Zobrazit minimální záznam

Alternative language in Václav Havel's plays - rhythm in plays The Increased Difficulty of Concentration and Largo desolato -
dc.contributor.advisorTopolová, Barbara
dc.creatorToyoshima, Minami
dc.date.accessioned2024-04-08T11:56:52Z
dc.date.available2024-04-08T11:56:52Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/188357
dc.description.abstract(in English): In Václav Havel's plays, language often loses its communicative function in dialogs, since characters' speeches mostly consist of phrases, which replace the plot-forming function of the play. The genre of drama is based on dialog, so the question arises: is there an "alternative language" that can replace the dysfunctional communication between texts and its receivers? In this thesis the author regards rhythm of Havel's plays as an "alternative language" and analyses it in the plays The Increased Difficulty of Concentration and Largo desolato. The first chapter demonstrates Havel's obsession with structure and musical inspiration in the creation of his plays, as well as the issue of language in them. The second chapter discusses rhythm from a theoretical perspective. The chapter introduces the definition of rhythm and its application in theatre studies. Additionally, it recalls Josef Šafařík's concept of "rubato," which connects the concept of rhythm with the issue of human mechanization, a common theme in Havel's plays. The third chapter analyses the rhythm of The Increased Difficulty of Concentration and Largo desolato. The analysis aims to clarify the rhythm characteristics in both plays and reflect on their effects and meanings. In chapter four, the author analyses the...en_US
dc.description.abstract(česky) Ve hrách Václava Havla jazyk postav ztrácí svou komunikační funkci v dialogu kvůli tomu, že jejich promluvy se primárně skládají z frází, které nahrazují dějotvornou funkci postav. Když k dialogu, jenž je základem žánru dramatu, neslouží jazyk, existuje nějaký "alternativní jazyk", který nahrazuje komunikaci mezi texty a recipienty děl? V této diplomové práci za něj autorka navrhuje považovat rytmus hry a bude ho analyzovat ve hrách Ztížená možnost soustředění a Largo desolato. První kapitola bude věnována ukázce problematiky jazyka v Havlových hrách, Havlova zaujetí strukturou a hudební inspirace při tvorbě her. Ve druhé kapitole se autorka bude zabývat rytmem z teoretické stránky. Zmíní definici rytmu a pojedná o rytmu v oblasti teatrologie. Dále připomene pojem "rubato" Josefa Šafaříka, který spojuje koncept rytmu s problematikou mechanizace člověka, jedním z obecných témat Havlových her. Ve třetí kapitole autorka analyzuje rytmus dvou Havlových her. Pokusí se objasnit charakteristiku rytmu v obou hrách a popřemýšlí o jeho efektu a významu. Ve čtvrté kapitole se zaměří na analýzu poměru protagonistů k výše zkoumanému rytmu jednotlivých her. Nebude zkoumat rytmus v Havlových hrách jen z výhradně strukturálního hlediska, nýbrž i v souvislosti s tématem a dějem her.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectVáclav Havel|hra|Ztížená možnost soustředění|Largo desolato|drama|fráze|rytmus|strukturní analýzacs_CZ
dc.subjectVáclav Havel|play|The Increased Difficulty of Concentration|Largo desolato|drama|phrase|rhythm|structural analysisen_US
dc.titleAlternativní jazyk ve hrách Václava Havla - rytmus ve hrách Ztížená možnost soustředění a Largo desolato -cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-01-31
dc.description.departmentInstitute of Czech and Deaf Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšícíchcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId249095
dc.title.translatedAlternative language in Václav Havel's plays - rhythm in plays The Increased Difficulty of Concentration and Largo desolato -en_US
dc.contributor.refereeVodička, Libor
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineBohemistics for Foreignersen_US
thesis.degree.disciplineBohemistika pro cizincecs_CZ
thesis.degree.programBohemistics for Foreignersen_US
thesis.degree.programBohemistika pro cizincecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšícíchcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech and Deaf Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csBohemistika pro cizincecs_CZ
uk.degree-discipline.enBohemistics for Foreignersen_US
uk.degree-program.csBohemistika pro cizincecs_CZ
uk.degree-program.enBohemistics for Foreignersen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs(česky) Ve hrách Václava Havla jazyk postav ztrácí svou komunikační funkci v dialogu kvůli tomu, že jejich promluvy se primárně skládají z frází, které nahrazují dějotvornou funkci postav. Když k dialogu, jenž je základem žánru dramatu, neslouží jazyk, existuje nějaký "alternativní jazyk", který nahrazuje komunikaci mezi texty a recipienty děl? V této diplomové práci za něj autorka navrhuje považovat rytmus hry a bude ho analyzovat ve hrách Ztížená možnost soustředění a Largo desolato. První kapitola bude věnována ukázce problematiky jazyka v Havlových hrách, Havlova zaujetí strukturou a hudební inspirace při tvorbě her. Ve druhé kapitole se autorka bude zabývat rytmem z teoretické stránky. Zmíní definici rytmu a pojedná o rytmu v oblasti teatrologie. Dále připomene pojem "rubato" Josefa Šafaříka, který spojuje koncept rytmu s problematikou mechanizace člověka, jedním z obecných témat Havlových her. Ve třetí kapitole autorka analyzuje rytmus dvou Havlových her. Pokusí se objasnit charakteristiku rytmu v obou hrách a popřemýšlí o jeho efektu a významu. Ve čtvrté kapitole se zaměří na analýzu poměru protagonistů k výše zkoumanému rytmu jednotlivých her. Nebude zkoumat rytmus v Havlových hrách jen z výhradně strukturálního hlediska, nýbrž i v souvislosti s tématem a dějem her.cs_CZ
uk.abstract.en(in English): In Václav Havel's plays, language often loses its communicative function in dialogs, since characters' speeches mostly consist of phrases, which replace the plot-forming function of the play. The genre of drama is based on dialog, so the question arises: is there an "alternative language" that can replace the dysfunctional communication between texts and its receivers? In this thesis the author regards rhythm of Havel's plays as an "alternative language" and analyses it in the plays The Increased Difficulty of Concentration and Largo desolato. The first chapter demonstrates Havel's obsession with structure and musical inspiration in the creation of his plays, as well as the issue of language in them. The second chapter discusses rhythm from a theoretical perspective. The chapter introduces the definition of rhythm and its application in theatre studies. Additionally, it recalls Josef Šafařík's concept of "rubato," which connects the concept of rhythm with the issue of human mechanization, a common theme in Havel's plays. The third chapter analyses the rhythm of The Increased Difficulty of Concentration and Largo desolato. The analysis aims to clarify the rhythm characteristics in both plays and reflect on their effects and meanings. In chapter four, the author analyses the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšícíchcs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV