Speciálně pedagogická intervence na 2. stupni základní školy v předmětu český jazyk
Special educational methods at the 2nd elementary school in the subject Czech language
diplomová práce (NEOBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/188837/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188837Identifikátory
SIS: 266024
Kolekce
- Kvalifikační práce [19333]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Němec, Zbyněk
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
15. 1. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
speciálně pedagogická intervence, druhý stupeň základní školy, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, český jazyk, školní poradenské pracovištěKlíčová slova (anglicky)
specially educational methods, second level of elemantary school, student with special educational needs, subject Czech language, school counsellingDiplomová práce se zabývá žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na druhém stupni základní školy. Zaměřena je především na to, jaká je žákům poskytována podpora ze strany školy, školního poradenského pracoviště a pedagogů, kteří vyučují český jazyk. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Autorka vysvětluje pojem žák se speciálními vzdělávacími potřebami, popisuje systém péče a podpory těchto žáků. Vzhledem k druhému oboru, který autorka práce studuje, se práce zaměřuje na speciální potřeby žáků v předmětu český jazyk a literatura. Zvláštní pozornost je věnována žákům se specifickými poruchami učení, především dyslexií, dysgrafií a dysortografií. V práci je uvedena i reedukace zmíněných specifických poruch učení. Předpokládaným výstupem by mělo být zmapování intervence a podpory, která se žákům dostává na běžné základní škole ve výuce českého jazyka i v rámci předmětu speciálně pedagogické intervence. Pro naplnění cíle byla použita kvalitativní metoda, konkrétně polostrukturovaný rozhovor se žáky vybrané základní školy chodícími na druhý stupeň. Z proběhlých rozhovorů vyplývá, že žáci daných škol jsou s mírou podpory, kterou ve škole dostávají, spokojeni. Kromě rozhovorů se žáky proběhly rozhovory i s pedagogy českého jazyka a literatury. Z výpovědí učitelů je patrná...
The diploma thesis deals with students with specially educational needs at the second level of elemantary school in the subject Czech language. The focus is mainly on what support is being given to students by the school, the school counselling centre and teachers who teach the Czech language. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The author explains the concept of a pupil with specially educational needs, describing the system of care and support for these students. Due to the second field studied by the author, the work focuses on the special needs of students in the subject czech language and literature. Particular attention is paid to students with specific learning disabilities, in particular dyslexia, dysgraphy and dysortography. The thesis also mentions the reduction of mentioned specific learning disabilities. The projected outcome should be to map the intervention and support that students receive at a mainstream elementary school in the teaching of the Czech language as well as within the subject of a specially pedagogical intervention. A qualitative method was used to achieve the objective, namely a semi-structured interview with students selected for primary school going to second grade. The interviews carried out show that students at the school are satisfied with...