Komunikace v multilingvní rodině
Communication in a multilingual family
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188407Identifikátory
SIS: 249136
Kolekce
- Kvalifikační práce [23779]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Převrátilová, Silvie
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství češtiny jako cizího jazyka
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
5. 2. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
komunikace v rodině|vícejazyčnost|osvojování jazyka|jazykový managementKlíčová slova (anglicky)
family communication|multilingualism|language acquisition|language managementTato diplomová práce se zabývá vícejazyčnou komunikací ve smíšené rodině, v níž se užívá čeština, španělština a švédština v každodenních situacích. Úvodní kapitoly se věnují teorii bilingvismu, osvojování jazyka u bilingvních mluvčích a představují koncept komunikace a jazykového managementu. Teoretická část vychází ze studia odborné literatury, usiluje o celistvý pohled na problematiku vícejazyčnosti a buduje teoretické zázemí pro praktickou část práce. Praktická část se zabývá výzkumem komunikace konkrétní vícejazyčné rodiny žijící ve Švédsku. Základem výzkumu jsou polostrukturované rozhovory a konverzační analýzy dvou rodinných interakcí. Výzkum prezentuje vztah členů rodiny k jednotlivým jazykům a dává nahlédnout do jazykového managementu jak jednotlivců, tak rodiny jako celku. Závěr práce usouvztažňuje informace z teorie a z výzkumu. Klíčová slova: komunikace v rodině, vícejazyčnost, osvojování jazyka, jazykový management
The subject of this master thesis is about multilingualism in one particular family which uses Czech, Spanish and Swedish in everyday situations. The beginning of this thesis deals with the theory of bilingualism, language acquisition in bilingual speakers and presents the concept of communication and language management. The theoretical part is based on related literature, which tries to give an overview of multilingualism and offers the theoretical background for the research. The research explores the communication of the chosen bilingual family who lives in Sweden. Information was obtained using two methods, semi-structured interviews with each family member and the conversation analysis of two family dinners, which includes communication of all family members. The research shows how members approach bilingualism and their individual languages and provides the opportunity to explore the family language management. The conclusion connects both theoretical and practical information. Key words: family communication, multilingualism, language acquisition, language management