Zobrazit minimální záznam

Společná zkušenost s četbou literatury s dospělými studenty jazyků
dc.contributor.authorParente-Čapková, Viola
dc.date.accessioned2023-12-08T09:31:43Z
dc.date.available2023-12-08T09:31:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/187084
dc.language.isoencs
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs
dc.subjectSdílená čtenářská zkušenostcs
dc.subjectformování čtenářstvícs
dc.subjectčtenářské kroužkycs
dc.subjectliteraturacs
dc.subjectosvojování dalšího jazykacs
dc.subjectshared reading experiencecs
dc.subjectreading formationcs
dc.subjectreading circlescs
dc.subjectliteraturecs
dc.subjectadditional language acquisitioncs
dc.titleShared Experience of Reading Literature with Adult Language Learnerscs
dc.typeVědecký článekcs
dcterms.accessRightsopenAccess
dcterms.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/
dc.title.translatedSpolečná zkušenost s četbou literatury s dospělými studenty jazykůcs
uk.abstract.csZážitek ze čtení byl zkoumán a definován různými způsoby a v různých souvislostech jako emocionální, intelektuální nebo dokonce fyzická událost. Úloha jazyka při čtenářském prožitku byla uznána, ale způsob, jakým je čtenářský prožitek spojen s osvojováním jazyka a hraje roli formativní zkušenosti, nebyl v literární vědě dosud řešen. V tomto článku se zamýšlím nad společnou čtenářskou zkušeností dospělých studentů finštiny s akademickým vzděláním ve čtenářských kroužcích organizovaných v rámci výzkumného projektu Zasaženi neznámem: Fikce jako propagátor finského jazyka mezi dospělými s im/migrantským zázemím. Při čtenářském zážitku, jak je spojen s kulturním učením jazyka v čtenářském kroužku, není možné oddělit kognitivní procesy a emoce od intelektuální události. Vhodným místem pro společné zkoumání kognitivních, emocionálních a intelektuálních je čtenářský kroužek, kde estetický zážitek prostupuje procesem učení. Některé aspekty společného čtení jako utváření prožitku přiblížím zprávou o tom, jak náš výzkumný tým a účastníci čtenářského kroužku projekt prožívali. K aspektům tohoto sdíleného prožitku čtení patří dialogický přeshraniční přístup, který vytváří prostor pro artikulaci emocí. Nakonec se krátce zamýšlím nad otázkou využívání či instrumentalizace literatury.cs
uk.abstract.enReading experience has been researched and defined, in various ways and contexts, as an emotional, intellectual, or even physical event. The role of language in reading experience has been recognized, but the way reading experience is connected to language acquisition and plays the role of a formative experience has not been dealt with in literary studies. In this article, I reflect on the shared reading experience of adult learners of Finnish with academic backgrounds in reading circles organized by the research project Struck by the Unknown: Fiction as Promoter of the Finnish Language among Adults with Im/migrant Background. In the reading experience as this is connected to cultural language learning in a reading circle, it is impossible to separate cognitive processes and emotions from the intellectual event. An appropriate venue to explore the cognitive, emotional, and intellectual together is a reading circle, where aesthetic experience permeates a learning process. I will bring up some facets of shared reading as experience formation by reporting on how our research team and reading circle participants experienced the project. Facets of this shared experience of reading include a dialogical transborder approach that creates space to articulate emotions. Finally, I reflect briefly on the issue of using or instrumentalizing literature.cs
dc.publisher.publicationPlacePrahacs
uk.internal-typeuk_publication
dc.description.startPage95cs
dc.description.endPage111cs
dcterms.isPartOf.nameSlovo a smyslcs
dcterms.isPartOf.journalYear2023
dcterms.isPartOf.journalVolume2023
dcterms.isPartOf.journalIssue43
dcterms.isPartOf.issn2336-6680
dc.relation.isPartOfUrlhttps://wordandsense.ff.cuni.cz


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV