Česká národní identita v Izraeli - mezi minulostí a přítomností
Czech national identity in Israel - between past and present
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188454Identifiers
Study Information System: 256994
Collections
- Kvalifikační práce [23621]
Author
Advisor
Referee
Barša, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Political Theories
Department
Institute of Political Science
Date of defense
8. 2. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
česká identita v zahraničí|teorie nacionalismu|identita diaspory|izraelsko-české vztahy|teorie identity|kibuc Sarid|Masarykův les|kolektivní paměť|místa pamětiKeywords (English)
Czech identity in the diaspora|theory of nationalism|diaspora identity|Israeli-Czech relations|theory of identity|Kibbutz Sarid|Masaryk Forest|collective memory|lieux de mémoireDiplomová práce pojednává o české identitě obyvatel kibucu Sarid v Izraeli. V teoretické části textu jsou představeny koncepty identity diaspory Rogerse Brubakera, nacionalismu na velké vzdálenosti Benedicta Andersona, kolektivní paměti Maurice Halbwachse a Jana Assmanna a míst paměti Pierra Nory. Tyto teorie jsou aplikovány na konkrétní případ československých imigrantů v Palestině a jejich potomky. Práce si klade za cíl odpovědět na otázky, jak vypadala diasporní identita československých přistěhovalců a jakým způsobem je nyní jejich potomky konstruována. Ke zkoumanému materiálu je přistupováno způsobem kritické diskurzivní analýzy.
This master thesis examines the Czech identity of the inhabitants of Kibbutz Sarid in Israel. The theoretical part of the text introduces the concepts of diaspora identity by Rogers Brubaker, long-distance nationalism by Benedict Anderson, collective memory by Maurice Halbwachs and Jan Assmann, and lieux de mémoire by Pierre Nora. These theories are applied to the specific case of Czechoslovak immigrants in Palestine and their descendants. This thesis aims to answer the questions of what the diasporic identity of Czechoslovak immigrants looked like and how it is now constructed by their descendants. The material examined is approached in a critical discoursive analysis.