Smečno a umění pozdní gotiky ve službách Martiniců.
Smečno, and Art of the Late Gothic Era in the Service of the Martinitz Family.
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188548Identifikátory
SIS: 245829
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Macek, Petr
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
29. 1. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Smečno|Pozdní gotika|Sochařství|Řezbářství|Martinicové|Clam-Martinicové|Mistr Doksanské archyKlíčová slova (anglicky)
Smečno|Late Gothic Era|Sculpture|Wood Carving|the Martinitz|the Clam-Martinitz|Master of Doksany AltarpieceBakalářská práce bude mapovat fond pozdní gotiky z období 1460-1540, tvořený díly spojenými s rezidenčním městem Martiniců, Smečnem. Fond zahrnuje například: zámeckou kapli sv. Anny a její vybavení, Oltář z Ledců, Smečenskou madonu a další. Záměrem je jádro práce založit na průzkumu archivních pramenů a stylovém rozboru uměleckých děl. Dále bude prostor věnován průzkumu dalších osudů děl před i po roce 1918, ve kterém bylo přetrženo působení rodu Martiniců, respektive od r. 1792 Clam-Martiniců, v Čechách, a tedy i na Smečně. Vlivem dějinných událostí se některá díla ze Smečna dostala do jiných míst a různých institucí jako jsou Národní muzeum a Národní galerie v Praze, čímž bylo jejich spojení se Smečnem často přetrženo. Jednotlivá díla se pokusím spojit s konkrétními prostory na Smečně, kostelem Nejsvětější Trojice, zámeckou kaplí sv. Anny a také s objednavatelskou činností rodu Martiniců. Klíčová slova: Smečno, Pozdní gotika, sochařství, řezbářství, Martinicové, Clam-Martinicové, Mistr Doksanské archy
(EN) The Bachelor Thesis will map the fond of the Late Gothic Era made up of the works connected to the Martinitz's residential city of Smečno. The fond includes: the castle chaple of St. Anne and its furniture, the Ledce Altarpiece, the Smečno Madonna etc. The aim is to base the core of the thesis on archival research and the stylistic analysis of the artworks. Space will be further given to a survey of the artworks' further fates before and after the year 1918, in which the influence of the Martinitz family, or, since 1792, the Clam-Martinitz family, was interrupted in Bohemia and therefore also at Smečno. Due to historical events some of the artworks from Smečno found their way to other places and institutions, like the National Museum or the National Galery in Prague, by which their coonnection to Smečno was often severed. I will try to connect the artworks with specific locations at Smečno, the Church of the Holy Trinity and the castle chapel of St. Anne, and with the commissioning activities of the Martinitz family. Keywords: Smečno, Late Gothic era, Sculpture, Wood carving, the Martinitz, the Clam- Martinitz, Master of Doksany Altarpiece.