Vojtěch Hynais po návratu z Paříže.
Vojtěch Hynais after his Return from Paris.
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/188530/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188530Identifikátory
SIS: 260179
Kolekce
- Kvalifikační práce [23802]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dlábková, Markéta
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
29. 1. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Vojtěch Hynais|generace Národního divadla|české malířství 19. století|české malířství 20. století|pražská Akademie|architektonický dekor|plakáty|grafický designKlíčová slova (anglicky)
Vojtěch Hynais|generation of the National Theatre|Czech 19th century painting|Czech 20th century painting|Academy of Fine Arts in Prague|architectural decor|posters|graphic designBakalářská práce se v úvodu zabývá přiblížením života Vojtěcha Hynaise před odjezdem do Prahy, přičemž jsou zmíněni Hynaisovi učitelé, vlivy, které na umělce působily, a zásadní díla, která v tomto období vytvořil. Práce se dále chronologicky posouvá k umělcově příjezdu do Prahy, řeší jeho přijetí do českého uměleckého dění, s čímž souvisí mj. představení obrazu Paridův soud. Jedním z cílů práce je také sledování Hynaisovy činnosti jako architektonického dekoratéra a grafického designéra, je proto dáván důraz i na díla tohoto charakteru. Práce neopomíjí zásadní portrétní díla a nastiňuje pozdní fázi Hynaisovy tvorby, která souvisí s otázkou rozporu mezi progresivností a konzervativností, a to zejména v kontextu akademismu. V této souvislosti se práce zabývá i Hynaisovou pedagogickou činností na pražské Akademii, odkrývajíc mimo jiné jeho vliv z pozice profesora (nejen) na mladší generaci. Závěr bakalářské práce si dává za cíl zodpovědět otázku pokrokovosti versus konzervativnosti v díle Vojtěcha Hynaise.
This Bachelor's thesis commences by outlining the life of Vojtěch Hynais prior to his departure to Prague, delving into his mentors, the influences shaping the artist, and the pivotal works he produced during this period. The thesis then proceeds chronologically to the artist's arrival in Prague, addressing his integration into the Czech artistic scene, highlighted by the presentation of his painting The Judgment of Paris. One of the primary objectives of the thesis is to trace Hynais's activities as an architectural decorator and graphic designer, thereby emphasizing works of such nature. The thesis also considers significant portrait works and delineates the late phase of Hynais's oeuvre, which correlates with the dichotomy between progressiveness and conservatism, particularly within the context of academicism. In this context, the thesis also examines Hynais's pedagogical endeavors at the Prague Academy, revealing, among other aspects, the influence he exerted as a professor, not solely limited to the younger generation. The concluding section of the Bachelor's thesis aims to address the question of progressiveness versus conservatism in the body of work by Vojtěch Hynais.