Kvalita řízení poskytovatelů sociálních služeb
Quality of management of social service providers
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187190Identifikátory
SIS: 204017
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Matulayová, Tatiana
Kuchař, Pavel
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Sociální práce
Katedra / ústav / klinika
Doktorský program Sociální práce
Datum obhajoby
27. 11. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
řízení, kvalita řízení, teorie organizace, spolek, ústav, sociální práce, sociální službaKlíčová slova (anglicky)
management, management quality, organization theory, association, institute, social work, social serviceSociální smír má v demokraticky fungujících společenstvích vysokou politickou hodnotu, zvláště pak v zemích se socialistickou minulostí. Za jeho dosažení nesou odpovědnost politici vytvořením vhodných legislativních a finančních podmínek, stejně jako organizace a jejich managementy, které v systému plní stanovené funkce. Významnou pozici při výkonu sociální práce mají poskytovatelé sociálních služeb. Zatímco pro sociální služby existují standardy kvality, pro kvalitu řízení zatím žádný oborově relevantní model vytvořen nebyl. Cílem této disertační práce je na základě pragmatismu a konstruktivismu vytvořit model kvality řízení poskytovatele sociální služby. Tento model vzniká jako průnik poznatků obsažených v teorii organizace a aktuálního legislativního nastavení dvou právních forem poskytovatele, kterými jsou spolky a ústavy. Teorie organizace je v práci pojata jako meta teorie tvořená třemi perspektivami, které jsou obsahově syceny sadou sub teorií. Relevance vzniklého modelu je testována v prostředí organizací, které se v letech 2013 - 2019 umístily na čelních pozicích soutěže Neziskovka roku. Vytvořený model kvality řízení má 14 perspektiv, přičemž relevance 12 z nich byla také ověřena. Každá perspektiva dále obsahuje kvalitativní dimenze, jejichž bližší specifikace již nebyla cílem této...
Social peace has a high political value in democratically functioning societies, especially in countries with a socialist past. Politicians are responsible for its achievement by creating appropriate legislative and financial conditions, as well as organizations and their managements, which perform the specified functions in the system. Social service providers have an important position in the performance of social work. While there are quality standards for social services, no sector-relevant model has yet been created for management quality. The aim of this dissertation is to create a quality model of social service provider management based on pragmatism and constructivism. This model is created as an intersection of knowledge contained in organization theory and the current legislative setting of the two legal forms of providers, which are associations and institutions. The theory of the organization is conceived in the work as a meta-theory consisting of three perspectives, which are saturated with content by a set of sub-theories. The relevance of the resulting model is tested in the environment of organizations that took top positions in the Nonprofit of the Year competition in 2013-2019. The created management quality model has 14 perspectives, while the relevance of 12 of them was also...