Kompetence 4.0: sebehodnocení kompetencí spojených se 4. průmyslovou revolucí u vybraných studentů z FF a PřF UK
Competence 4.0: self-assessment of competences related to the 4th industrial revolution in selected students from the Faculty of Arts and Faculty of Science of Charles University
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188364Identifiers
Study Information System: 259616
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Šafr, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
25. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vzdělávání|hodnocení|kompetence|4. průmyslová revoluceKeywords (English)
education|valuation|competencies|4th industrial revolutionDiplomová práce se věnuje tématu měření kompetencí spojených se 4. průmyslovou revolucí nebo průmyslem 4.0 u vzorku bakalářských studentů z přírodovědecké a filozofické fakulty Univerzity Karlovy. Cílem práce je vytvoření a otestování modelu kompetencí spojených se 4. průmyslovou revolucí. Dílčím cílem je porovnávání úrovně sebehodnocených kompetencí u vzorku bakalářských studentů dle fakulty, studijního programu a ročníku. V práci je realizována fokusní skupina a dotazníkové šetření, kterého se celkem účastnilo 863 bakalářských studentů z přírodovědecké a filozofické fakulty. Model kompetencí spojených se 4. průmyslovou revolucí je testován pomocí konfirmační faktorové analýzy a rozdíly v úrovních jednotlivých kompetencí jsou u vzorku studentů analyzovány pomocí parametrických a neparametrických metod. Konfirmační faktorová analýza s využitým odhadem WLSMV prokázala, že hierarchický model kompetencí je v dobré shodě s naměřenými daty (CFI = 0.973, TLI = 0.967, RSMEA = 0.055, SRMR = 0.058) a je možné ho aplikovat při měření kompetencí. Výsledkem porovnávání sebehodnocených kompetencí je, že mezi vzorkem studentů z přírodovědecké a filozofické fakulty nejsou statisticky významné rozdíly v sebehodnocení kompetencí 4.0. Žádné statisticky významné rozdíly v sebehodnocených kompetencích 4.0 nejsou ani...
(in English) The master's thesis addresses the topic of measuring competencies associated with the 4th industrial revolution or Industry 4.0 among a sample of bachelor students from the Faculty of Science and Faculty of Arts at Charles University. The aim of the thesis is to create and test a model of competencies related to the 4th industrial revolution. A sub-objective is to compare the self-assessed competency levels among the sample of bachelor students based on faculty, study program, and academic year. The thesis includes a focus group and a questionnaire survey, in which a total of 863 bachelor students from the Faculty of Science and Faculty of Arts participated. The model of competencies related to the 4th industrial revolution is tested using confirmatory factor analysis, and differences in the levels of individual competencies are analyzed among the sample of students using parametric and non-parametric methods. Confirmatory factor analysis with WLSMV estimation demonstrated that the hierarchical model of competencies is in good agreement with the collected data (CFI = 0.973, TLI = 0.967, RSMEA = 0.055, SRMR = 0.058), and it can be applied in measuring competencies. The results of comparing self-assessed competencies indicate that there are no statistically significant differences in the...