dc.contributor.advisor | Líbalová, Ivana | |
dc.creator | Čermáková, Karolína | |
dc.date.accessioned | 2024-04-08T12:16:02Z | |
dc.date.available | 2024-04-08T12:16:02Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/187657 | |
dc.description.abstract | The topic of the thesis is the presentation of the therapeutic approach called Acceptance and Commitment Therapy (ACT) from a therapeutic perspective. ACT is a behavioral therapy that emerged in the 1980s as part of the third wave of cognitive-behavioral therapy. This therapeutic approach integrates established approaches of behavioral analysis and cognitive-behavioral therapy with elements of mindfulness, humanistic psychotherapy, and existential psychotherapy. The first part of the theoretical work introduces ACT, addressing its terminology, emergence, and philosophical foundations. It also deals with the basic characteristics of the approach, distinguishes it from Cognitive-behavioral therapy, and reviews existing research on ACT. The second part of the theoretical work focuses on ACT in therapeutic practice. It describes the six core processes of ACT, as well as six opposing pathological processes, and also delves into the aspect of self-compassion. This section continues with a chapter on the approach to the client, the therapeutic relationship, and concludes by describing the typical format and structure of ACT sessions.The research part presents a conducted qualitative study. The aim of the research was to provide insight into the perspective of Czech therapists who use ACT with their... | en_US |
dc.description.abstract | Téma diplomové práce je představení terapeutického směru Terapie přijetí a odhodlání z terapeutické perspektivy, známý též pod zkratkou ACT. ACT je behaviorální terapie, která vznikla v 80. letech v rámci třetí vlny kognitivně-behaviorální terapie. Terapeutický směr integruje osvědčené přístupy behaviorální analýzy a kognitivně-behaviorální terapie s prvky všímavosti, humanistické psychoterapie a existenciální psychoterapie. První část teoretické práce se zabývá úvodem do ACTu. Věnuje se používané terminologii, vzniku terapeutického směru a filozofickým východiskům. Dále se zabývá základní charakteristikou směru, rozlišení směru od kognitivně-behaviorální terapie a dosavadnímu výzkumu ACTu. Druhá část teoretické práce je zaměřena na ACT v terapeutické praxi. Popisuje šest základních jádrových procesů ACTu, taktéž šest protikladných patologických procesů a věnuje se i aspektu soucitu. Následuje kapitola věnující se přístupu ke klientovi a terapeutickému vztahu. Na konci je popsán obvyklý formát a struktura ACT sezení. Ve výzkumné části je prezentován realizovaný kvalitativní výzkum. Cílem realizovaného výzkumu bylo poskytnutí náhledu do perspektivy českých terapeutů, kteří ACT využívají se svými klienty. Cílem bylo také prozkoumat a analyzovat subjektivní pohledy vybraných odborníků na přínosy a... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | ACT | cs_CZ |
dc.subject | Terapie přijetí a odhodlání | cs_CZ |
dc.subject | třetí vlna kognitivně-behaviorální terapie | cs_CZ |
dc.subject | ACT | en_US |
dc.subject | Acceptance and Commitment Therapy | en_US |
dc.subject | The third wave of cognitive-behavioral therapy | en_US |
dc.title | Terapie přijetí a odhodlání z terapeutické perspektivy | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-01-11 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 256982 | |
dc.title.translated | Acceptance and Commitment Therapy from a therapeutic perspective | en_US |
dc.contributor.referee | Kubín, Daniel | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Téma diplomové práce je představení terapeutického směru Terapie přijetí a odhodlání z terapeutické perspektivy, známý též pod zkratkou ACT. ACT je behaviorální terapie, která vznikla v 80. letech v rámci třetí vlny kognitivně-behaviorální terapie. Terapeutický směr integruje osvědčené přístupy behaviorální analýzy a kognitivně-behaviorální terapie s prvky všímavosti, humanistické psychoterapie a existenciální psychoterapie. První část teoretické práce se zabývá úvodem do ACTu. Věnuje se používané terminologii, vzniku terapeutického směru a filozofickým východiskům. Dále se zabývá základní charakteristikou směru, rozlišení směru od kognitivně-behaviorální terapie a dosavadnímu výzkumu ACTu. Druhá část teoretické práce je zaměřena na ACT v terapeutické praxi. Popisuje šest základních jádrových procesů ACTu, taktéž šest protikladných patologických procesů a věnuje se i aspektu soucitu. Následuje kapitola věnující se přístupu ke klientovi a terapeutickému vztahu. Na konci je popsán obvyklý formát a struktura ACT sezení. Ve výzkumné části je prezentován realizovaný kvalitativní výzkum. Cílem realizovaného výzkumu bylo poskytnutí náhledu do perspektivy českých terapeutů, kteří ACT využívají se svými klienty. Cílem bylo také prozkoumat a analyzovat subjektivní pohledy vybraných odborníků na přínosy a... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The topic of the thesis is the presentation of the therapeutic approach called Acceptance and Commitment Therapy (ACT) from a therapeutic perspective. ACT is a behavioral therapy that emerged in the 1980s as part of the third wave of cognitive-behavioral therapy. This therapeutic approach integrates established approaches of behavioral analysis and cognitive-behavioral therapy with elements of mindfulness, humanistic psychotherapy, and existential psychotherapy. The first part of the theoretical work introduces ACT, addressing its terminology, emergence, and philosophical foundations. It also deals with the basic characteristics of the approach, distinguishes it from Cognitive-behavioral therapy, and reviews existing research on ACT. The second part of the theoretical work focuses on ACT in therapeutic practice. It describes the six core processes of ACT, as well as six opposing pathological processes, and also delves into the aspect of self-compassion. This section continues with a chapter on the approach to the client, the therapeutic relationship, and concludes by describing the typical format and structure of ACT sessions.The research part presents a conducted qualitative study. The aim of the research was to provide insight into the perspective of Czech therapists who use ACT with their... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |