Goethova teorie barev
Goethe's Color Theory
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187895Identifikátory
SIS: 232824
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novák, Aleš
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Německá a francouzská filozofie
Katedra / ústav / klinika
Program Německá a francouzská filosofie
Datum obhajoby
23. 1. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Goethe;Teorie barev;Zur Farbenlehre;FenomenologieKlíčová slova (anglicky)
Goethe;Color Theory;Zur Farbenlehre;PhenomenologySmyslem diplomové práce je představení specifičnosti Goethova myšlení a vstup do jeho teorie barev tak, jak je vypracována ve spise Zur Farbenlehre, se záměrem předvést schopnost vlastního pohybu v ní, stejně jako alespoň drobně přispět do její diskuze v kontextu našeho jazykového prostředí, neboť celý svazek nebyl přes svou nespornou úlohu v dějinách fenomenologie dosud česky přeložen. Vzhledem k perspektivě náhledu, v němž se mísí snaha o ryzí fenomenologii, vliv myšlení (pozdního) Martina Heideggera a perspektiva Rudolfa Steinera, je jádrem práce didaktická část, ve které je soustředěn specificky "fenomenologický" Goethův přístup k barvám, světlu a temnotě, i s ním spojené pojetí vztahu smyslovosti a myšlení, jakož i problematika tzv. původních fenoménů (Urphänomene). Klíčová slova Goethe, Heidegger, Teorie barev, Zur Farbenlehre, Fenomenologie, Pamětlivé myšlení, Gedächtnise Denken, Pra-fenomény, Urphänomene
The purpose of the diploma thesis is to present specific characterics of Goethe's thought and Theory of Colours as elaborated in Zur Farbenlehre with the intention to get a sound grasp of its discourse, as well as to contribute to the discussion in the context of the Czech language environment, since the entire writing has not yet been translated, regardless of its importance in the history of phenomenology. Since the perspective of understanding stems from striving for pure phenomenology, the influence of (late) Martin Heidegger's thinking as well as the perspective of Rudolf Steiner, the merit of the thesis is the didactic part which focuses on Goethe's specific "phenomenological" approach to colours, light and darkness, as well as the associated concept of the relationship between sensuality and thinking, and the issue of the so- called original phenomena (Urphänomene). Key words Goethe, Heidegger, Colour Theory, Zur Farbenlehre, Phenomenology, Gedächtnise Denken, Urphänomene