |
dc.subject | kosmologie | cs |
dc.subject | kameny | cs |
dc.subject | Ka‘ba | cs |
dc.subject | Islam | cs |
dc.subject | Qur’an | cs |
dc.subject | ecocriticism | cs |
dc.subject | environmental history | cs |
dc.subject | religious ethics | cs |
dc.subject | cosmology | cs |
dc.subject | stones | cs |
dc.subject | Ka‘ba | cs |
dc.title | Hory a nerosty v islámu | cs |
dc.type | Vědecký článek | cs |
dcterms.accessRights | openAccess | |
dcterms.license | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/ | |
dc.title.translated | Mountains and minerals in Islam | cs |
uk.abstract.cs | Esej si klade otázku o kulturní reprezentaci hor a nerostů v islámské tradici. Na základě nejzákladnějšího zdroje koránského textu konstatuje, že kameny, hory a další prvky podzemního světa získávají v islámském kosmologickém pohledu pozitivní hodnotu, jsou součástí dobře uspořádaných a prospěšných přírodních jevů a dokonce hrají roli etického společníka člověka. Současně se ukazuje, že vrcholky hor a kamenná struktura Ka'ba hrají ústřední uspořádávající roli ve struktuře náboženského časoprostoru. Pozitivní a významné zastoupení kamenů a hor, které stojí částečně v protikladu k evropské kultuře, je předběžně přisuzováno jak specifickým přírodním podmínkám arabského prostředí Mohamedova proroctví, tak náboženskému odkazu předislámské éry. | cs |
uk.abstract.en | The essay poses a question about the cultural representation of mountains and minerals in the Islamic tradition. Drawing on the most basic resource of the Qur’anic text, it observes that stones, mountains and other elements of the subterranean world acquire a positive value in the Islamic cosmological outlook, being a part of the well-ordered and beneficial natural phenomena and even playing a role of ethical companionship to man. In parallel, mountaintops and the stone structure of the Ka‘ba are shown to play a central ordering role in the structure of the religious time-space. The positive and significant representation of stones and mountains, which stands partly in contrast to the European culture, is tentatively ascribed both to the specific natural conditions of the Arabian milieu of Muhammad’ s prophethood and the religious legacies of the pre-Islamic era. | cs |
dc.publisher.publicationPlace | Praha | cs |
uk.internal-type | uk_publication | |
dc.description.startPage | 26 | cs |
dc.description.endPage | 38 | cs |
dcterms.isPartOf.name | Svět literatury | cs |
dcterms.isPartOf.journalYear | 2023 | |
dcterms.isPartOf.journalVolume | 2023 | |
dcterms.isPartOf.journalIssue | 68 | |
dcterms.isPartOf.issn | 2336–6729 | |
dc.relation.isPartOfUrl | https://svetliteratury.ff.cuni.cz | |