dc.contributor.advisor | Hodboď, Vojtěch | |
dc.creator | Poláková, Kristýna | |
dc.date.accessioned | 2024-04-08T11:59:03Z | |
dc.date.available | 2024-04-08T11:59:03Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/188230 | |
dc.description.abstract | I Abstract This thesis' main theme is media education at secondary technical schools in Liberec region - SPŠ a VOŠ Liberec, SPŠ stavební Liberec a VOŠMOA Jablonec nad Nisou. The theoretical part defines media education, media literacy and digital literacy. The thesis presents materials which serve as the main source for creating the school education programme (ŠVP) for different specializations. Three methods which can be used while teaching media education are also described - cooperative learning, discussion and inquiry-based learning. In the practical part six teachers from three different schools were interviewed. These interviews showed that no school offers media education as a separate subject in the school year of 2023/2024, even though the respondents consider it to be important. The biggest issues with creating a separate subject seem to lie in insufficient time options and insufficient teacher qualification. Each interviewed teacher focuses on media literacy differently during their lessons: some analyse texts, some oral speech, some practice using different sources and their citations. | en_US |
dc.description.abstract | I Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá tématem výuky mediální výchovy na třech středních odborných školách v Libereckém kraji - SPŠ a VOŠ Liberec, SPŠ stavební Liberec a VOŠMOA Jablonec nad Nisou. Teoretická část obsahuje popis základních pojmů jako je mediální výchova, mediální gramotnost a digitální gramotnost. Jsou představeny materiály, ze kterých školy vychází při tvorbě školských vzdělávacích programů (ŠVP) pro jednotlivé obory. Dále jsou pak popsány tři metody využitelné pro výuku mediální výchovy - kooperativní učení, diskuze a řízené objevování. V rámci praktické části bylo uskutečněno šest rozhovorů s různými vyučujícími ze tří výše zmíněných škol. Z těch vyplynulo, že na žádné ze škol k roku 2023/2024 neprobíhá výuka mediální výchovy jako samostatného předmětu, i přesto, že ji respondenti považují za důležitou. Největšími problémy na zařazení mediální výchovy či jejích dílčích témat se jeví nedostatečná časová dotace a nedostatečná kvalifikace vyučujících. Každý z dotazovaných vyučujících posiluje během svých hodin mediální gramotnost jiným způsobem; někteří analyzují texty, někteří mluvený projev, někteří trénují používání různých zdrojů a jejich citování. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.subject | Mediální výchova | cs_CZ |
dc.subject | mediální gramotnost | cs_CZ |
dc.subject | střední odborné školy | cs_CZ |
dc.subject | Liberecký kraj | cs_CZ |
dc.subject | rozhovor | cs_CZ |
dc.subject | porovnání škol | cs_CZ |
dc.subject | SPŠ a VOŠ Liberec | cs_CZ |
dc.subject | SPŠ stavební Liberec | cs_CZ |
dc.subject | VOŠMOA Jablonec nad Nisou | cs_CZ |
dc.subject | media education | en_US |
dc.subject | media literacy | en_US |
dc.subject | secondary technical schools | en_US |
dc.subject | Liberec region | en_US |
dc.subject | interview | en_US |
dc.subject | comparison of schools | en_US |
dc.subject | SPŠ a VOŠ Liberec | en_US |
dc.subject | SPŠ stavební Liberec | en_US |
dc.subject | VOŠMOA Jablonec nad Nisou | en_US |
dc.title | Výuka mediální výchovy na středních odborných školách v Libereckém kraji | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-02-02 | |
dc.description.department | Department of Media Studies | en_US |
dc.description.department | Katedra mediálních studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 246500 | |
dc.title.translated | Media Education at secondary technical schools in Liberec region | en_US |
dc.contributor.referee | Wolák, Radim | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Media Studies | en_US |
thesis.degree.discipline | Mediální studia | cs_CZ |
thesis.degree.program | Media and Communications Studies | en_US |
thesis.degree.program | Mediální a komunikační studia | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Katedra mediálních studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Department of Media Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Mediální studia | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Media Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Mediální a komunikační studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Media and Communications Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | I Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá tématem výuky mediální výchovy na třech středních odborných školách v Libereckém kraji - SPŠ a VOŠ Liberec, SPŠ stavební Liberec a VOŠMOA Jablonec nad Nisou. Teoretická část obsahuje popis základních pojmů jako je mediální výchova, mediální gramotnost a digitální gramotnost. Jsou představeny materiály, ze kterých školy vychází při tvorbě školských vzdělávacích programů (ŠVP) pro jednotlivé obory. Dále jsou pak popsány tři metody využitelné pro výuku mediální výchovy - kooperativní učení, diskuze a řízené objevování. V rámci praktické části bylo uskutečněno šest rozhovorů s různými vyučujícími ze tří výše zmíněných škol. Z těch vyplynulo, že na žádné ze škol k roku 2023/2024 neprobíhá výuka mediální výchovy jako samostatného předmětu, i přesto, že ji respondenti považují za důležitou. Největšími problémy na zařazení mediální výchovy či jejích dílčích témat se jeví nedostatečná časová dotace a nedostatečná kvalifikace vyučujících. Každý z dotazovaných vyučujících posiluje během svých hodin mediální gramotnost jiným způsobem; někteří analyzují texty, někteří mluvený projev, někteří trénují používání různých zdrojů a jejich citování. | cs_CZ |
uk.abstract.en | I Abstract This thesis' main theme is media education at secondary technical schools in Liberec region - SPŠ a VOŠ Liberec, SPŠ stavební Liberec a VOŠMOA Jablonec nad Nisou. The theoretical part defines media education, media literacy and digital literacy. The thesis presents materials which serve as the main source for creating the school education programme (ŠVP) for different specializations. Three methods which can be used while teaching media education are also described - cooperative learning, discussion and inquiry-based learning. In the practical part six teachers from three different schools were interviewed. These interviews showed that no school offers media education as a separate subject in the school year of 2023/2024, even though the respondents consider it to be important. The biggest issues with creating a separate subject seem to lie in insufficient time options and insufficient teacher qualification. Each interviewed teacher focuses on media literacy differently during their lessons: some analyse texts, some oral speech, some practice using different sources and their citations. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | B | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |