Zobrazit minimální záznam

Způsoby seznamování v současné společnosti
dc.contributor.advisorHamplová, Dana
dc.creatorTopinková, Renáta
dc.date.accessioned2024-05-16T10:14:02Z
dc.date.available2024-05-16T10:14:02Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/188641
dc.description.abstractIn the past decade, online dating has been displacing other ways of meeting partners. In the US, online dating has surpassed meeting through friends and family around the 2013 for heterosexual couples. Despite the widespread popularity of online dating, relatively little is known about its prevalence, user perceptions, and behavioral dynamics in online dating platforms within the context of Czechia. This dissertation aims to fill this gap in empirical insights into Czech online dating market by utilizing two main data sources: 1) a survey of adult Czech internet users, 2) digital trace data from a Czech mobile dating app. The study starts with the historical overview of matchmaking, transitioning from newspaper ads in the 19th and early 20th centuries to the flourishing of online platforms in the modern era, reflecting societal norms and demands of different eras. The survey of Czech internet users reveals that online dating is a prevalent mode of finding romantic partners among surveyed Czechs, resonating with trends observed in the US and other Western countries. The fast emergence and widespread popularity of online dating begs the question of how it is related to one of the most persistent patterns in the research on partnerships and families - homogamy. The remainder of the thesis therefore...en_US
dc.description.abstractV posledních letech se z online seznamování stal dominantní prostředek, jakým se nové páry seznamují, přičemž již v roce 2013 v USA u heterosexuálních párů předstihlo seznamování prostřednictvím přátel a rodiny. Navzdory široké popularitě online seznamování je o jeho rozšíření, vnímání společností a dynamice chování uživatelů na online seznamovacích platformách v kontextu Česka známo poměrně málo. Tato disertační práce si klade za cíl zaplnit tuto mezeru v empirických poznatcích o českém trhu online seznamování s využitím dvou hlavních zdrojů dat: 1) dotazníkového šetření mezi dospělými českými uživateli internetu, 2) digitálních stop z české mobilní seznamovací aplikace. Studie začíná historickým přehledem seznamování, který přechází od novinových inzerátů v 19. a na počátku 20. století k rozkvětu online platforem v moderní době, přičemž odráží společenské normy a požadavky různých historických period. Šetření na kvótním výběru českých uživatelů internetu ukazuje, že online seznamování je mezi dotazovanými Čechy převládajícím způsobem hledání romantických partnerů, což odpovídá trendům v USA a dalších západních zemích. Rychlý nástup a široká obliba online seznamování vyvolává otázku, jak souvisí s jedním z nejstabilnějších vzorců ve výzkumu partnerských vztahů a rodin - homogamií. Zbývající část...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectonline dating|homophily|homogamy|partner selection|digital trace data|computational social science|age preferences|desirabilityen_US
dc.subjectonline seznamování|homofilie|homogamie|výběr partnera|digitální stopy|computational social science|věková preference|desirabilitacs_CZ
dc.titleZpůsoby seznamování v současné společnostien_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-02-15
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId205317
dc.title.translatedZpůsoby seznamování v současné společnostics_CZ
dc.contributor.refereeKatrňák, Tomáš
dc.contributor.refereeNešporová, Olga
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.programSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csV posledních letech se z online seznamování stal dominantní prostředek, jakým se nové páry seznamují, přičemž již v roce 2013 v USA u heterosexuálních párů předstihlo seznamování prostřednictvím přátel a rodiny. Navzdory široké popularitě online seznamování je o jeho rozšíření, vnímání společností a dynamice chování uživatelů na online seznamovacích platformách v kontextu Česka známo poměrně málo. Tato disertační práce si klade za cíl zaplnit tuto mezeru v empirických poznatcích o českém trhu online seznamování s využitím dvou hlavních zdrojů dat: 1) dotazníkového šetření mezi dospělými českými uživateli internetu, 2) digitálních stop z české mobilní seznamovací aplikace. Studie začíná historickým přehledem seznamování, který přechází od novinových inzerátů v 19. a na počátku 20. století k rozkvětu online platforem v moderní době, přičemž odráží společenské normy a požadavky různých historických period. Šetření na kvótním výběru českých uživatelů internetu ukazuje, že online seznamování je mezi dotazovanými Čechy převládajícím způsobem hledání romantických partnerů, což odpovídá trendům v USA a dalších západních zemích. Rychlý nástup a široká obliba online seznamování vyvolává otázku, jak souvisí s jedním z nejstabilnějších vzorců ve výzkumu partnerských vztahů a rodin - homogamií. Zbývající část...cs_CZ
uk.abstract.enIn the past decade, online dating has been displacing other ways of meeting partners. In the US, online dating has surpassed meeting through friends and family around the 2013 for heterosexual couples. Despite the widespread popularity of online dating, relatively little is known about its prevalence, user perceptions, and behavioral dynamics in online dating platforms within the context of Czechia. This dissertation aims to fill this gap in empirical insights into Czech online dating market by utilizing two main data sources: 1) a survey of adult Czech internet users, 2) digital trace data from a Czech mobile dating app. The study starts with the historical overview of matchmaking, transitioning from newspaper ads in the 19th and early 20th centuries to the flourishing of online platforms in the modern era, reflecting societal norms and demands of different eras. The survey of Czech internet users reveals that online dating is a prevalent mode of finding romantic partners among surveyed Czechs, resonating with trends observed in the US and other Western countries. The fast emergence and widespread popularity of online dating begs the question of how it is related to one of the most persistent patterns in the research on partnerships and families - homogamy. The remainder of the thesis therefore...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID9925938135506986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV