dc.contributor.advisor | Vondrová, Naďa | |
dc.creator | Blatská, Dagmar | |
dc.date.accessioned | 2024-04-08T13:04:07Z | |
dc.date.available | 2024-04-08T13:04:07Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/187686 | |
dc.description.abstract | The difficulty of word problems in mathematics is influenced by a number of parameters, both mathematical and non-mathematical. The influence of the esed unit, as one of the linguistic charakteristice, has already been partially tested within the framework of research GAČR 16-6134S. The subject of this testing were pairs of word problems with the same assigment, wich differed only in the unit esed. In one task, there was a commonly used currency unit, the koruna, in the other task, a fictious currency unit, zed. The conclusion of this research were ambiguous. While some tasks showed statistically significant differences in succes, other did not. The aim of this work was to find out what effect the used unit has on the succes of the solution and on the perception of the difficulty of word problems. The subject of testing was a trio of tasks with the same structure, but with different contexts. These tasks varied in the unit used. In one task there is a common currency unit, the koruna, in the second there are unusual units of currency and volume, the US dollar and barrel, in the third task are unusual units of currency unit, zed. The target group was pupils of the 6th and 8th grade of elementary school. The assumption was that the task with a common unit would be more succesful for the solver and that it... | en_US |
dc.description.abstract | Obtížnost slovních úloh v matematice ovlivňuje celá řada parametrů jak matematických, tak nematematických. Vliv použité jednotky, jako jedna z jazykových charakteristik již byl částečně testován v rámci výzkumu GAČR 16-6134S. Předmětem tohoto testování byly dvojice slovních úloh se shodným zadáním, které se lišily pouze v použité jednotce. V jedné úloze byla běžně používaná měnová jednotka, koruna, ve druhé úloze fiktivní měnová jednotka, zed. Závěry tohoto výzkumu byly nejednoznačné. Zatímco u některých úloh se prokázaly statisticky významné rozdíly v úspěšnosti, u jiných se naopak rozdíly neprokázaly. Cílem této práce bylo zjistit, jak ovlivňuje použitá jednotka žákovské řešení slovní úlohy a vnímání obtížnosti slovních úloh žáky. Předmětem testování byla trojice úloh se stejnou strukturou, ale s různými kontexty. Tyto úlohy se lišily v použité jednotce. V jedné úloze je běžná měnová jednotka, koruna, ve druhé jsou neobvyklé jednotky měny a objemu, americký dolar a barel, ve třetí úloze je fiktivní měnová jednotka, zed. Cílovou skupinou byli žáci 6. a 8. ročníku ZŠ. Předpoklad byl, že úloha s běžnou jednotkou bude řešitelsky úspěšnější a že bude řešiteli hodnocena jako snazší. Písemná řešení byla podrobena analýze a s řešiteli byly vedeny rozhovory. Zjištěné údaje nepotvrdily tento předpoklad, právě... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Vliv použité jednotky na obtížnost slovní úlohy | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-01-11 | |
dc.description.department | Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 212964 | |
dc.title.translated | The influence of a used unit on the difficulty of a word problem | en_US |
dc.contributor.referee | Kvasz, Ladislav | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematics | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematics | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Obtížnost slovních úloh v matematice ovlivňuje celá řada parametrů jak matematických, tak nematematických. Vliv použité jednotky, jako jedna z jazykových charakteristik již byl částečně testován v rámci výzkumu GAČR 16-6134S. Předmětem tohoto testování byly dvojice slovních úloh se shodným zadáním, které se lišily pouze v použité jednotce. V jedné úloze byla běžně používaná měnová jednotka, koruna, ve druhé úloze fiktivní měnová jednotka, zed. Závěry tohoto výzkumu byly nejednoznačné. Zatímco u některých úloh se prokázaly statisticky významné rozdíly v úspěšnosti, u jiných se naopak rozdíly neprokázaly. Cílem této práce bylo zjistit, jak ovlivňuje použitá jednotka žákovské řešení slovní úlohy a vnímání obtížnosti slovních úloh žáky. Předmětem testování byla trojice úloh se stejnou strukturou, ale s různými kontexty. Tyto úlohy se lišily v použité jednotce. V jedné úloze je běžná měnová jednotka, koruna, ve druhé jsou neobvyklé jednotky měny a objemu, americký dolar a barel, ve třetí úloze je fiktivní měnová jednotka, zed. Cílovou skupinou byli žáci 6. a 8. ročníku ZŠ. Předpoklad byl, že úloha s běžnou jednotkou bude řešitelsky úspěšnější a že bude řešiteli hodnocena jako snazší. Písemná řešení byla podrobena analýze a s řešiteli byly vedeny rozhovory. Zjištěné údaje nepotvrdily tento předpoklad, právě... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The difficulty of word problems in mathematics is influenced by a number of parameters, both mathematical and non-mathematical. The influence of the esed unit, as one of the linguistic charakteristice, has already been partially tested within the framework of research GAČR 16-6134S. The subject of this testing were pairs of word problems with the same assigment, wich differed only in the unit esed. In one task, there was a commonly used currency unit, the koruna, in the other task, a fictious currency unit, zed. The conclusion of this research were ambiguous. While some tasks showed statistically significant differences in succes, other did not. The aim of this work was to find out what effect the used unit has on the succes of the solution and on the perception of the difficulty of word problems. The subject of testing was a trio of tasks with the same structure, but with different contexts. These tasks varied in the unit used. In one task there is a common currency unit, the koruna, in the second there are unusual units of currency and volume, the US dollar and barrel, in the third task are unusual units of currency unit, zed. The target group was pupils of the 6th and 8th grade of elementary school. The assumption was that the task with a common unit would be more succesful for the solver and that it... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |