dc.contributor.advisor | Sládková, Kateřina | |
dc.creator | Juríková, Kristýna | |
dc.date.accessioned | 2024-04-08T12:19:43Z | |
dc.date.available | 2024-04-08T12:19:43Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/188017 | |
dc.description.abstract | The diploma thesis deals with the issue of relations and cooperation between curators and educators in art galleries. The theoretical part introduces both professions, presents their work activities and qualification and competence requirements. Furthermore, the theoretical part focuses on a brief overview of the ongoing transformations in exhibition institutions, specifically describing the related new institutionalism and the educational turn. The practical part presents empirical research, the main aim of which is to find out what the collaboration between curators and educators in selected art galleries currently looks like. The data for the research are collected through semi-structured interviews with curators and educators from the galleries; questions are directed at mutual collaboration as well as previous experience, education and work background. The information obtained in the interviews during face-to-face meetings is analysed and interpreted together with information from the websites of the selected galleries. The research shows that all the galleries surveyed offer a variety of active programmes for different target groups, which shows a reflection of the ongoing changes and a certain shift towards an educational turn. The main aim of the research is to map the current state of... | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá problematikou vztahů a spolupráce mezi kurátory a edukátory v galeriích umění. Teoretická část představuje obě profese, uvádí okruhy jejich pracovních činností i kvalifikační a kompetenční nároky. Dále se teoretická část zaměřuje na stručný přehled probíhajících proměn ve výstavních institucích, konkrétně je popsán s nimi související nový institucionalismus a edukativní obrat. Praktická část představuje empirický výzkum, jehož hlavním cílem je zjistit, jak v současnosti vypadá spolupráce kurátorů a edukátorů ve vybraných galeriích umění. Data k výzkumu jsou sbírána pomocí polostrukturovaných rozhovorů s kurátory a edukátory z galerií, otázky jsou mířeny jak na vzájemnou spolupráci, tak také na předchozí zkušenosti, vzdělání a na pracovní zázemí. Informace získané v rozhovorech při osobních setkáních jsou společně s informacemi z webových stránek vybraných galerií analyzovány a interpretovány. Z výzkumu vyplývá, že všechny oslovené galerie nabízí různorodé aktivní programy pro různé cílové skupiny, což ukazuje reflexi probíhajících proměn a určitý posun k edukativnímu obratu. Hlavním cílem výzkumu je zmapovat aktuální stav spolupráce mezi oběma profesemi. Největší důraz je kladen na spolupráci, ke které dochází nebo nedochází při vytváření nových výstavních projektů v... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | kurátor | cs_CZ |
dc.subject | edukátor | cs_CZ |
dc.subject | galerie umění | cs_CZ |
dc.subject | edukace | cs_CZ |
dc.subject | výstava | cs_CZ |
dc.subject | edukativní obrat | cs_CZ |
dc.subject | kvalitativní výzkum | cs_CZ |
dc.subject | curator | en_US |
dc.subject | educator | en_US |
dc.subject | museum of art | en_US |
dc.subject | education | en_US |
dc.subject | exhibition | en_US |
dc.subject | educational turn | en_US |
dc.subject | qualitative research | en_US |
dc.title | Vztah kurátora a edukátora v galeriích umění | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-01-17 | |
dc.description.department | Katedra dějin a didaktiky dějepisu | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 254362 | |
dc.title.translated | The Relationship between Curator and Educator in Museums of Art | en_US |
dc.contributor.referee | Havlůjová, Hana | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Heritage Education and Interpretation | en_US |
thesis.degree.discipline | Edukace a interpretace v oblasti kulturního dědictví | cs_CZ |
thesis.degree.program | Heritage Education and Interpretation | en_US |
thesis.degree.program | Edukace a interpretace v oblasti kulturního dědictví | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra dějin a didaktiky dějepisu | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Edukace a interpretace v oblasti kulturního dědictví | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Heritage Education and Interpretation | en_US |
uk.degree-program.cs | Edukace a interpretace v oblasti kulturního dědictví | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Heritage Education and Interpretation | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá problematikou vztahů a spolupráce mezi kurátory a edukátory v galeriích umění. Teoretická část představuje obě profese, uvádí okruhy jejich pracovních činností i kvalifikační a kompetenční nároky. Dále se teoretická část zaměřuje na stručný přehled probíhajících proměn ve výstavních institucích, konkrétně je popsán s nimi související nový institucionalismus a edukativní obrat. Praktická část představuje empirický výzkum, jehož hlavním cílem je zjistit, jak v současnosti vypadá spolupráce kurátorů a edukátorů ve vybraných galeriích umění. Data k výzkumu jsou sbírána pomocí polostrukturovaných rozhovorů s kurátory a edukátory z galerií, otázky jsou mířeny jak na vzájemnou spolupráci, tak také na předchozí zkušenosti, vzdělání a na pracovní zázemí. Informace získané v rozhovorech při osobních setkáních jsou společně s informacemi z webových stránek vybraných galerií analyzovány a interpretovány. Z výzkumu vyplývá, že všechny oslovené galerie nabízí různorodé aktivní programy pro různé cílové skupiny, což ukazuje reflexi probíhajících proměn a určitý posun k edukativnímu obratu. Hlavním cílem výzkumu je zmapovat aktuální stav spolupráce mezi oběma profesemi. Největší důraz je kladen na spolupráci, ke které dochází nebo nedochází při vytváření nových výstavních projektů v... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The diploma thesis deals with the issue of relations and cooperation between curators and educators in art galleries. The theoretical part introduces both professions, presents their work activities and qualification and competence requirements. Furthermore, the theoretical part focuses on a brief overview of the ongoing transformations in exhibition institutions, specifically describing the related new institutionalism and the educational turn. The practical part presents empirical research, the main aim of which is to find out what the collaboration between curators and educators in selected art galleries currently looks like. The data for the research are collected through semi-structured interviews with curators and educators from the galleries; questions are directed at mutual collaboration as well as previous experience, education and work background. The information obtained in the interviews during face-to-face meetings is analysed and interpreted together with information from the websites of the selected galleries. The research shows that all the galleries surveyed offer a variety of active programmes for different target groups, which shows a reflection of the ongoing changes and a certain shift towards an educational turn. The main aim of the research is to map the current state of... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisu | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |