dc.contributor.advisor | Nedvědová, Blanka | |
dc.creator | Pastýříková, Barbora | |
dc.date.accessioned | 2024-04-08T10:23:33Z | |
dc.date.available | 2024-04-08T10:23:33Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/187701 | |
dc.description.abstract | This bachelor's thesis deals with the issue of comprehensibility of lexical units in examples from reading-books for lower secondary school pupils. The work is divided into a theoretical part and a practical part. The theoretical part deals with lexicology and individual concepts that relate to this linguistic discipline and the subject of research. It also includes a discussion of writing style, current research, the concept of teaching the Czech language and the relationship of RVP to teaching vocabulary. The practical research part presents and interprets data obtained from quantitative and qualitative research conducted at two schools. The research was carried out using a questionnaire survey and subsequent interviews with pupils of the 6th and 9th grades of lower secondary school. The questionnaires contained the highlighted lexemes under study in excerpted sentences selected from the reading books intended for the respective classes. The aim of the research was to find out whether the pupils understand the words listed in the questionnaire, whether they can explain them or replace them with synonyms or whether they can derive their meaning from the context of the sentence. In our work, we focused on words that appear in fictional writings and which we evaluated as challenging to explain... | en_US |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se zabývá problematikou srozumitelnosti lexikálních jednotek v ukázkách z čítanek pro žáky 2. stupně základních škol. Práce je rozdělena na teoretickou část a na praktickou část. Teoretická část se zabývá lexikologií a jednotlivými pojmy, které se k této lingvistické disciplíně a předmětu zkoumání vztahují. Dále zahrnuje pojednání o uměleckém stylu, o dosavadním výzkumu, o pojetí výuky českého jazyka a o vztahu RVP k nauce o slovní zásobě. Praktická výzkumná část prezentuje a interpretuje data získaná z kvantitativního a kvalitativního výzkumu provedeného na dvou školách. Výzkum proběhl metodou dotazníkového šetření a z následných rozhovorů s žáky 6. a 9. tříd základních škol. Dotazníky obsahovaly zvýrazněné zkoumané lexémy ve vyexcerpovaných větách vybraných z čítanek určených pro příslušné třídy. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda žáci rozumí slovům uvedeným v dotazníku, zda je dokáží vysvětlit či je nahradit synonymem nebo zda si jejich význam dokáží vyvodit z kontextu věty. V práci jsme se zaměřili na slova, která se se objevují v umělecké literatuře a která jsme vyhodnotili jako obtížně vysvětlitelná s ohledem na předpokládanou úroveň informovanosti žáků druhého stupně základních škol. Na dotazník navazoval rozhovor s deseti žáky 6. třídy a s deseti žáky 9. třídy, který se... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | lexikologie | cs_CZ |
dc.subject | lexikální jednotky | cs_CZ |
dc.subject | aktivní slovní zásoba | cs_CZ |
dc.subject | pasivní slovní zásoba | cs_CZ |
dc.subject | příznak,frekvence slov | cs_CZ |
dc.subject | lexicology | en_US |
dc.subject | lexical units | en_US |
dc.subject | active vocabulary | en_US |
dc.subject | passive vocabulary | en_US |
dc.subject | marker | en_US |
dc.subject | word frequency | en_US |
dc.title | Srozumitelnost lexikálních jednotek v ukázkách z čítanek pro žáky 2. stupně ZŠ | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-01-12 | |
dc.description.department | Katedra českého jazyka | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 251481 | |
dc.title.translated | Intelligibility of Lexical Units in the Extracts From Reading-Books for Pupils of Lower Secondary Schools | en_US |
dc.contributor.referee | Hájková, Eva | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | English Language Oriented at Education - Czech Language Oriented at Education | en_US |
thesis.degree.discipline | Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Český jazyk se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
thesis.degree.program | Specialization in Education | en_US |
thesis.degree.program | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra českého jazyka | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Český jazyk se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | English Language Oriented at Education - Czech Language Oriented at Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Specialization in Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato bakalářská práce se zabývá problematikou srozumitelnosti lexikálních jednotek v ukázkách z čítanek pro žáky 2. stupně základních škol. Práce je rozdělena na teoretickou část a na praktickou část. Teoretická část se zabývá lexikologií a jednotlivými pojmy, které se k této lingvistické disciplíně a předmětu zkoumání vztahují. Dále zahrnuje pojednání o uměleckém stylu, o dosavadním výzkumu, o pojetí výuky českého jazyka a o vztahu RVP k nauce o slovní zásobě. Praktická výzkumná část prezentuje a interpretuje data získaná z kvantitativního a kvalitativního výzkumu provedeného na dvou školách. Výzkum proběhl metodou dotazníkového šetření a z následných rozhovorů s žáky 6. a 9. tříd základních škol. Dotazníky obsahovaly zvýrazněné zkoumané lexémy ve vyexcerpovaných větách vybraných z čítanek určených pro příslušné třídy. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda žáci rozumí slovům uvedeným v dotazníku, zda je dokáží vysvětlit či je nahradit synonymem nebo zda si jejich význam dokáží vyvodit z kontextu věty. V práci jsme se zaměřili na slova, která se se objevují v umělecké literatuře a která jsme vyhodnotili jako obtížně vysvětlitelná s ohledem na předpokládanou úroveň informovanosti žáků druhého stupně základních škol. Na dotazník navazoval rozhovor s deseti žáky 6. třídy a s deseti žáky 9. třídy, který se... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This bachelor's thesis deals with the issue of comprehensibility of lexical units in examples from reading-books for lower secondary school pupils. The work is divided into a theoretical part and a practical part. The theoretical part deals with lexicology and individual concepts that relate to this linguistic discipline and the subject of research. It also includes a discussion of writing style, current research, the concept of teaching the Czech language and the relationship of RVP to teaching vocabulary. The practical research part presents and interprets data obtained from quantitative and qualitative research conducted at two schools. The research was carried out using a questionnaire survey and subsequent interviews with pupils of the 6th and 9th grades of lower secondary school. The questionnaires contained the highlighted lexemes under study in excerpted sentences selected from the reading books intended for the respective classes. The aim of the research was to find out whether the pupils understand the words listed in the questionnaire, whether they can explain them or replace them with synonyms or whether they can derive their meaning from the context of the sentence. In our work, we focused on words that appear in fictional writings and which we evaluated as challenging to explain... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazyka | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |