Zobrazit minimální záznam

The influence of a used unit on the difficulty of a word problem
dc.contributor.advisorVondrová, Naďa
dc.creatorBlatská, Dagmar
dc.date.accessioned2024-04-08T13:04:07Z
dc.date.available2024-04-08T13:04:07Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/187686
dc.description.abstractThe difficulty of word problems in mathematics is influenced by a number of parameters, both mathematical and non-mathematical. The influence of the esed unit, as one of the linguistic charakteristice, has already been partially tested within the framework of research GAČR 16-6134S. The subject of this testing were pairs of word problems with the same assigment, wich differed only in the unit esed. In one task, there was a commonly used currency unit, the koruna, in the other task, a fictious currency unit, zed. The conclusion of this research were ambiguous. While some tasks showed statistically significant differences in succes, other did not. The aim of this work was to find out what effect the used unit has on the succes of the solution and on the perception of the difficulty of word problems. The subject of testing was a trio of tasks with the same structure, but with different contexts. These tasks varied in the unit used. In one task there is a common currency unit, the koruna, in the second there are unusual units of currency and volume, the US dollar and barrel, in the third task are unusual units of currency unit, zed. The target group was pupils of the 6th and 8th grade of elementary school. The assumption was that the task with a common unit would be more succesful for the solver and that it...en_US
dc.description.abstractObtížnost slovních úloh v matematice ovlivňuje celá řada parametrů jak matematických, tak nematematických. Vliv použité jednotky, jako jedna z jazykových charakteristik již byl částečně testován v rámci výzkumu GAČR 16-6134S. Předmětem tohoto testování byly dvojice slovních úloh se shodným zadáním, které se lišily pouze v použité jednotce. V jedné úloze byla běžně používaná měnová jednotka, koruna, ve druhé úloze fiktivní měnová jednotka, zed. Závěry tohoto výzkumu byly nejednoznačné. Zatímco u některých úloh se prokázaly statisticky významné rozdíly v úspěšnosti, u jiných se naopak rozdíly neprokázaly. Cílem této práce bylo zjistit, jak ovlivňuje použitá jednotka žákovské řešení slovní úlohy a vnímání obtížnosti slovních úloh žáky. Předmětem testování byla trojice úloh se stejnou strukturou, ale s různými kontexty. Tyto úlohy se lišily v použité jednotce. V jedné úloze je běžná měnová jednotka, koruna, ve druhé jsou neobvyklé jednotky měny a objemu, americký dolar a barel, ve třetí úloze je fiktivní měnová jednotka, zed. Cílovou skupinou byli žáci 6. a 8. ročníku ZŠ. Předpoklad byl, že úloha s běžnou jednotkou bude řešitelsky úspěšnější a že bude řešiteli hodnocena jako snazší. Písemná řešení byla podrobena analýze a s řešiteli byly vedeny rozhovory. Zjištěné údaje nepotvrdily tento předpoklad, právě...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleVliv použité jednotky na obtížnost slovní úlohycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-01-11
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId212964
dc.title.translatedThe influence of a used unit on the difficulty of a word problemen_US
dc.contributor.refereeKvasz, Ladislav
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematicsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematikacs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematikacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematicsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csObtížnost slovních úloh v matematice ovlivňuje celá řada parametrů jak matematických, tak nematematických. Vliv použité jednotky, jako jedna z jazykových charakteristik již byl částečně testován v rámci výzkumu GAČR 16-6134S. Předmětem tohoto testování byly dvojice slovních úloh se shodným zadáním, které se lišily pouze v použité jednotce. V jedné úloze byla běžně používaná měnová jednotka, koruna, ve druhé úloze fiktivní měnová jednotka, zed. Závěry tohoto výzkumu byly nejednoznačné. Zatímco u některých úloh se prokázaly statisticky významné rozdíly v úspěšnosti, u jiných se naopak rozdíly neprokázaly. Cílem této práce bylo zjistit, jak ovlivňuje použitá jednotka žákovské řešení slovní úlohy a vnímání obtížnosti slovních úloh žáky. Předmětem testování byla trojice úloh se stejnou strukturou, ale s různými kontexty. Tyto úlohy se lišily v použité jednotce. V jedné úloze je běžná měnová jednotka, koruna, ve druhé jsou neobvyklé jednotky měny a objemu, americký dolar a barel, ve třetí úloze je fiktivní měnová jednotka, zed. Cílovou skupinou byli žáci 6. a 8. ročníku ZŠ. Předpoklad byl, že úloha s běžnou jednotkou bude řešitelsky úspěšnější a že bude řešiteli hodnocena jako snazší. Písemná řešení byla podrobena analýze a s řešiteli byly vedeny rozhovory. Zjištěné údaje nepotvrdily tento předpoklad, právě...cs_CZ
uk.abstract.enThe difficulty of word problems in mathematics is influenced by a number of parameters, both mathematical and non-mathematical. The influence of the esed unit, as one of the linguistic charakteristice, has already been partially tested within the framework of research GAČR 16-6134S. The subject of this testing were pairs of word problems with the same assigment, wich differed only in the unit esed. In one task, there was a commonly used currency unit, the koruna, in the other task, a fictious currency unit, zed. The conclusion of this research were ambiguous. While some tasks showed statistically significant differences in succes, other did not. The aim of this work was to find out what effect the used unit has on the succes of the solution and on the perception of the difficulty of word problems. The subject of testing was a trio of tasks with the same structure, but with different contexts. These tasks varied in the unit used. In one task there is a common currency unit, the koruna, in the second there are unusual units of currency and volume, the US dollar and barrel, in the third task are unusual units of currency unit, zed. The target group was pupils of the 6th and 8th grade of elementary school. The assumption was that the task with a common unit would be more succesful for the solver and that it...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV