Zobrazit minimální záznam

Relationships in adolescents placed in children's homes
dc.contributor.advisorLorenzová, Jitka
dc.creatorFučíková, Jana
dc.date.accessioned2024-04-08T13:47:11Z
dc.date.available2024-04-08T13:47:11Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/188366
dc.description.abstractThe diploma thesis deals with romantic relationships of adolescents who have spent some time in children's homes. The aim of this thesis is to gain insights into how adolescents in children's homes view and experience romantic relationships. The thesis is divided into a theoretical part and an empirical part. The theoretical part deals with the definition and problems of the system of institutional education in the Czech Republic, the definition of adolescence and risk factors that may influence the experience and quality of their romantic relationships. The following terms have been defined: attachment disorder, intergenerational transmission, emotional and psychological deprivation. The theoretical part concludes with the preparation for romantic and interpersonal relationships in the children's home and school environment. The main objective of the empirical part was to obtain information on the issue of partner relationships among young people living in children's homes on the basis of case studies and interviews using a qualitative research method. Eight respondents aged between 16 and 22 participated in the research. They were 4 girls and 4 boys who had spent at least 3 years in children's homes. All participants had experienced at least one romantic relationship. It was found that half of...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce pojednává o partnerských vztazích u adolescentů, kteří určitou dobu strávili v dětském domově. Cílem práce je získání poznatků o tom, jakým způsobem nahlížejí a prožívají partnerské vztahy dospívající v dětských domovech. Práce je rozdělena na teoretickou část a empirickou část. Teoretická část se zabývá vymezením a problematikou systému ústavní výchovy v České republice, definicí adolescence a rizikovými faktory, které mohou ovlivňovat prožívání a kvalitu jejich partnerských vztahů. Byly vymezeny pojmy: porucha attachmentu, mezigenerační přenos, citová a psychická deprivace. Závěr teoretické části je věnován přípravě na partnerské a mezilidské vztahy v prostředí dětského domova a ve školním prostředí. Hlavním cílem empirické části bylo na základě případových studií a rozhovorů metodou kvalitativního výzkumu získat informace o problematice partnerských vztahů u mladých lidí žijících v dětských domovech. Výzkumu se zúčastnilo 8 respondentů ve věku od 16 do 22 let. Jednalo se o 4 dívky a 4 chlapce, kteří strávili minimálně 3 roky v dětském domově. Všichni participanti měli za sebou zkušenost alespoň s jedním partnerským vztahem. . Bylo zjištěno, že polovina respondentů má zkušenost s partnerskými vztahy trvajícími déle než 6 měsíců a stejně tak polovina jich má zkušenost pouze s...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectpartnerské vztahy v adolescenci|příprava na partnerský vztah|pobyt v dětském domověcs_CZ
dc.subjectromantic relationships in adolescence|preparation for a romantic relationship|stay in an orphanageen_US
dc.titlePartnerské vztahy u adolescentů umístěných v dětských domovechcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-01-22
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId191403
dc.title.translatedRelationships in adolescents placed in children's homesen_US
dc.contributor.refereeKlapálková, Veronika
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSocial Educationen_US
thesis.degree.disciplineSociální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSocial Educationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce pojednává o partnerských vztazích u adolescentů, kteří určitou dobu strávili v dětském domově. Cílem práce je získání poznatků o tom, jakým způsobem nahlížejí a prožívají partnerské vztahy dospívající v dětských domovech. Práce je rozdělena na teoretickou část a empirickou část. Teoretická část se zabývá vymezením a problematikou systému ústavní výchovy v České republice, definicí adolescence a rizikovými faktory, které mohou ovlivňovat prožívání a kvalitu jejich partnerských vztahů. Byly vymezeny pojmy: porucha attachmentu, mezigenerační přenos, citová a psychická deprivace. Závěr teoretické části je věnován přípravě na partnerské a mezilidské vztahy v prostředí dětského domova a ve školním prostředí. Hlavním cílem empirické části bylo na základě případových studií a rozhovorů metodou kvalitativního výzkumu získat informace o problematice partnerských vztahů u mladých lidí žijících v dětských domovech. Výzkumu se zúčastnilo 8 respondentů ve věku od 16 do 22 let. Jednalo se o 4 dívky a 4 chlapce, kteří strávili minimálně 3 roky v dětském domově. Všichni participanti měli za sebou zkušenost alespoň s jedním partnerským vztahem. . Bylo zjištěno, že polovina respondentů má zkušenost s partnerskými vztahy trvajícími déle než 6 měsíců a stejně tak polovina jich má zkušenost pouze s...cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis deals with romantic relationships of adolescents who have spent some time in children's homes. The aim of this thesis is to gain insights into how adolescents in children's homes view and experience romantic relationships. The thesis is divided into a theoretical part and an empirical part. The theoretical part deals with the definition and problems of the system of institutional education in the Czech Republic, the definition of adolescence and risk factors that may influence the experience and quality of their romantic relationships. The following terms have been defined: attachment disorder, intergenerational transmission, emotional and psychological deprivation. The theoretical part concludes with the preparation for romantic and interpersonal relationships in the children's home and school environment. The main objective of the empirical part was to obtain information on the issue of partner relationships among young people living in children's homes on the basis of case studies and interviews using a qualitative research method. Eight respondents aged between 16 and 22 participated in the research. They were 4 girls and 4 boys who had spent at least 3 years in children's homes. All participants had experienced at least one romantic relationship. It was found that half of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV