3D tisk pro vývoj pomůcek v oboru Informatika
3D print for the development of learning tool in the field of Informatics
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187777Identifikátory
SIS: 257256
Kolekce
- Kvalifikační práce [19338]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jeřábek, Tomáš
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - informační a komunikační technologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra informačních technologií a technické výchovy
Datum obhajoby
16. 1. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
3D modelování, 3D tisk, robot, vlastní stavba robota, algoritmické úlohyKlíčová slova (anglicky)
3D modeling, 3D printing, robot, self-made robot, algorithmic tasksPředmětem diplomové práce je tvorba robotické pomůcky pro rozvoj algoritmického myšlení pro žáky 2. stupně základní školy a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou představeny digitální technologie využívající 3D zobrazení a jejich využití ve školním prostředí. Větší důraz je kladen na popis technologií 3D tisku. Po představení digitálních technologií jsou analyzovány možnosti implementace 3D tisku a modelování ve výuce vybraných předmětů v rámci revize RVP ZV. Následuje seznam aplikací zabývajících se 3D modelováním vhodných pro vybrané cílové skupiny žáků. Praktická část předkládá návod na sestavení robota a návrhy pracovních listů s deseti algoritmickými úlohami včetně řešení pro pedagogy. Součástí jsou také podklady obsahující pravidla pro stavbu algoritmů ve vybraném programovém prostředí. Vzhledem k mapování procesu vývoje robota, dílčí část předkládá seznam elektronických součástek, které lze při výrobě robota využít, a zdůvodnění výběru použitých variant. Následující kapitola se věnuje reflexi pokusného ověřování, které bylo realizováno na Gymnáziu Lovosice, konktrétně v rámci volitelného semináře robotika pro žáky sekundy a tercie. V závěru práce je vyhodnoceno plnění vytyčených cílů. V přílohách k diplomové...
The subject of the diploma thesis is the creation of a robotic tool for the development of algorithmic thinking for pupils of the 2nd grade of primary school and corresponding grades of multi-year grammar schools. The work is divided into a theoretical and a practical part. In the theoretical part, digital technologies using 3D visualization and their application in the school environment are introduced. A greater emphasis is placed on the description of 3D printing technologies. After the introduction of digital technologies, the possibilities of implementing 3D printing and modeling in the teaching of selected subjects are analyzed within the framework of the RVP ZV revision. This is followed by a list of applications dealing with 3D modeling suitable for selected target groups of pupils. The practical part provides a guide for assembling the robot and drafts of worksheets with ten algorithmic tasks, including solutions for educators. Also included are materials containing rules for building algorithms in the selected programming environment. Due to the mapping of the robot development process, the subsection presents a list of electronic components that can be used in the robot's production and justifies the selection of the chosen variants. The next chapter focuses on the reflection of...