Zobrazit minimální záznam

Investice do vzdělání, lidský kapitál a hospodářský růst - Důkazy z tranzitivních ekonomik
dc.contributor.advisorVokoun, Marek
dc.creatorZhao, Yimeng
dc.date.accessioned2024-01-05T13:35:47Z
dc.date.available2024-01-05T13:35:47Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/187118
dc.description.abstractV ABSTRAKT Teorie lidského kapitálu předpokládá, že vzdělání může přispět k hospodářskému růstu. Empirické důkazy však ukazují smíšené pozitivní a negativní vztahy mezi investicemi do vzdělání a hospodářským růstem. Zatím existuje jen málo literatury věnované vlivu investic do vzdělání na hospodářský růst v transformujících se ekonomikách a většina studií ignoruje moderující vliv institucionální kvality, což může vést ke zkresleným závěrům a zanechává v tomto tématu významnou mezeru ve výzkumu. Tato práce rozvíjí rozšířený MRW model založený na teorii endogenního růstu a používá metodu System GMM k odhadu dopadu investic do vzdělání na hospodářský růst a moderujícího účinku institucionální kvality ve 22 transformujících se ekonomikách z Evropy a bývalého Sovětského svazu v období 2002-2020. Výzkum zjistil, že investice do vzdělání mohou podpořit hospodářský růst v transformujících se ekonomikách a některé dimenze institucionální kvality mají moderující účinek na dopad investic do vzdělání na hospodářský růst. Konkrétně efektivita vlády a kontrola korupce mají pozitivní moderující účinek, zatímco kvalita regulace a právní stát mají nevýznamný moderující účinek. Na závěr tato práce na základě empirických výsledků předkládá několik doporučení pro politiku investic do vzdělávání v transformujících se...cs_CZ
dc.description.abstractIV ABSTRACT Human capital theory suggests that education can contribute to economic growth. However, empirical evidence shows mixed positive and negative relationships between educational investment and economic growth. Meanwhile, there is little literature devoted to the impact of educational investment on economic growth in transition economies and most studies ignore the moderating effect of institutional quality, which may lead to biased conclusions and leave an important research gap on this theme. This thesis develops an extended MRW model based on the endogenous growth theory and uses the System GMM method to estimate the impact of educational investment on economic growth and the moderating effect of institutional quality in 22 transition economies from Europe and the former Soviet Union over the period 2002-2020. The research finds that educational investment can promote economic growth in transition economies and some dimensions of institutional quality have the moderating effect on the impact of educational investment on economic growth. Specifically, government efficiency and control of corruption have a positive moderating effect, while regulatory quality and rule of law have insignificant moderating effects. Finally, based on the empirical results, this thesis makes several recommendations for...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleEducational Investment, Human Capital and Economic Growth - Evidence from Transition Economiesen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-05
dc.description.departmentDepartment of European Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra evropských studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId253125
dc.title.translatedInvestice do vzdělání, lidský kapitál a hospodářský růst - Důkazy z tranzitivních ekonomikcs_CZ
dc.contributor.refereeDouarin, Elodie
dc.contributor.refereeSvoboda, Karel
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineInternational Masters in Economy, State and Society with specialisation in Economy and Businessen_US
thesis.degree.disciplineInternational Masters in Economy, State and Society with specialisation in Economy and Businesscs_CZ
thesis.degree.programInternational Masters in Economy, State and Societyen_US
thesis.degree.programInternational Masters in Economy, State and Societycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra evropských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of European Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csInternational Masters in Economy, State and Society with specialisation in Economy and Businesscs_CZ
uk.degree-discipline.enInternational Masters in Economy, State and Society with specialisation in Economy and Businessen_US
uk.degree-program.csInternational Masters in Economy, State and Societycs_CZ
uk.degree-program.enInternational Masters in Economy, State and Societyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csV ABSTRAKT Teorie lidského kapitálu předpokládá, že vzdělání může přispět k hospodářskému růstu. Empirické důkazy však ukazují smíšené pozitivní a negativní vztahy mezi investicemi do vzdělání a hospodářským růstem. Zatím existuje jen málo literatury věnované vlivu investic do vzdělání na hospodářský růst v transformujících se ekonomikách a většina studií ignoruje moderující vliv institucionální kvality, což může vést ke zkresleným závěrům a zanechává v tomto tématu významnou mezeru ve výzkumu. Tato práce rozvíjí rozšířený MRW model založený na teorii endogenního růstu a používá metodu System GMM k odhadu dopadu investic do vzdělání na hospodářský růst a moderujícího účinku institucionální kvality ve 22 transformujících se ekonomikách z Evropy a bývalého Sovětského svazu v období 2002-2020. Výzkum zjistil, že investice do vzdělání mohou podpořit hospodářský růst v transformujících se ekonomikách a některé dimenze institucionální kvality mají moderující účinek na dopad investic do vzdělání na hospodářský růst. Konkrétně efektivita vlády a kontrola korupce mají pozitivní moderující účinek, zatímco kvalita regulace a právní stát mají nevýznamný moderující účinek. Na závěr tato práce na základě empirických výsledků předkládá několik doporučení pro politiku investic do vzdělávání v transformujících se...cs_CZ
uk.abstract.enIV ABSTRACT Human capital theory suggests that education can contribute to economic growth. However, empirical evidence shows mixed positive and negative relationships between educational investment and economic growth. Meanwhile, there is little literature devoted to the impact of educational investment on economic growth in transition economies and most studies ignore the moderating effect of institutional quality, which may lead to biased conclusions and leave an important research gap on this theme. This thesis develops an extended MRW model based on the endogenous growth theory and uses the System GMM method to estimate the impact of educational investment on economic growth and the moderating effect of institutional quality in 22 transition economies from Europe and the former Soviet Union over the period 2002-2020. The research finds that educational investment can promote economic growth in transition economies and some dimensions of institutional quality have the moderating effect on the impact of educational investment on economic growth. Specifically, government efficiency and control of corruption have a positive moderating effect, while regulatory quality and rule of law have insignificant moderating effects. Finally, based on the empirical results, this thesis makes several recommendations for...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra evropských studiícs_CZ
thesis.grade.codeB
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV