Výchovný potenciál estetické a morální zkušenosti v pedagogice Johna Deweyho
Educational potential of the aesthetic and moral experience in John Dewey's pedagogy
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188886Identifiers
Study Information System: 182148
Collections
- Kvalifikační práce [23749]
Author
Advisor
Referee
Pelcová, Naděžda
Šíp, Radim
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
22. 3. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
John Dewey|americký pragmatismus|estetická výchova|estetická zkušenost|morální výchova|kurikulumKeywords (English)
John Dewey|American pragmatism|aesthetic education|aesthetic experience|moral education|curriculumPředložený text je zacílen na analýzu vztahu mezi estetickou zkušeností a morální výchovou. V rámci sedmi kapitol se věnujeme aktuálním otázkám praxe estetických výchov ve škole, představení nejdůležitějších diskurzů z oblasti morální problematiky i samotné analýze vztahu estetické a morální zkušenosti v díle představitele amerického pragmatismu Johna Deweyho. Text nabízí odpovědi nejen na výchovně vzdělávací potenciál estetických předmětů, přináší také nové náměty pro zkvalitnění současné vzdělávací praxe.
The text submitted aims at analysis of the relation between aesthetic experience and moral education. In seven chapters it addresses current issues of aesthetic education at schools, presents the most important discourses from the field of moral issues and elaborates on analysis of the relation between aesthetic and moral experience in the work of a representative of American pragmatism, John Dewey. The text offers not only answers to the questions of educational potential of aesthetic classes, but also new ideas for improvement of the current educational practice.