Dystopické (a) environmentální prvky a detabuizace v románu Ahmada Nádžího
Dystopic (and) Environmental Elements and Removing Taboos in Ahmed Naji's Novel
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/188564/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188564Identifiers
Study Information System: 258167
Collections
- Kvalifikační práce [23779]
Author
Advisor
Referee
Kříhová, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Middle Eastern Studies with specialisation in Arabic Studies
Department
Department of Middle Eastern Studies
Date of defense
6. 2. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
moderní arabská literatura|egyptský román|dystopie|environmentalismus|detabuizaceKeywords (English)
Modern Arabic Literature|Egyptian Novel|Dystopia|Environmentalism|Removing TaboosTématem bakalářské práce je analýza dystopických (a) environmentálních prvků a detabuizace sociálních a environmentálních témat v textovém a v menší míře i v grafickém obsahu románu Istichdām al-ḥajā (Užití života) egyptského spisovatele Aḥmada Nāǧīho z roku 2014. Práce se soustřeďuje na dystopické (a) environmentální prvky v rámci nejvýznamnějších motivů (a submotivů) románu, jimiž jsou kritika (prostředí Káhiry a aspektů egyptské politiky) a frustrace (v oblasti osobní nesvobody a mezilidských vztahů), a na detabuizaci sociálních (sexu, drog) a environmentálních témat. To vše je analyzováno a interpretováno v teoreticko-metodologickém rámci ekokritiky, především v souladu s výsledky obsaženými v publikaci Adama Trexlera a studii Teresy Pepe. Analýza je uskutečněna rovněž v kontextu arabské a egyptské environmentální literatury (princip intertextuality), kontextu Aḥmada Nāǧīho a jeho soudního procesu a v kulturně-historickém kontextu Egypta ve 21. století. Klíčová slova: moderní arabská literatura, egyptský román, dystopie, environmentalismus, detabuizace
The aim of this bachelor's thesis is the analysis of dystopic (and) environmental elements and removing social and environmental taboos in the textual and, to a lesser extent, graphic content of the 2014 novel Istichdām al-ḥajā (Use of Life) by Egyptian writer Aḥmad Nāǧī. The thesis focuses on dystopic (and) environmental elements within the novel's most prominent motifs (and sub-motifs), which are criticism (of Cairo's environment and aspects of Egyptian politics) and frustration (in the spheres of personal unfreedom and interpersonal relationships), and on removing social (sex, drugs) and environmental taboos. All of this is analysed and interpreted within the theoretical-methodological framework of ecocriticism, especially in accord with the results found in Adam Trexler's publication and Teresa Pepe's study. The analysis is also carried out in the context of Arabic and Egyptian environmental literature (the principle of intertextuality), the context of Aḥmad Nāǧī and his trial, and in the cultural and historical context of Egypt in the 21st century. Keywords: Modern Arabic Literature, Egyptian Novel, Dystopia, Environmentalism, Removing Taboos