Využití naučné literatury s tematikou hmyzu v praxi mateřské školy
Scientific literature with the theme of insects in the practice of kindergarten
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187747Identifikátory
SIS: 266010
Kolekce
- Kvalifikační práce [19338]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kadrnožková, Monika
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
15. 1. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
naučná literatura, hmyz, mateřská škola, rozvoj čtenářstvíKlíčová slova (anglicky)
non-fiction, insect, kindergarten, reading literacyTato diplomová práce s názvem: "Využití naučné literatury s tematikou hmyzu v praxi mateřské školy" je rozdělena na část teoretickou a empirickou. Cílem práce je rozvoj přírodovědných znalostí prostřednictvím práce s dětskou naučnou literaturou v prostředí mateřské školy. Teoretická část vymezuje charakteristiku dítěte předškolního věku s ohledem na téma práce, problematiku environmentální výchovy v předškolním vzdělávání, charakteristiku literatury pro děti, práci s naučnou knihou v mateřské škole a analýzu RVP PV ve vztahu k tématu práce. Cílem empirické části je vytvořit lekce s naučnou literaturou o hmyzu přispívající k rozvoji přírodovědných znalostí u dětí. Dále zjistit oblíbenost naučných knih o hmyzu dle věku a pohlaví dětí a zmapovat čtenářské zázemí dětí. Výsledky praktické části byly ověřovány na základě pretestu a posttestu, zúčastněného pozorování dětí, dotazníku pro rodiče dětí a aktivit směřujících k hodnocení oblíbenosti knih. Akční výzkum probíhal během měsíce října 2023 a účastnilo se ho šestnáct dětí navštěvujících lesní třídu záměrně vybrané mateřské školy. Výsledky výzkumu prokázaly, že práce s naučnou literaturou měla pozitivní vliv na rozvoj přírodovědných znalostí dětí, rozvoj čtenářství, kreativity a paměti. Děti si při ní také osvojily metody čtenářských strategií a...
This master's thesis entitled "Utilization of educational literature on the topic of insects in the practice of preschool education" is divided into theoretical and empirical sections. The aim of the thesis is the development of scientific knowledge through the use of children's educational literature in the preschool environment. The theoretical section outlines the characteristics of preschool-aged children with respect to the topic of the thesis, issues related to environmental education in preschool education, characteristics of literature for children, utilization of educational books in preschools, and an analysis of the Framework Educational Program for Preschool Education in relation to the thesis topic. The objective of the empirical section is to create lessons using educational literature about insects that contribute to the development of scientific skills in children. Additionally, it seeks to determine the popularity of educational books about insects based on the age and gender of the children, as well as to map the reading environment of the children. The results of the practical part were verified based on pretest and posttest, participant observation of children, a questionnaire for parents of pupils, and activities aimed at assessing the popularity of books. The action research...