Zobrazit minimální záznam

The role of graphic aids in school work with narrative text
dc.contributor.advisorVojtíšek, Ondřej
dc.creatorPospíšil, Albert
dc.date.accessioned2024-04-08T10:47:30Z
dc.date.available2024-04-08T10:47:30Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/188333
dc.description.abstractThe thesis explores the ways in which various visual tools, aids and organizers can be used to represent selected elements of narrative text in the school classroom in ways that aid comprehension of the text as well as its interpretation without constituting it themselves. Such aids include various maps, graphs, diagrams, but also text restructured in various ways in space, whether in the form of trees, clouds or various formulae, for example. The text is introduced by a theory of visual aids, their contribution to teaching and the ways in which they are conceived and understood in the context of aiding comprehension. On this basis, it then builds a basic categorization of the visual aids that may be encountered. This is followed by an analysis of some of these aids and tools and an assessment of their contribution to school teaching. The following section discusses some of the literary-theoretical concepts that help to illuminate the sub-issues of the tools analysed and also form the basis for the practical treatment of these tools in school work. The practical section then focuses on two texts: Božena Němcová's The Grandmother, where the it is viewed from the perspective of space and its boundaries, and The Brooch, a short story by American writer William Faulkner, which attempts to capture both...en_US
dc.description.abstractPráce se zabývá způsoby, jakými lze využít různých vizuálních nástrojů, pomůcek a organizérů ke znázornění vybraných prvků narativního textu ve školní výuce tak, aby napomáhaly porozumění textu a také jeho interpretaci, aniž by ji sami konstituovaly. Mezi takové pomůcky lze řadit různé mapy, grafy, diagramy, ale také nejrůzněji v prostoru restrukturovaný text, ať již ve tvaru stromů, mraků nebo například různých vzorců. Text je uveden teorií vizuálních pomůcek, jejich přínosem pro výuku a způsoby jejich pojímání a chápání v kontextu napomáhání porozumění. Na tomto základě je poté vystavěna základní kategorizace vizuálních pomůcek, se kterými se lze setkat. V práci následuje analýza některých takových pomůcek či nástrojů a je posuzován jejich přínos pro školní výuku. Následující část se věnuje některým literárně-teoretickým konceptům, které pomáhají osvětlovat dílčí problematiky analyzovaných nástrojů a zároveň utváří základ pro praktické využití těchto nástrojů ve školní praxi. Praktická část se poté věnuje dvěma textům: Babičce Boženy Němcové, na kterou se snaží nahlížet z hlediska prostoru a jeho hranic, a Broži, povídce amerického spisovatele Willama Faulknera, ve které se snaží jednak postihnout časovou souslednost, jednak vnímání prostoru z hlediska vypravěče, a vliv obou problematik na...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectliterární výchova|vizualizace|narativní text|digitální humanitní vědy|mapy|grafycs_CZ
dc.subjectliterary education|visualization|narrative text|digital humanities|maps|graphsen_US
dc.titleRole grafických pomůcek při školní práci s narativním textemcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-02-05
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId260780
dc.title.translatedThe role of graphic aids in school work with narrative texten_US
dc.contributor.refereeHeczková, Libuše
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce se zabývá způsoby, jakými lze využít různých vizuálních nástrojů, pomůcek a organizérů ke znázornění vybraných prvků narativního textu ve školní výuce tak, aby napomáhaly porozumění textu a také jeho interpretaci, aniž by ji sami konstituovaly. Mezi takové pomůcky lze řadit různé mapy, grafy, diagramy, ale také nejrůzněji v prostoru restrukturovaný text, ať již ve tvaru stromů, mraků nebo například různých vzorců. Text je uveden teorií vizuálních pomůcek, jejich přínosem pro výuku a způsoby jejich pojímání a chápání v kontextu napomáhání porozumění. Na tomto základě je poté vystavěna základní kategorizace vizuálních pomůcek, se kterými se lze setkat. V práci následuje analýza některých takových pomůcek či nástrojů a je posuzován jejich přínos pro školní výuku. Následující část se věnuje některým literárně-teoretickým konceptům, které pomáhají osvětlovat dílčí problematiky analyzovaných nástrojů a zároveň utváří základ pro praktické využití těchto nástrojů ve školní praxi. Praktická část se poté věnuje dvěma textům: Babičce Boženy Němcové, na kterou se snaží nahlížet z hlediska prostoru a jeho hranic, a Broži, povídce amerického spisovatele Willama Faulknera, ve které se snaží jednak postihnout časovou souslednost, jednak vnímání prostoru z hlediska vypravěče, a vliv obou problematik na...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis explores the ways in which various visual tools, aids and organizers can be used to represent selected elements of narrative text in the school classroom in ways that aid comprehension of the text as well as its interpretation without constituting it themselves. Such aids include various maps, graphs, diagrams, but also text restructured in various ways in space, whether in the form of trees, clouds or various formulae, for example. The text is introduced by a theory of visual aids, their contribution to teaching and the ways in which they are conceived and understood in the context of aiding comprehension. On this basis, it then builds a basic categorization of the visual aids that may be encountered. This is followed by an analysis of some of these aids and tools and an assessment of their contribution to school teaching. The following section discusses some of the literary-theoretical concepts that help to illuminate the sub-issues of the tools analysed and also form the basis for the practical treatment of these tools in school work. The practical section then focuses on two texts: Božena Němcová's The Grandmother, where the it is viewed from the perspective of space and its boundaries, and The Brooch, a short story by American writer William Faulkner, which attempts to capture both...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV