Zobrazit minimální záznam

Extent and origins of inequalities in the access to continuing education
dc.contributor.advisorKopecký, Martin
dc.creatorVisinger, Radek
dc.date.accessioned2017-04-13T08:36:39Z
dc.date.available2017-04-13T08:36:39Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/18730
dc.description.abstractVe své práci se věnuji problému přetrvávajících vzdělanostních nerovností. Účast v celoživotním vzdělávání do značné míry předurčuje naše životní šance, proto je tak důležitá podpora rovnocenných vzdělávacích možností. Po krátkém představení tématu probírám v první kapitole různé teoretické koncepce rovnosti. Jejich porovnání ukazuje, že představy o charakteru rovnosti v přístupu ke vzdělávání se mohou velmi lišit a jen stěží lze některý pohled zanedbat či odmítnout. Rozhodnutí zahlazovat pomocí vzdělávání společenské nerovnosti musíme opřít o důkaz, že reprodukce či prohloubení těchto nerovností představuje nespravedlnost či diskriminaci v uplatňování individuálních sociálních práv. Není svobody bez reálně dostupné alternativy a právě tak není morálně ospravedlnitelné jakékoli znevýhodnění založené na jiných faktorech než je úroveň schopností a individuální úsilí. Dále upozorňuji na nešťastné důsledky rozšíření tržní orientace na oblast vzdělávání a analyzuji různé teoretické přístupy k přerozdělování ve prospěch zrovnoprávnění přístupu ke vzdělávání. Třetí část rozebírá hlavní sociologické teorie, které vysvětlují genezi a pravděpodobnou reprodukci vzdělávacích nerovností. Pozornost je věnována teorii meritokracie, různým teoriím vzdělanostních reprodukcí a teorii racionální volby. Přístup širokých mas k...cs_CZ
dc.description.abstractIn my dissertation I deal with the problem of persistent educational inequalities. The participation in continuing education determine to a great extent one's life opportunities. That's why the promotion of equal educational opportunity is so important. The decision made in order to reduce social inequalities by means of education should be based on an argument that reproduction or intensification of these inequalities constitutes unfairness or even discrimination in the use of individual social rights. There's no freedom when deprived of an available alternative and furthermore it isn't morally admissible to handicap however a person by admitting criteria different from degree of capacity and individual effort. Moreover I call attention to some fateful consequences of the extension of market strategy into the field of education and I analyze different theoretical approaches to redistribution in order to put everybody on an equal footing with the access to education. In the third part I dissert upon principal sociological theories which try to explain the genesis and the probable reproduction of educational inequalities. I draw attention to the meritocracy principle, different theories of reproduction of educational structure and to the rational choice theory. The free access of masses to the superior...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleRozsah a zdroje nerovností v přístupu k celoživotnímu vzdělávánícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-02-18
dc.description.departmentDepartment of Adult Education and Personnel Managementen_US
dc.description.departmentKatedra andragogiky a personálního řízenícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId69440
dc.title.translatedExtent and origins of inequalities in the access to continuing educationen_US
dc.contributor.refereeKrištofová, Zuzana
dc.identifier.aleph001100422
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAdult Education and Personnel Managementen_US
thesis.degree.disciplineAndragogika a personální řízenícs_CZ
thesis.degree.programEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra andragogiky a personálního řízenícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Adult Education and Personnel Managementen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAndragogika a personální řízenícs_CZ
uk.degree-discipline.enAdult Education and Personnel Managementen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csVe své práci se věnuji problému přetrvávajících vzdělanostních nerovností. Účast v celoživotním vzdělávání do značné míry předurčuje naše životní šance, proto je tak důležitá podpora rovnocenných vzdělávacích možností. Po krátkém představení tématu probírám v první kapitole různé teoretické koncepce rovnosti. Jejich porovnání ukazuje, že představy o charakteru rovnosti v přístupu ke vzdělávání se mohou velmi lišit a jen stěží lze některý pohled zanedbat či odmítnout. Rozhodnutí zahlazovat pomocí vzdělávání společenské nerovnosti musíme opřít o důkaz, že reprodukce či prohloubení těchto nerovností představuje nespravedlnost či diskriminaci v uplatňování individuálních sociálních práv. Není svobody bez reálně dostupné alternativy a právě tak není morálně ospravedlnitelné jakékoli znevýhodnění založené na jiných faktorech než je úroveň schopností a individuální úsilí. Dále upozorňuji na nešťastné důsledky rozšíření tržní orientace na oblast vzdělávání a analyzuji různé teoretické přístupy k přerozdělování ve prospěch zrovnoprávnění přístupu ke vzdělávání. Třetí část rozebírá hlavní sociologické teorie, které vysvětlují genezi a pravděpodobnou reprodukci vzdělávacích nerovností. Pozornost je věnována teorii meritokracie, různým teoriím vzdělanostních reprodukcí a teorii racionální volby. Přístup širokých mas k...cs_CZ
uk.abstract.enIn my dissertation I deal with the problem of persistent educational inequalities. The participation in continuing education determine to a great extent one's life opportunities. That's why the promotion of equal educational opportunity is so important. The decision made in order to reduce social inequalities by means of education should be based on an argument that reproduction or intensification of these inequalities constitutes unfairness or even discrimination in the use of individual social rights. There's no freedom when deprived of an available alternative and furthermore it isn't morally admissible to handicap however a person by admitting criteria different from degree of capacity and individual effort. Moreover I call attention to some fateful consequences of the extension of market strategy into the field of education and I analyze different theoretical approaches to redistribution in order to put everybody on an equal footing with the access to education. In the third part I dissert upon principal sociological theories which try to explain the genesis and the probable reproduction of educational inequalities. I draw attention to the meritocracy principle, different theories of reproduction of educational structure and to the rational choice theory. The free access of masses to the superior...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra andragogiky a personálního řízenícs_CZ
dc.identifier.lisID990011004220106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV