Pozorování ptáků v mimohnízdním období: dlouhodobý školní projekt pro 2. stupeň ZŠ
Birdwatching in the Non-breeding Season: a Long-term Project for Years 7-9 in Secondary School
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187722Identifikátory
SIS: 220183
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Andreska, Jan
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - biologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
12. 1. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
ptáci, mimohnízdní obdobíKlíčová slova (anglicky)
birds, non breeding seasonTato práce se zabývá tvorbou a průběhem dlouhodobého školního projektu zaměřeného na pozorování a určování ptáků v mimohnízdním období. Projektu se v průběhu sedmi let zúčastnilo celkem 181 žáků sedmých až devátých tříd ze dvou základních škol, kteří byli rozděleni do deseti skupin podle tříd. Na začátku a na konci projektu žáci absolvovali kvíz, ve kterém měli určit 33 ptačích druhů, jež běžně navštěvují krmítko či se pohybují v jeho okolí. Pozorování probíhalo vždy od poloviny října do poloviny března, a to na krmítkách, která měli žáci umístěná u svých domovů. Svá sledování si žáci pravidelně zapisovali do ornitologických deníků. Projekt byl součástí výuky přírodopisu, ale v rámci mezipředmětových vztahů se promítl do dalších předmětů, zejména do výtvarné výchovy. Výsledkem projektu bylo značné zlepšení znalostí žáků, zvýšený zájem o ptactvo a potřebu jeho ochrany. Výrazně se zlepšily dovednosti ve využívání pomůcek potřebných k pozorování ptáků a k jejich určování. Znatelně se zvýšil zájem dětí o dění v přírodě, a to především v jejich nejbližším okolí. Práce ukazuje, že dlouhodobé projekty zaměřené na přírodu mohou mít pozitivní vliv na vzdělávání. Zároveň pomáhají v žácích budovat environmentální odpovědnost a formovat a posílit jejich kladný vztah k přírodě. KLÍČOVÁ SLOVA Ornitologie,...
This master's thesis deals with creating and implementing a long-term school project focused on birdwatching and bird species identification in the non-breeding season. Over a seven-year period, ten 7th -9th grade classes, in total 181 students from two elementary schools, participated in the project. At the beginning and end of the project, students were quizzed on identifying 33 bird species that commonly visit or are seen in the area around the bird feeder. Birdwatching occurred from mid-October to mid-March at bird feeders the students had placed near their homes. The students regularly recorded their observations in their ornithological journals. The project fell under the science curriculum but was also integrated as a cross-curricular project into other subjects, especially art education. The project significantly improved the students' knowledge and skills, increased their interest in birds, and raised their awareness of the need for bird conservation. Students became significantly more proficient in using the resources and equipment needed to observe and identify birds. The students' interest in nature, especially in their immediate surroundings, increased significantly. The results show that long-term natural science-based projects can positively impact education, help build environmental...