Pohled pedagogů a třídního kolektivu na inkluzivní vzdělávání žáků se vzácným nervosvalovým onemocněním
The view of educationalists and the class collective on the inclusive education of pupils a rare neuromuscular disease
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188313Identifikátory
SIS: 259878
Kolekce
- Kvalifikační práce [2754]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vágnerová, Marie
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Učitelství náboženství, etiky a filozofie
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra učitelství
Datum obhajoby
6. 2. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
asistent pedagoga, děti, Duchennova svalová dystrofie, handicap, inkluze,onemocnění, panenka s osobností, pedagogové, rodiče, rodina, Spinální svalová atrofie,učitelé, žáciKlíčová slova (anglicky)
educators, teaching assistent, children, Duchenn muscular dystrophy, handicap,inclusion, disease, persona dolls, parents, family, Spinal muscular atrophy, teachers, pupilsDiplomová práce se zabývá problematikou inkluzivního vzdělávání žáků se vzácným nervosvalovým onemocněním. Zaměřuje se primárně na žáky se spinální svalovou atrofií a Duchennovou svalovou dystrofii. Podtrhuje se zde důležitost multioborové spolupráce a komunikace mezi školou a rodinou. Účelem je mapovat specifika a problematické situace při začleňování žáků s NSO do základních škol a analyzovat podmínky začleňování žáků s NSO do třídního kolektivu, limity tohoto začleňování a především případná úskalí. To vše z pohledů pedagogů. Během výzkumu proběhlo dotazníkové šetření, kterého se zúčastnili pedagogové a asistenti pedagoga, kteří jsou s těmito žáky v přímé práci. Konkrétní oblasti, které byly respondenty vnímány jako problematické, byly okomentovány v následné diskuzi. Jednalo se především o bariérovost školní budovy, učeben, nedostatečnou komunikaci, práci s vlastními emocemi a obtíže či omezení, plynoucí z dalších limitů zdravotního stavu žáků s NSO Vzhledem k tomu, že diplomová práce je zaměřena také na třídní kolektiv, byla zde využita metoda Persona dolls, jež učí děti vystupovat proti diskriminaci, předsudkům a stereotypům. Skrz panenku s osobností je vysvětlováno, že být odlišným není špatně. Tento koncept byl užit ve třídním kolektivu žáků prvního ročníku společně s panenkou, která má...
The diploma thesis deals with the issue of inclusive education of pupils with a rare neuromuscular disease. It focuses primarily on students with spinal muscular atrophy and Duchenne muscular dystrophy. The importance of multi-disciplinary cooperation and communication between school and family is underlined here. The purpose is to map the specifics and the problematic situation in the inclusion of pupils with ND in primary schools and to analyze the conditions of inclusion of pupils with ND in the class group, the limits of this inclusion and above all possible pitfalls. All this from the teachers' point of view. During the research, a questionnaire survey was conducted by teachers and teacher assistants who work directly with students. Specific areas that were commented on in the subsequent discussion. It was primarily about the barrier nature of the school building, classrooms, insufficient communication, working with one's own emotions and difficulties or limitations resulting from other limits of the health status of students with ND