dc.contributor.advisor | Vojtíšek, Ondřej | |
dc.creator | Pospíšil, Albert | |
dc.date.accessioned | 2024-04-08T10:47:30Z | |
dc.date.available | 2024-04-08T10:47:30Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/188333 | |
dc.description.abstract | The thesis explores the ways in which various visual tools, aids and organizers can be used to represent selected elements of narrative text in the school classroom in ways that aid comprehension of the text as well as its interpretation without constituting it themselves. Such aids include various maps, graphs, diagrams, but also text restructured in various ways in space, whether in the form of trees, clouds or various formulae, for example. The text is introduced by a theory of visual aids, their contribution to teaching and the ways in which they are conceived and understood in the context of aiding comprehension. On this basis, it then builds a basic categorization of the visual aids that may be encountered. This is followed by an analysis of some of these aids and tools and an assessment of their contribution to school teaching. The following section discusses some of the literary-theoretical concepts that help to illuminate the sub-issues of the tools analysed and also form the basis for the practical treatment of these tools in school work. The practical section then focuses on two texts: Božena Němcová's The Grandmother, where the it is viewed from the perspective of space and its boundaries, and The Brooch, a short story by American writer William Faulkner, which attempts to capture both... | en_US |
dc.description.abstract | Práce se zabývá způsoby, jakými lze využít různých vizuálních nástrojů, pomůcek a organizérů ke znázornění vybraných prvků narativního textu ve školní výuce tak, aby napomáhaly porozumění textu a také jeho interpretaci, aniž by ji sami konstituovaly. Mezi takové pomůcky lze řadit různé mapy, grafy, diagramy, ale také nejrůzněji v prostoru restrukturovaný text, ať již ve tvaru stromů, mraků nebo například různých vzorců. Text je uveden teorií vizuálních pomůcek, jejich přínosem pro výuku a způsoby jejich pojímání a chápání v kontextu napomáhání porozumění. Na tomto základě je poté vystavěna základní kategorizace vizuálních pomůcek, se kterými se lze setkat. V práci následuje analýza některých takových pomůcek či nástrojů a je posuzován jejich přínos pro školní výuku. Následující část se věnuje některým literárně-teoretickým konceptům, které pomáhají osvětlovat dílčí problematiky analyzovaných nástrojů a zároveň utváří základ pro praktické využití těchto nástrojů ve školní praxi. Praktická část se poté věnuje dvěma textům: Babičce Boženy Němcové, na kterou se snaží nahlížet z hlediska prostoru a jeho hranic, a Broži, povídce amerického spisovatele Willama Faulknera, ve které se snaží jednak postihnout časovou souslednost, jednak vnímání prostoru z hlediska vypravěče, a vliv obou problematik na... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | literární výchova|vizualizace|narativní text|digitální humanitní vědy|mapy|grafy | cs_CZ |
dc.subject | literary education|visualization|narrative text|digital humanities|maps|graphs | en_US |
dc.title | Role grafických pomůcek při školní práci s narativním textem | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-02-05 | |
dc.description.department | Department of Czech and Comparative Literature | en_US |
dc.description.department | Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 260780 | |
dc.title.translated | The role of graphic aids in school work with narrative text | en_US |
dc.contributor.referee | Heczková, Libuše | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literature | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Práce se zabývá způsoby, jakými lze využít různých vizuálních nástrojů, pomůcek a organizérů ke znázornění vybraných prvků narativního textu ve školní výuce tak, aby napomáhaly porozumění textu a také jeho interpretaci, aniž by ji sami konstituovaly. Mezi takové pomůcky lze řadit různé mapy, grafy, diagramy, ale také nejrůzněji v prostoru restrukturovaný text, ať již ve tvaru stromů, mraků nebo například různých vzorců. Text je uveden teorií vizuálních pomůcek, jejich přínosem pro výuku a způsoby jejich pojímání a chápání v kontextu napomáhání porozumění. Na tomto základě je poté vystavěna základní kategorizace vizuálních pomůcek, se kterými se lze setkat. V práci následuje analýza některých takových pomůcek či nástrojů a je posuzován jejich přínos pro školní výuku. Následující část se věnuje některým literárně-teoretickým konceptům, které pomáhají osvětlovat dílčí problematiky analyzovaných nástrojů a zároveň utváří základ pro praktické využití těchto nástrojů ve školní praxi. Praktická část se poté věnuje dvěma textům: Babičce Boženy Němcové, na kterou se snaží nahlížet z hlediska prostoru a jeho hranic, a Broži, povídce amerického spisovatele Willama Faulknera, ve které se snaží jednak postihnout časovou souslednost, jednak vnímání prostoru z hlediska vypravěče, a vliv obou problematik na... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis explores the ways in which various visual tools, aids and organizers can be used to represent selected elements of narrative text in the school classroom in ways that aid comprehension of the text as well as its interpretation without constituting it themselves. Such aids include various maps, graphs, diagrams, but also text restructured in various ways in space, whether in the form of trees, clouds or various formulae, for example. The text is introduced by a theory of visual aids, their contribution to teaching and the ways in which they are conceived and understood in the context of aiding comprehension. On this basis, it then builds a basic categorization of the visual aids that may be encountered. This is followed by an analysis of some of these aids and tools and an assessment of their contribution to school teaching. The following section discusses some of the literary-theoretical concepts that help to illuminate the sub-issues of the tools analysed and also form the basis for the practical treatment of these tools in school work. The practical section then focuses on two texts: Božena Němcová's The Grandmother, where the it is viewed from the perspective of space and its boundaries, and The Brooch, a short story by American writer William Faulkner, which attempts to capture both... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |