dc.contributor.advisor | Andreska, Jan | |
dc.creator | Brabenec, Daniel | |
dc.date.accessioned | 2024-04-08T12:14:39Z | |
dc.date.available | 2024-04-08T12:14:39Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/187704 | |
dc.description.abstract | This master's thesis concerns using artificial intelligence by six-year grammar school students when composing short essays on assigned biological topics. The issue is very current and discussed by the general public as a forthcoming change for education and, consequently, for society altogether. Therefore, the thesis aims to describe how grammar school pupils work with artificial intelligence, how often and for what purposes they use it, what trials and errors may simultaneously arise, and to analogise the constructed papers from various viewpoints. In accordance with the thesis's objective, a total of six research questions are formulated, which are answered in the thesis. Based on the answers to the research questions, two out of three established hypotheses are disproved. Mixed research combining quantitative and qualitative approaches is conducted to answer the research questions and test the suppositions. During lectures, students are assigned to create an essay on one of three biological topics (cell structure, plant reproduction, and amphibians in the Czech Republic) using internet resources and artificial intelligence. These writings are analysed using the open coding method based on grounded theory. The second segment is a questionnaire focusing on students' use of artificial... | en_US |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá problematikou používání umělé inteligence žáky šestiletého gymnázia při psaní krátkých referátů na daná biologická témata. Problematika je to velmi aktuální a diskutovaná širokou veřejností jakožto přicházející změna pro školství a potažmo pro celou společnost. Cílem práce je tedy popsat jakým způsobem žáci gymnázia s umělou inteligencí pracují, jak často a k čemu umělou inteligenci používají, jaké problémy a chyby se při tom mohou vyskytnout a srovnat vytvořené referáty z různých hledisek. V souladu s cílem práce je stanoveno celkem šest výzkumných otázek, které jsou v práci zodpovězeny. Na základě odpovědí na výzkumné otázky jsou vyvrácené dvě ze tří stanovených hypotéz. K zodpovězení výzkumných otázek a ověření hypotéz je realizován smíšený výzkum kombinující kvantitativní i kvalitativní postupy. Žáci mají za úkol během hodin s pomocí internetových zdrojů i umělé inteligence vytvořit referát na jedno ze tří biologických témat (stavba buňky, rozmnožování rostlin a obojživelníci ČR). Tyto referáty jsou analyzovány metodou otevřeného kódování dle zakotvené teorie. Druhou složkou je dotazník zaměřující se na používání umělé inteligence žáky. Výzkumem je zjištěno, že zdaleka ne všichni žáci při práci na referátu, ani jinde, používají umělou inteligenci. Způsoby použití... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Chatbot | cs_CZ |
dc.subject | dovednosti studentů | cs_CZ |
dc.subject | zpracování textu | cs_CZ |
dc.subject | práce s informacemi | cs_CZ |
dc.subject | Chatbot | en_US |
dc.subject | student skills | en_US |
dc.subject | word processing | en_US |
dc.subject | working with information | en_US |
dc.title | Použití umělé inteligence studenty gymnázia při psaní referátu | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-01-12 | |
dc.description.department | Katedra biologie a environmentálních studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 265052 | |
dc.title.translated | The Use of Artificial Intelligence by High School Students When Writing a Paper | en_US |
dc.contributor.referee | Hanel, Lubomír | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Chemistry | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - chemie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra biologie a environmentálních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - chemie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Chemistry | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zabývá problematikou používání umělé inteligence žáky šestiletého gymnázia při psaní krátkých referátů na daná biologická témata. Problematika je to velmi aktuální a diskutovaná širokou veřejností jakožto přicházející změna pro školství a potažmo pro celou společnost. Cílem práce je tedy popsat jakým způsobem žáci gymnázia s umělou inteligencí pracují, jak často a k čemu umělou inteligenci používají, jaké problémy a chyby se při tom mohou vyskytnout a srovnat vytvořené referáty z různých hledisek. V souladu s cílem práce je stanoveno celkem šest výzkumných otázek, které jsou v práci zodpovězeny. Na základě odpovědí na výzkumné otázky jsou vyvrácené dvě ze tří stanovených hypotéz. K zodpovězení výzkumných otázek a ověření hypotéz je realizován smíšený výzkum kombinující kvantitativní i kvalitativní postupy. Žáci mají za úkol během hodin s pomocí internetových zdrojů i umělé inteligence vytvořit referát na jedno ze tří biologických témat (stavba buňky, rozmnožování rostlin a obojživelníci ČR). Tyto referáty jsou analyzovány metodou otevřeného kódování dle zakotvené teorie. Druhou složkou je dotazník zaměřující se na používání umělé inteligence žáky. Výzkumem je zjištěno, že zdaleka ne všichni žáci při práci na referátu, ani jinde, používají umělou inteligenci. Způsoby použití... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This master's thesis concerns using artificial intelligence by six-year grammar school students when composing short essays on assigned biological topics. The issue is very current and discussed by the general public as a forthcoming change for education and, consequently, for society altogether. Therefore, the thesis aims to describe how grammar school pupils work with artificial intelligence, how often and for what purposes they use it, what trials and errors may simultaneously arise, and to analogise the constructed papers from various viewpoints. In accordance with the thesis's objective, a total of six research questions are formulated, which are answered in the thesis. Based on the answers to the research questions, two out of three established hypotheses are disproved. Mixed research combining quantitative and qualitative approaches is conducted to answer the research questions and test the suppositions. During lectures, students are assigned to create an essay on one of three biological topics (cell structure, plant reproduction, and amphibians in the Czech Republic) using internet resources and artificial intelligence. These writings are analysed using the open coding method based on grounded theory. The second segment is a questionnaire focusing on students' use of artificial... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra biologie a environmentálních studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |