Uživatelská použitelnost Studijního informačního systému Univerzity Karlovy
Usability of the Student Information System of Charles University
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188351Identifiers
Study Information System: 236514
Collections
- Kvalifikační práce [23745]
Author
Advisor
Referee
Jarolímková, Adéla
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information, media and book culture
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
29. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
uživatelská použitelnost|uživatelský prožitek|hodnocení použitelnosti|metody uživatelského hodnocení|uživatelské testování|uživatelské testování použitelnosti|Studijní informační systém Univerzity KarlovyKeywords (English)
usability|user experience|UX|usability evaluation methods|UEM|user testing|usability testing|Study Information System of Charles UniversityCílem práce je zhodnocení uživatelské použitelnosti Studijního informačního systému (SIS) Univerzity Karlovy. V teoretické části byly definovány základní principy UX a popsány hlavní výzkumné metody hodnocení použitelnosti. Cílem praktické části bylo v rámci případové studie provést hodnocení použitelnosti SISu Univerzity Karlovy pomocí vybraných metod UX výzkumu, a to konkrétně pomocí testování použitelnosti v kombinaci s protokolem přemýšlení nahlas a kontextovým rozhovorem. Použitelnost SISu byla hodnocena z pohledu informačních potřeb prvouživatelů z řad studentů Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. Testovaná skupina obsahovala jednooborové i dvouoborové studenty, stejně tak jako studenty české i zahraniční. Klíčová slova uživatelská použitelnost, uživatelský prožitek, hodnocení použitelnosti, metody uživatelského hodnocení, uživatelské testování, uživatelské testování použitelnosti, Studijní informační systém Univerzity Karlovy
The aim of this thesis is to evaluate the usability of the Study Information System (SIS) of Charles University. The theoretical part defined the basic principles of UX and described the main research methods of usability evaluation. The aim of the practical part was to evaluate the usability of Charles University's SIS within the framework of a case study using selected UX research methods, specifically using usability testing in combination with a think-aloud protocol and a contextual interview. The usability of the SIS was evaluated from the point of view of the information needs of first-time users from the students of the Faculty of Arts of Charles University. The tested group includes both single and double major students, as well as Czech and foreign students. Keywords: usability, user experience, UX, usability evaluation methods, UEM, user testing, usability testing, Study Information System of Charles University