Zobrazit minimální záznam

Gender, non-binary gender identity - a linguistic and sociological approach of francophone speakers
dc.contributor.advisorSuková Vychopňová, Kateřina
dc.creatorMartínková, Lucie
dc.date.accessioned2024-11-29T14:03:57Z
dc.date.available2024-11-29T14:03:57Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/188832
dc.description.abstractDiplomová práce se věnuje problematice genderu - zejména jeho nebinárnímu pojetí. Zkoumá, jak k této oblasti přistupuje francouzský jazyk a frankofonní společnost. Stěžejní kapitoly pojednávají o genderu, sociokulturním pohledu na něj a jazykovém přístupu. Práce se v první kapitole stručně věnuje filozofii jazyka a jazykové kultuře obecně. V rámci druhé kapitoly jsou vysvětleny klíčové pojmy související s genderem a jsou představena různá pojetí genderu napříč kulturami. Ve třetí kapitole jsou popsány klíčové jazykové jevy, které představují překážku v cestě za neutrálním francouzským jazykem. Jádro jazykové části práce tvoří čtvrtá kapitola s tzv. écriture inclusive, inkluzivním psaním, které v mnoha bodech nabízí řešení na jazykovou rovnoprávnost. Jsou představeny oficiální podoby této formy jazyka ve Francii a v Kanadě a popsány jeho principy. Dále práce obsahuje návrh na genderově neutrální řešení francouzského jazyka podle Florence Ashley působící v oblasti práva a zdraví transgender jedinců v Kanadě. V poslední páté kapitole jsou prezentovány reakce na inkluzivní a neutrální podobu francouzštiny. Jsou popsány kontroverzní debaty, které vznikly kolem vyjádření Francouzské akademie, člena vlády a ministra školství. Cílem práce je popsat koncept genderu v jeho komplexnosti, představit návrh na...cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis focuses on the issue of gender, in particular its non-binary conception, and investigates how the French language and Francophone society approach this area. The core chapters examine the multifaceted aspects of gender, incorporating sociocultural perspectives and linguistic approaches. In the first chapter, the thesis briefly scrutinizes the philosophy of language and linguistic culture in general. The second chapter explains pivotal concepts related to gender and introduces diverse cultural conceptions of gender. The third chapter describes key linguistic phenomena that pose challenges to achieving neutrality within the French language. The core of the linguistic part of the thesis is the fourth chapter, with the so-called écriture inclusive, inclusive writing, which at many points offers a solution to linguistic equality. The official forms of this approach in France and Canada are presented and its guiding principles are described. In addition, the thesis incorporates a proposal for a gender-neutral solution for the French language put forth by Florence Ashley, a legal and health activist specializing in transgender issues in Canada. The last chapter, chapter five, outlines reactions to the inclusive and gender-neutral form of the French language. The controversial debates that arose...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectgenderen_US
dc.subjectmasculinityen_US
dc.subjectfemininityen_US
dc.subjectnon-binary gender identityen_US
dc.subjectinclusive languageen_US
dc.subjectgender-neutral pronounsen_US
dc.subjectgendercs_CZ
dc.subjectmaskulinitacs_CZ
dc.subjectfemininitacs_CZ
dc.subjectnebinární genderová identitacs_CZ
dc.subjectinkluzivní jazykcs_CZ
dc.subjectgenderově neutrální zájmenacs_CZ
dc.titleGender, nebinární genderová identita - lingvistický a sociologický přístup frankofonních mluvčícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-01-09
dc.description.departmentKatedra francouzského jazyka a literaturycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId266340
dc.title.translatedGender, non-binary gender identity - a linguistic and sociological approach of francophone speakersen_US
dc.contributor.refereeJančík, Jiří
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství francouzského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of French Language for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství francouzského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra francouzského jazyka a literaturycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství francouzského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství francouzského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of French Language for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se věnuje problematice genderu - zejména jeho nebinárnímu pojetí. Zkoumá, jak k této oblasti přistupuje francouzský jazyk a frankofonní společnost. Stěžejní kapitoly pojednávají o genderu, sociokulturním pohledu na něj a jazykovém přístupu. Práce se v první kapitole stručně věnuje filozofii jazyka a jazykové kultuře obecně. V rámci druhé kapitoly jsou vysvětleny klíčové pojmy související s genderem a jsou představena různá pojetí genderu napříč kulturami. Ve třetí kapitole jsou popsány klíčové jazykové jevy, které představují překážku v cestě za neutrálním francouzským jazykem. Jádro jazykové části práce tvoří čtvrtá kapitola s tzv. écriture inclusive, inkluzivním psaním, které v mnoha bodech nabízí řešení na jazykovou rovnoprávnost. Jsou představeny oficiální podoby této formy jazyka ve Francii a v Kanadě a popsány jeho principy. Dále práce obsahuje návrh na genderově neutrální řešení francouzského jazyka podle Florence Ashley působící v oblasti práva a zdraví transgender jedinců v Kanadě. V poslední páté kapitole jsou prezentovány reakce na inkluzivní a neutrální podobu francouzštiny. Jsou popsány kontroverzní debaty, které vznikly kolem vyjádření Francouzské akademie, člena vlády a ministra školství. Cílem práce je popsat koncept genderu v jeho komplexnosti, představit návrh na...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis focuses on the issue of gender, in particular its non-binary conception, and investigates how the French language and Francophone society approach this area. The core chapters examine the multifaceted aspects of gender, incorporating sociocultural perspectives and linguistic approaches. In the first chapter, the thesis briefly scrutinizes the philosophy of language and linguistic culture in general. The second chapter explains pivotal concepts related to gender and introduces diverse cultural conceptions of gender. The third chapter describes key linguistic phenomena that pose challenges to achieving neutrality within the French language. The core of the linguistic part of the thesis is the fourth chapter, with the so-called écriture inclusive, inclusive writing, which at many points offers a solution to linguistic equality. The official forms of this approach in France and Canada are presented and its guiding principles are described. In addition, the thesis incorporates a proposal for a gender-neutral solution for the French language put forth by Florence Ashley, a legal and health activist specializing in transgender issues in Canada. The last chapter, chapter five, outlines reactions to the inclusive and gender-neutral form of the French language. The controversial debates that arose...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra francouzského jazyka a literaturycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV